Hlavní obsah

Smrt na Taxisu? Porušení etiky! Pořadateli Velké pardubické se nelíbí fotografie, autora už na závodišti nechce

Spor! Nepatřičný zásah do práce médií? Dostihový spolek, který pořádá závod Velká pardubická, odmítl udělit akreditaci fotografovi ČTK Romanu Vondroušovi, který za své fotoreportáže z dostihového prostředí získal množství prestižních ocenění včetně World Press Photo. Důvodem je to, že se spolku nelíbí jeho snímky, které ČTK vydala z loňských závodů. Spolek uvedl, že udělení akreditace na sobotní kvalifikační dostih ještě zváží, pokud agentura na závod nominuje jiného fotografa. To ale vedení zpravodajství ČTK odmítá a hovoří o snaze cenzurovat práci nezávislého média.

Foto: Roman Vondrouš, ČTK

Osudný moment Sottoventa s žokejem Janem Kratochvílem v sedle na Taxisově příkopu při Velké pardubické v roce 2020, jak jej zachytil fotograf ČTK Roman Vondrouš.

Článek

Loňské snímky ČTK z Velké pardubické jsou podle Dostihového spolku neetické. Na jednom z nich je zachycen pád žokeje Jana Kratochvíla z koně Sottovento při skoku přes Velký Taxisův příkop. Vedení Dostihového spolku na opakovanou žádost ČTK oficiální vyjádření ke snímku neposkytlo, v e-mailových odpovědích na sérii žádostí o akreditaci pro fotoreportéra Romana Vondrouše nicméně argumentuje tím, že snímky ČTK z loňské Velké pardubické odporují etickým pravidlům.

„Série snímků je vyvážená, zachycuje vítězství, prohry, radost i smutek. Diskutovaný snímek z Taxisova příkopu je po stránce profesionální i etické v pořádku. Koně, který na nejtěžší překážce přišel o život, nijak nedehonestuje," uvedla šéfredaktorka zpravodajství ČTK Radka Matesová Marková. Zdůraznila, že ČTK své snímky obsahově neupravuje a jakákoliv manipulace s obrazovým zpravodajstvím je nepřípustná. „Manipulací se rozumí i cenzura a takto lze bohužel vnímat postup, který Dostihový spolek zvolil směrem k našemu fotografovi. Neudělením akreditace jej trestá za to, že zachytil skutečnost," dodala.

Autorem fotografií je fotoreportér ČTK Roman Vondrouš, který i za snímky z dostihového prostředí získal řadu prestižních novinářských ocenění. Loni například obdržel hlavní cenu v soutěži Czech Press Photo, v roce 2019 zvítězil v jedné z kategorií soutěže pořádané Mezinárodní asociací sportovních novinářů (AIPS), kde zaujal porotu právě seriálem snímků z dostihů, získal rovněž první cenu v kategorii sportovní série v soutěži Pictures of the Year International (POYi). V roce 2013 získal se sérií snímků z dostihového prostředí první cenu v kategorii sportovních akcí i v prestižní mezinárodní soutěži World Press Photo.

"Fotografováním dostihů se zabývám dvacet let. Navštívil jsem stovky dostihů, na kterých jsem vyfotografoval tisíce snímků a zachytil nespočet vítězství, proher, emocí, dramat, ale někdy i sportovních tragédií. Bohužel i ty jsou součástí sportu. Stojím si za tím, že jsem nikdy etickou hranici nepřekročil," poznamenal Vondrouš.

Správní a dozorčí rada společnosti Czech Photo složená z předních odborníků v oboru, jako je Vladimír Birgus, Jindřich Štreit nebo Filip Láb, každý měsíc vyhlašuje fotografii měsíce, tedy unikátní snímek, který profesionálním způsobem zachycuje důležitou událost uplynulého období a zároveň má vysokou estetickou úroveň. A právě fotka loňského pádu na Taxisově příkopu byla zvolena fotografií měsíce října 2020. "Jedná se o mimořádný záběr, který přináší obrazové svědectví dané situace, což je základní role žurnalistů," uvedla ředitelka organizace Czech Photo Veronika Souralová. Vondroušovy fotografie jsou podle ní vysoce ceněny na domácí i mezinárodní scéně. "Zakázat vstup fotografovi na závodiště za to, že dělá svou práci skvěle, považuji za naprosto absurdní," dodal Souralová.

Taxisův příkop, slavný a nejnáročnější skok Velké pardubické, čekají letos úpravy. Dostihový spolek oznámil, že na základě jednání expertní skupiny a České asociace steeplechase se změlčí příkop, čímž se vytvoří pozvolná plocha bez doskokové hrany. Expertní skupina vznikla po loňském 130. ročníku a smrtelném zranění koně Sottoventa.

V poslední době to není jediný podobný případ zásahu vůči médiím. Obdobně se zachovala Sparta vůči redaktorům Sportu, kteří jako první vypustili spekulaci - později potvrzenou - o odchodu Srdjana Plavšiče. Pikantní to bylo v tom, že deník patří do vlastnictví Daniela Křetínského, který vlastní i klub z pražské Letné. A

Už v březnu podobný postoj zaujala Slavia vůči fotografovi Sportu, který při únorovém duelu 1. kola play off Evropské ligy mezi pražským týmem a Leicesterem kromě dění na trávníku vyfotil i VIP tribunu. Na té se po dlouhé absenci mohli v rámci pilotního projektu a za přísných podmínek konečně objevit v omezeném počtu i diváci. Mezi řadou prominentů ovšem nechyběl ani někdejší ministr zdravotnictví a tehdejší poradce premiéra Babiše Roman Prymula, který týž den před utkáním apeloval na občany ČR, aby zůstávali kvůli šíření koronaviru doma a nebylo potřeba zavést tvrdý lockdown. Ten v březnu stejně přišel a Prymulu stála jeho návštěva místo.

Reklama