Rubriky:

Ladíme

Nový úsvit minimalistické obuvi? Lékaři objevili její další přínosy

25. prosince 2018 06:54

Nošení minimalistických bot je stejně efektivní jako cvičení na chodidla, pokud jde o korigování nežádoucích vlivů běžné běžecké obuvi, tvrdí nová vědecké studie. Jak zveřejnil nejnovější magazín Medicine & Science in Sports & Exercise, boty s jakoukoli podporou mohou oslabovat nohy běžců. Podle studie lze tyto negativní účinky eliminovat chozením doma naboso nebo v minimalistických botách, působí to prý stejně jako cvičení na posilování svalů v chodidlech.

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Chodidlo spoluutváří 26 kostí a 13 svalů. Toto složité seskupení jim umožňuje reagovat na nejrůznější podněty, pohybovat naším tělem vpřed a zároveň udržovat rovnováhu, absorbovat nárazy a adaptovat se na nejrůznější druhy povrchů. Pokud ale ochabnou svaly příčné a podélné klenby, začne běžec přetěžovat ostatní součástky složitého konstrukčního celku a přicházejí nepříjemné záležitosti v podobě plantární fascitidy nebo únavových zlomenin kůstek.

Připoutejte se! Je tu další běžecká móda: maximalistická obuv

Studie sledovala necelou šedesátku dospělých běžců s věkovým rozpětím šestnácti let a na základě náhodného výběru je rozdělila do tří skupin. První skupina nadále běhala podle dřívějších zvyklostí, čas mimo běh trávila v minimalistických botách a každý týden zvyšovala počet kroků nachozených v minimuskách. Druhá skupina vykonávala předepsaná cvičení na posílení svalstva chodidel. Třetí skupina byla skupinou kontrolní, běhala dle svých dřívějších zvyklostí, aniž by dostala nějaké instrukce, co má dělat v časech mimo běh.

Velikost a síla svalů byla měřena před začátkem pokusu, dále po čtyřech týdnech probíhajícího výzkumu a na jeho konci, po osmi týdnech. K signifikantnímu zvětšení a posílení svalů chodidel došlo v obou prvních skupinách, v některých případech bylo pozorovatelné už po čtyřech týdnech. Kontrolní skupina nezaznamenala žádné změny.

Minimalistické boty zaznamenaly takovou efektivitu z důvodů, že jejich nošení vyžaduje muskulární aktivaci na podporu chodidla, protože tu zkrátka takové boty nenabízejí. Studie také zaznamenala, že minimalistické boty používané při běhání měly za následek posílení svalstva klenby, na druhou stranu ale přinášely také zvýšení rizika únavových zlomenin. Vědci připouštějí, že je potřeba ještě hlubšího výzkumu a rozboru, jak je to s prevencí zranění při nošení minimusek mimo trénink, nicméně se domnívají, že lidé s problematickými chodidly mohou nošením minimalistické obuvi dosáhnout dokonce lepších výsledků, než když jim lékaři budou předepisovat speciální cvičení. Zní to logicky už jen z toho důvodu, že pacienti budou mnohem pravděpodobněji více schopni a ochotni pouze nazout jinou botu než denně poctivě vykonávat předepsané cviky.

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce