Rubriky:

Ladíme

Chcete žít déle? Vyměňte půlhodinu sezení za jakýkoli pohyb!

2. února 2019 07:56 - Praha

Mnoho výzkumů z poslední doby potvrzuje jednu asi ne moc překvapivou věc: Příliš mnoho sezení posílá lidi do předčasného hrobu. A vzato z druhé strany věci: Aktivní pohyb vám život prodlouží. Nyní vědci dokládají, že už záměna pouhých třiceti minut sezení za jakoukoli fyzickou aktivitu může významným způsobem zredukovat riziko předčasného úmrtí.

 

Profimedia.cz

Lékaři ve světě už pro to mají i odborný termín „sitting desease", nemoc ze sezení. Již dřívější výzkumy ukázaly, že lidé, kteří sedí zpravidla hodinu a více, aniž by se zvedli ze svých židlí, mají vyšší pravděpodobnost předčasného úmrtí než lidé, kteří sice celkem nasedí na židlích, křeslech apod. stejný čas, ale častěji z nich vstávají a hýbají se během dne častěji. Naopak lidé, kteří v kuse poseděli jen půl hodiny nebo méně, vykazovali nejnižší riziko předčasné smrti.

Maratony škodí? Vědci přinesli nové důkazy o tom, že takové tvrzení bylo mylné

Studie zveřejněná v The American Journal of Epidemiology zahrnovala pozorování fyzické aktivity celkem 8000 dospělých ve věku 45 let a výše. Výzkumníci pak nadále sledovali míru úmrtnosti celé skupiny až do roku 2017 a následně vyhodnocovali data, jak sezení, respektive fyzická aktivita souvisí s rizikem předčasného úmrtí.

Zjistili, že už jen půlhodinka sezení, kterou vyměníme za jakoukoli, dokonce i velmi nepatrnou, aktivitu, se významně odráží v poklesu rizika předčasné smrti. Drobná aktivita, jakou je například jen pouhá chůze, zredukovala riziko o 17 %, zvýšení intenzity prováděné aktivity přinášelo více než dvojnásobný efekt, zredukovalo riziko o celých 35 %. „Náš výzkum reprezentuje poselství pro širokou veřejnost, že fyzická aktivita jakékoli intenzity přináší zdravotní benefity," shodují se vědci.

Vše do sebe logicky zapadá. Člověk disponuje více než 600 svaly, které jsou vysloveně zrozeny k pohybu. Každý sval, který nepracuje, tělo velice rychle redukuje, svalová hmota atrofuje a začíná se roztáčet negativní spirála: V čím horší kondici svaly jsou, tím hůře se nám hýbe a tím méně chuti do pohybu máme... a kromě jiného začíná prudce narůstat riziko poruch metabolismu jako diabetes, obezita, choroby srdce. Stačí se hýbat jen trochu každý den, aby se vám vaše tělo odměnilo lepší kondicí a delším, zdravějším životem.

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec leden 2020 únor 2020 březen 2020 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce