Hlavní obsah

Colapinto nedodržel týmovou režii. Jeho stáj se tím bude interně zabývat

3:36
3:36

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Instrukce nadřízeného je potřeba poslouchat, a nic na tom nemění ani fakt, že jste pilotem formule 1. Problém s tím má Argentinec ve službách stáje Alpine Franco Colapinto, který v závěrečné fázi Velké ceny USA přes zákaz vedení týmu předjel svého kolegu Pierra Gaslyho v boji o 17. místo.

Foto: Thomas Shea, Reuters

Franco Colapinto na závodním okruhu v americkém Austinu

Článek

K situaci došlo tři kola před koncem. Oba jezdci Alpinu dostali z boxové uličky jasnou instrukci, aby si udrželi pozice před dotírajícím Gabrielem Bortoletem ze stáje Sauber. Pro úplnost — šlo o držení 17. a 18. místa, přičemž Carlos Sainz byl po kolizi v sedmém kole už mimo hru.

Colapinto měl za úkol nepředjíždět Gaslyho, který absolvoval svou zastávku v boxech o pět kol dříve a trápil se na ojetějších pneumatikách. Argentinec na pokyn reagoval slovy, že mu nerozumí a že Gasly jede pomalu. Následně instrukci neuposlechl a v první zatáčce následujícího kola svého týmového kolegu předjel.

To se nelíbilo výkonnému řediteli francouzské stáje Stevu Nielsenovi. Po závodě vysvětloval týmovou strategii a netajil zklamání z Colapintova jednání.

„Jako tým máme po tomto víkendu spoustu věcí k probírání. Úroveň naší konkurenceschopnosti je stále nízká, ale viděli jsme určité zlepšení oproti předchozím závodům. Podobně jako další stáje jsme museli strategii upravit podle podmínek na trati, v nichž sázka na tvrdou směs vypadala jako nesmyslná,“ uvedl Nielsen a následně se vyjádřil k incidentu ze závěru závodu.

„S Pierrem jsme dřívější zastávkou pokrývali možný pokus o undercut, a proto jel na měkkých pneumatikách déle, než bylo v plánu. Franco měnil pneumatiky později a díky tomu Pierra dojel. Jezdci od nás dostali instrukce, aby drželi pozice s ohledem na šetření paliva a situaci v závodě, kde je o kolo dojížděli vedoucí piloti. V týmu platí, že jakákoliv instrukce z pit wallu je konečná. Dnes ji jeden z pilotů neuposlechl, což nás zklamalo, a budeme to interně řešit,“ uzavřel Brit.

Pro Colapinta jde o víc než zisk jedné pozice

Z pohledu argentinského jezdce je ve hře víc než 17. místo ve Velké ceně USA. Každým závodem totiž bojuje o svou budoucnost. Na rozdíl od Gaslyho zatím nemá podepsanou smlouvu na příští rok a zůstává jediným pilotem letošní sezony, který dosud nezískal ani jeden bod. Do sezony sice naskočil až po šesti závodech, kdy v kokpitu nahradil Jacka Doohana, přesto už absolvoval třináct Velkých cen bez umístění v nejlepší desítce.

O jeho dalším působení se rozhodne v následujících týdnech – a klíčové bude, jak si vedl v porovnání s týmovým kolegou. Ani Gasly se však v posledních závodech příliš neprosazuje. Naposledy bodoval v červenci ve Spa.

Rychlost a potenciál Colapinta se tak nejlépe ukáže právě v přímém srovnání s druhým jezdcem stejného monopostu. Po nedělním předjetí na něj rozhodně neztrácí – v kvalifikacích prohrává 5:8, v závodech však byl rychlejší už v šesti případech.

„Na konci závodu jsem na čerstvějších pneumatikách dojel Pierra a zároveň za sebou viděl útočícího Bortoleta. Hlavně jsem chtěl, aby zůstal za oběma našimi vozy. O mém řešení situace se s týmem pobavíme a poučíme se z něj do budoucna,“ hájil se Colapinto.

Jak se tým k neuposlechnutí instrukcí postaví a zda bude Colapinto i příští rok závodním jezdcem stáje Alpine se ukáže v blízké budoucnosti.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.

Související témata: