Rubriky:

Radíme

Nordic running nerovná se chůze

15. prosince 2017 12:11 - Praha

Že jde skutečně o běh a ne o chůzi, je z názvu tohoto skvělého doplňkového sportu nejen pro běžce více než jasné. „To je snad pro důchodce, ne?“ - je nejspíš nejčastější odpověď na pozvání k proběhnutí s hůlkami. Dokonce i tehdy, objeví-li se nordic running někdy na závodech. Jeho pomalejší brácha nordic walking je přece jen daleko známější.

 

Stačí si přidat Běhání na Seznam.cz a neuteče vám žádný zajímavý článek.
Přidat na Seznam.cz

„Jo, v devět startují ti chodci," ozvalo se z domku, kde se dalo u okénka na závody přihlásit. Tvářím se, že se mně to nijak nedotklo, a přihlásím se. V Senohrabech, kde je jinak lyžařský oddíl s velkou tradicí (a místní Běh lyžařů v letošním roce letos zapsal již svůj 61. ročník), se v nordic runningu startuje již podruhé. V tomto zatím nepříliš rozšířeném sportu v závodní podobě se ale uskutečnilo už i Mistrovství republiky. Běh s holemi však hojně využívají nejen špičkoví atleti, ale i sportovci jiných odvětví, včetně kolektivních her, a to jak ve své přípravě, tak v rekonvalescenci. Jeho výhod využívala i naše oštěpařská jednička Bára Špotáková, když čekala miminko. V přípravném období s nimi intenzivně trénuje celá naše oštěpařská špička, včetně našeho želízka v ohni Petra Frydrycha.

Je to skutečně BĚH!

Nordic running je něco mezi během a během na lyžích klasickou technikou. Na rozdíl od chůze se při něm používají i jiné hole – jsou delší a nejsou skládací. Skládací by totiž působením daleko větších sil mohly ve spojích rupnout. O tom, jaké hole vybrat, kde je sehnat a jak se naučit běhat správnou technikou včetně všech benefitů běhu s holemi je možné si přečíst na stejnojmenném webu. Budete-li chtít, můžete též absolvovat jednodenní kurs s průkopníkem nordic runningu Milanem Kůtkem.

Nordic running. Vše, co jste nevěděli o běhání s holemi. Je toho hodně

Mně samotné pomohl běh s holemi nejvíce v období, kdy jsem dávala dohromady pošramocenou achilovku. Část váhy, kterou v běhu musí zpracovat nohy, se tu totiž předá rukám, a ty se tím pádem také posilují. Skvělý bonus, že? Ruku na srdce: Kolik z vás pravidelně posiluje horní část těla? Jistě, že se i s běžeckými holemi dá jít, je to ale trochu škoda. Dá se na nich vcelku slušně uhánět. Snad jediným limitujícím faktorem je, že na rozdíl od běhu se s nimi nedá vyrazit úplně všude. Na asfalt můžete mít sice gumové „botičky" na hroty, ale náraz do rukou je tu přece jen trochu tvrdší. Kamenité cesty jinak ideální na běh, kdy s holemi řešíte, zda nasadit, či sundat botičky (nebo ulomit hroty), také nejsou stoprocentně ono. Nejlepší jsou měkké lesní či travnaté cesty, v terénu od rovin po všechny skopce i dokopce. Přiznám se, že jsem hodně ráda, mohu-li se o ně zvláště do kopce pořádně opřít.

Mám-li srovnat běh s holemi a běh bez holí na stejné trati, byla jsem s holemi na čtyřech kilometrech a na stejném závodním okruhu přibližně o dvě minuty pomalejší. Z kopce je to rychlejší bez nich a jsou též na trati místa, kde zapíchnout prostě nejdou. V Senohrabech jsem se v jeden den postavila na start hned dvakrát.

5+1 výhoda Nordic Runningu

1. Ideální doplňkový sport nejen pro běžce. Posílí horní polovinu těla, připomene vám, co dělat v běhu s veledůležitou osou ruka-trup-protilehlá noha, na niž řada hobíků ráda zapomíná. Budete mít lepší běžecký postoj, nebudete se hrbit, ani prohýbat, poběžíte daleko stylověji.

2. Šetří nohy, kolena, kyčle i záda. Můžete tak nabírat kilometry i tehdy, potřebujete-li zregenerovat, nebo v rekonvalescenci lížete rány po nějakém zranění.

3. Nyní jedna malá nevýhoda – ale ruku v ruce s velkou výhodou: Hole na běh potřebujete speciální, ty z běžek se vám hodit nebudou (jsou uzpůsobené na sníh, a ne na běžný běžecký terén), ty turistické bývají krátké, takže byste se nadřeli a ony by nemusely vydržet, pokud jsou skládací. (Já se svou výškou 165 cm mám hole 135 cm dlouhé.) Nicméně blíží se Běžíšek, a tak byste si mu ještě mohli stihnout napsat.

4. Sportovkyně, pokud čekáte miminko a chcete si udržet svou kondici, zde se nabízí ideální způsob: prakticky bez otřesů, s možností se „opřít" a nebát se pravidelného pohybu i s dočasně vyšší váhou, menší stabilitou, změnou těžiště a dalšími změnami. Samozřejmě i zde platí – poslouchejte své tělo, volte přiměřené aktuální tempo.

5. Jestli máte dost běžeckých masovek, s holemi nás běhá podstatně méně. Což skýtá šanci na bednu i tehdy, kdy byste na ni v běhu bez holí jen sotva pomýšleli. (Ještě by mohlo být více holoběžeckých závodů, co vy na to, pořadatelé?)

6. Běh s holemi přináší radost. Radost z něčeho nového, nepoznaného, originálního, a přece tak jednoduchého. Dobrý pocit z nasbíraných kilometrů i ve stavech, které běh ještě zcela nedovolí, nebo v období, kdy se zvolna vracíte do běhu. Nový aerobní sport, když vás běh či kolo trochu omrzí, na běžky můžete jen po omezenou část roku a plavat v přírodních vodách také. Radost ze setkání s lidmi, kteří objevují totéž...

Vanda Kadeřábková-Březinová, Sport.cz

Zrušit


Časová osa: Radíme

Filtr článků - Radíme


Kalendář akcí

Kdykoliv leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina Zlínský kraj
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce