Rubriky:

Ladíme

Překvapivý výsledek nové studie? Trénink na maratón je prý tvrdší než příprava na ironmana

21. září 2017 08:31 - Madrid

Ze studie, kterou provedli španělští výzkumníci, prý vyplývá, že připravit se zodpovědně na maratón je tvrdší dřina než příprava na dlouhý triatlon, který kromě dalších dvou disciplín obsahuje právě i maratón. Je to paradoxní, ale prý tomu tak skutečně je. Navíc je prý z výzkumu zřejmé, že maratonci trénují také chytřeji. Co to znamená?

 

Profimedia.cz

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Zmiňovaná studie důkladně zkoumala přípravu a výkony tří desítek zkušených běžců a triatletů, vždy po patnácti osobách. Výzkumníci měli dbát na to, aby se jednalo o precizně ekvivalentní skupiny a mezi oběma byly shody jak ve věku, hmotnosti, výšce, fyzické výkonnosti (měřeno pomocí VO2 max), zkušenostech a závodních výkonech (měřeno poměrem k času vítěze).

Celý výzkum obnášel 16 týdnů pozorování, měření a vyhodnocování. Pro porovnávání byl použit „ukazatel objektivní zátěže" (španělská zkratka ECO), který zahrnuje jak typ, tak také dobu trvání a intenzitu prováděné sportovní aktivity. Nepřekvapí, že triatleti trénovali mnohem více než maratonci, pokud se budeme dívat na celkový čas strávený přípravou, na čas strávený přípravou během jednoho týdne a na ukazatele ECO celkem a za týden. Tak jak je možné, že maratonci trénují tvrději?

A co na to náš nejlepší triatlet a muž, který maratón po 4 km v moři a 180 km na kole umí kolem 2:40, přičemž samotný maratón bez speciálního tréninku zaběhl za 2:31?
Petr Vabroušek:
Ze svých zkušeností mohu závěry této studie jednoznačně potvrdit. Ironman je výrazně delší, než samotný maratón a tomu zákonitě odpovídá i průměrná intenzita zátěže jak v jeho průběhu, tak v přípravě na něj. Trénujeme tedy sice více, ale určitě ne tak tvrdě. Delší trénink o nižší intenzitě je pro tělo přijatelnější zátěží a přináší mimo jiné také mnohem menší pravděpodobnost zranění. To je ještě umocněno blahodárným vlivem pravidelného střídání běhu, cyklistiky a plavání, což přináší skvělou kompenzaci. I když speciální trénink na samotný maratón jsem si nikdy nevyzkoušel, závod ano. Samotný závod v maratónu je mnohem tvrdší zátěží než ironman. A regenerace z něj bývá delší. Souhlasím i se závěrem, že polarizovaný trénink, tj. hodně lehký, nebo hodně náročný přináší lepší výsledky než vytrvalé plácání se někde uprostřed (nejčastější tréninková praxe obou skupin).

Maratonci měli výrazně vyšší ukazatel objektivní zátěže v přepočtu na jednu hodinu strávenou tréninkem. A porovnáme-li průměrnou týdenní zátěž s každou minutou strávenou v závodě, jsou na tom maratonci také podstatně lépe. To v zásadě znamená, že maratonci do každé minuty strávené závoděním investují více času i tréninkové zátěže.

Pro někoho by mohlo být ještě zajímavější zjištění španělských vědců o tom, jakým způsobem jednotlivé skupiny trénují. Pro jednoduchost byly nadefinovány tři zátěžové zóny vymezené laktátovým prahem a laktátovým bodem obratu jako „lehká zátěž", „střední" a „vysoká". Mezi triatlety a maratonci nebyly shledány žádné rozdíly v procentním rozdělení času nebo zátěže v lehké zóně. Rozdíly byly patrné až v zónách střední a vysoké zátěže. Zatímco triatleti trávili v tréninku mnohem více času ve střední zóně, u maratonců to byla zóna vysoké zátěže.

O své zkušenosti z tréninku běžců a triatletů se Petr Vabroušek dělí ve své nové knize.
RECENZE: Petr Vabroušek ‒ Jak na triatlon aneb Na (první) triatlon s radami nejlepšího českého závodníka

Španělé ze svých výsledků vyčetli ještě jeden závěr společný oběma skupinám: Kdo většinu tréninkového času strávil v lehké zóně, měl v závodě lepší výsledky. Kdo naopak většinu času strávil ve střední zóně, měl závodní výsledky horší. (Toto zjištění jen podporuje staré trenérské pravdy o tom, že lehký trénink by měl být skutečně lehký a těžký skutečně těžký, než se zbytečně plácat někde uprostřed.) Pro běžce, ne však pro triatlety, dále platilo, že více času stráveného v tréninku v zóně vysoké zátěže znamenalo lepší závodní výsledky.

kü, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Kalendář akcí

Kdykoliv listopad prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce