Rubriky:

Radíme

Běhání je in. Prožívá velký boom, říká trenér

30. ledna 2015 11:20 - Praha

Sport je jeho svět. A běhání v něm má své nezastupitelné místo, i když podle příjmení byste si to možná neřekli. Filip Peřinka dává tréninku patnáct hodin týdně, je běžcem, triatlonistou. Pokud sám netrénuje, je koučem v jednom pražském fitness klubu. A pro běžce začátečníky má radu. „Hlavní je vůbec začít,“ je přesvědčený šestadvacetiletý absolvent Karlovy Univerzity, který naběhá měsíčně až dvě stě kilometrů.

 

Petr Hloušek, Právo

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

Máme únor, zimu, měl by běžec začátečník začít venku, nebo jít pás?

Tohle je hodně individuální. Někdo je zastáncem jen běhání venku, jiný zase upřednostňuje pás. Myslím si, že kombinace obou nikomu neuškodí.

Dobrá, začnu. Co dál rozhoduje, abych vydržel a nezabalil to po pár týdnech?

Vůle. Tohle je o mozku, je dobré mít vše srovnané. Prosazuji tři věci - pravidelnost, stravu, která dělá 70-80 % a třetí a nejdůležitější je hlava.

Vy sám chodíte na pás?

Chodím, ale především v době zimní přípravy.

Motto Filipa Peřinky
„Uprostřed každého problému se nachází příležitost.“ Albert Einstein

Někteří běžci pás nemají rádi, proč?

Možná to je proto, že dřív se běhalo jen venku a pás je něco „nového". Ale spíš si myslím, že jde o přírodu. Naturálním běžcům jde spíše o pocit, o uvolnění. Na pásu jsou stále pod dohledem, je to nějaká technologie, kterou nedokážou přenést přes hlavu. Myslím, že jde i o filozofii člověka.

Jde najít rovnítko - čím zkušenější běžec, tím více běhá v přírodě?

Tohle už je výběr na každém samotném. Každý může kombinovat, ví, co mu sedí, může si plánovat. Je to i otázka času. Pás má plus, že máte teplo, stálé prostředí, můžete si dát hned sprchu, je to hodně i o pohodlí.

Jsou podle vás lidé pohodlnější?

Když nebyly pásy, chodili všichni ven. Ale myslím si, že běhání prožívá velký boom. Já když jsem začínal běhat, tak jsem v parku skoro nikoho nepotkal, teď vidím spoustu lidí.

Běháte, děláte triatlon, cvičíte. Potřebuje běžec navštěvovat fitness a posilovat celé tělo?

Mělo by se cvičit celé tělo, s tím souhlasím. Jde o core trénink - hluboký stabilizační systém, koordinační systém, břicho, záda, vzpřimovače.

A co nohy?

To je otázka. Hodně běžců i triatlonistů hodně nohy namáhají, necvičí je a zaměřují se na vršek. Já to mám také tak, ale pokud chci jít do rychlosti, tak musím posilovat i nohy. Můžu dát schody, lehčí váhy a více opakování, těžší váhy a méně opakování. Záleží také na období. Teď se snažím nabrat objem, mám hodně silovou přípravu. Na konci února už půjdu do rychlosti. Nemůžu zapomenout ani na ruce. Postupem času se dostanu do intervalového tréninku, tempových běhů.

"Člověk dokáže mnohé. Chce-li více, musí především věřit sám sobě a být přesvědčený ve vlastní úspěch. Počátkem úspěchu je cíl, kde není tolik důležité, co dosažením cíle získáte, nýbrž čím se v průběhu cesty k tomuto cíli stanete. Společně a s úsměvem to dokážeme," Filip Peřinka, trenér Jatomi Fitness

Kolikrát týdně by měl člověk běhat?

Záleží, co chce. Začátečníkovi stačí dvakrát týdně. Klidně může spojit chůzi a indiánský běh. Postupně přidávat čas a počet běhů v týdnu. Pro obézní jsou dobré běžecké hole, kdy část hmotnosti předá do rukou a vše není jen na nohou, v kolenech, kyčlích, kotnících.

Co doplňky stravy?

Začátečníkům stačí pestrá strava. Pokud se dostanete přes nějaké hodiny v týdnu, tak už běžná strava nestačí, tak je potřeba něco doplnit. Člověk lépe regeneruje, já proti suplementům vůbec nic nemám, ale strava je základ.

Hodně lidí běhá, protože chce změnit svoji postavu, také zhubnout. Jaké základní stravovací pravidlo platí pro úspěch?

Vyřadit omáčky, polévky, knedlíky, monosacharidy. Zařadit maso, ryby, kuřecí, ovoce, zelenina, obiloviny, luštěniny. Žádné buchty, rolky, bagety. To vůbec není pro tělo dobré, jsou tam rakovinotvorné látky. Žádné bílé pečivo, mouku, ale celozrnné. Ani pšeničná mouka není dobrá, lepek, ale lepší je žitná, rýžové mouky.

Je váha důležitá pro běžce?

Čím více kilo, tím více se člověk nadře. Ale jde i to, je spousta silových typů.

Libor Kalous, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv prosinec leden 2018 únor 2018 březen 2018 duben 2018 květen 2018 červen 2018 červenec 2018 srpen 2018 září 2018 říjen 2018 listopad 2018 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce