Hlavní obsah

Dakar je brutální, pro mě bude jen o bolesti, tuší Prokop před debutem na legendární soutěži

Praha

Byl juniorským mistrem světa, pyšní se nejlepším českým umístěním v mistrovství světa automobilových soutěží! Už čtyři roky patří ke stálým jezdcům elitního šampionátu. Nyní však Martina Prokopa čeká s Toyotou Hilux debut na Rallye Dakar, nejtěžší dálkové soutěži světa. „Ještě nevím, která bije," směje se třiatřicetiletý rodák z Jihlavy, který bude mít číslo 329.

Foto: toyota.cz

Martin Prokop před cestou na Rallye Dakar.

Článek

+ Co pro vás představuje start na legendární dálkové rallye?

Dakar sleduji od dětství. Přivedla mě k němu osoba Karla Lopraise. Jako malý jsem hltal jeho knížky, fotografie. Popularita Dakaru poslední dobou hodně stoupá, což potvrzuje účast Loeba či Hirvonena, skvělých bývalých jezdců WRC.

+ Od dob Karla Lopraise se ale hodně změnil charakter závodu?

Určitě! Není to těžký výlet s polozávodním autem jako třeba ještě před pár lety, jak to mnoho posádek pojímalo. Charakterem se Dakar hodně přiblížil mistrovství světa v rallye. Samozřejmě až na ty vzdálenosti jednotlivých etap.

+ Vy jste v minulosti o Dakaru mluvil jako o snu pro budoucnost. Jak moc vás těší, že se zhmotní už při nadcházejícím ročníku?

Upřímně, dostal jsem se k tomu rychle a nepřipravený, což mi nahání vrásky. Realita se projeví až v Argentině. Sním o startu dlouho, ale reálně se Dakaru věnuji velmi krátce.

+ Jak diametrální rozdíl představuje Toyota Hilux ve srovnání s vaší Fiestou WRC?

Při testu na rozbité trati jsem se cítil jako v mixéru. Nárazy i přes osm tlumičů jsou hodně veliké, jde o hodně bolavé závodění. Neříkám, že WRC je pro holky, dopady a případné havárie jsou drsné, ale není to tak tvrdé. Tady je jízda po kamenech a ostré cestě brutální. Člověk dostává rány do zad, do rukou, do hlavy. Dakar pro mě bude jen o bolesti.

+ Máte nastudované případné práce na údržbě vozu?

Učil jsem se udržet auto v chodu, ale nějaké zásadní opravy stejně dělat nemohu. Auto je dost těžké, tudíž se neveze moc náhradních dílů. Hlavní je dokončit etapu za každou cenu. Naše Toyota Hilux je postavená tak, aby vydržela hodně věcí či drobnější havárie. Zásadní rozdíl proti WRC je, že životně důležité díly jsou dobře schované.

+ Už vás navigátor Jan Tománek či lidé z týmu strašili, jaké nástrahy při soutěži čekají?

Zatím kolem mě všichni chodili ze široka a utěšovali mě, že všechno bude v pohodě. Ale samozřejmě jsem si trasu studoval, tudíž mám svoji představu. Nejprve mi všichni říkali, že písečné etapy nebudou v programu vůbec, pak jen trošku během dvou dnů. Drsnější informace lezou na povrch postupně. Ale písek pro mě bude určitě problém.

+ Řešil jste taktiku, s níž do závodu vstoupíte?

Říká se, že pokud posádka dlouho nevidí žádného soupeře, má problém. Jenže pro mě bude zpočátku potíž nastavit si správné tempo. A určit, kdo je blázen, kterého se držet nemám. Startovní listina je hodně nabitá. Rozhodně silnější, než jsem čekal. Myslel jsem, že to bude větší pohoda. Napětí bude veliké.

+ Českým maximem v kategorii automobilů je sedmé místo Miroslava Zapletala z roku 2009. Jaké jsou vaše ambice?

Chtěl bych končit vysoko, ale vůbec nevím, která bije. Největším nepřítelem si budu já sám. Pořád mi všichni tlučou do hlavy, že musím jet vytrvale, čekat a nesnažit se to zlomit okamžitě. Tým je nastavený tak, že přiblížení dvacítce bude skvělý výsledek.

Reklama

Související témata: