Článek
K situaci došlo tři kola před koncem. Oba jezdci Alpinu dostali z boxové uličky jasnou instrukci, aby si udrželi pozice před dotírajícím Gabrielem Bortoletem ze stáje Sauber. Pro úplnost — šlo o držení 17. a 18. místa, přičemž Carlos Sainz byl po kolizi v sedmém kole už mimo hru.
Colapinto měl za úkol nepředjíždět Gaslyho, který absolvoval svou zastávku v boxech o pět kol dříve a trápil se na ojetějších pneumatikách. Argentinec na pokyn reagoval slovy, že mu nerozumí a že Gasly jede pomalu. Následně instrukci neuposlechl a v první zatáčce následujícího kola svého týmového kolegu předjel.
Team orders turns into an intra-team battle! ⚔️👀
— Formula 1 (@F1) October 20, 2025
Franco Colapinto passes Pierre Gasly with an audacious overtake on his team mate 🔀#F1 #USGP pic.twitter.com/ZKxR4TOPjX
To se nelíbilo výkonnému řediteli francouzské stáje Stevu Nielsenovi. Po závodě vysvětloval týmovou strategii a netajil zklamání z Colapintova jednání.
„Jako tým máme po tomto víkendu spoustu věcí k probírání. Úroveň naší konkurenceschopnosti je stále nízká, ale viděli jsme určité zlepšení oproti předchozím závodům. Podobně jako další stáje jsme museli strategii upravit podle podmínek na trati, v nichž sázka na tvrdou směs vypadala jako nesmyslná,“ uvedl Nielsen a následně se vyjádřil k incidentu ze závěru závodu.
„S Pierrem jsme dřívější zastávkou pokrývali možný pokus o undercut, a proto jel na měkkých pneumatikách déle, než bylo v plánu. Franco měnil pneumatiky později a díky tomu Pierra dojel. Jezdci od nás dostali instrukce, aby drželi pozice s ohledem na šetření paliva a situaci v závodě, kde je o kolo dojížděli vedoucí piloti. V týmu platí, že jakákoliv instrukce z pit wallu je konečná. Dnes ji jeden z pilotů neuposlechl, což nás zklamalo, a budeme to interně řešit,“ uzavřel Brit.
Pro Colapinta jde o víc než zisk jedné pozice
Z pohledu argentinského jezdce je ve hře víc než 17. místo ve Velké ceně USA. Každým závodem totiž bojuje o svou budoucnost. Na rozdíl od Gaslyho zatím nemá podepsanou smlouvu na příští rok a zůstává jediným pilotem letošní sezony, který dosud nezískal ani jeden bod. Do sezony sice naskočil až po šesti závodech, kdy v kokpitu nahradil Jacka Doohana, přesto už absolvoval třináct Velkých cen bez umístění v nejlepší desítce.
O jeho dalším působení se rozhodne v následujících týdnech – a klíčové bude, jak si vedl v porovnání s týmovým kolegou. Ani Gasly se však v posledních závodech příliš neprosazuje. Naposledy bodoval v červenci ve Spa.
Rychlost a potenciál Colapinta se tak nejlépe ukáže právě v přímém srovnání s druhým jezdcem stejného monopostu. Po nedělním předjetí na něj rozhodně neztrácí – v kvalifikacích prohrává 5:8, v závodech však byl rychlejší už v šesti případech.
„Na konci závodu jsem na čerstvějších pneumatikách dojel Pierra a zároveň za sebou viděl útočícího Bortoleta. Hlavně jsem chtěl, aby zůstal za oběma našimi vozy. O mém řešení situace se s týmem pobavíme a poučíme se z něj do budoucna,“ hájil se Colapinto.
Jak se tým k neuposlechnutí instrukcí postaví a zda bude Colapinto i příští rok závodním jezdcem stáje Alpine se ukáže v blízké budoucnosti.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.









