Hlavní obsah

Ořechy jíme většinou špatně. Namáčení je důležité

Klára Antonova FischleinováSport.cz
19. 2. 2019 14:33

Ořechy jsou plné zdraví prospěšných olejů a minerálů. Patří mezi superpotraviny, které si vydobyly své místo nejen v moderním jídelníčku, ale patřily k základním potravinám i našich předků. Abychom z nich vytěžili maximum živin, musíme vědět, jak si je správně připravit ke konzumaci.

Foto: Profimedia.cz

Jíte oříšky správně? Využijte jejich potenciál na maximum! Foto: Profimedia.cz

Článek

Ořechy v „syrovém" stavu neprospívají našemu zažívání hned z několika důvodů. Jedním z nich je obsah kyseliny fytové, jejíž nadbytek (při časté konzumaci) může způsobovat celkový nedostatek minerálů v těle. Při samotné konzumaci předem nenamočených ořechů a semen má za následek blokování vstřebávání minerálů, jako je například zinek, vápník, železo či mangan tím, že se na minerály naváže. Náš organismus o ně tak zbytečně přichází.

Namáčením kyselinu fytovou eliminujeme, čímž si zajistíme výrazně lepší vstřebatelnost živin a také ulehčíme svému trávení. Namáčením se totiž eliminují také enzymové inhibitory, které jinak blokují trávicí enzymy. Může se stát, že pokud vám ořechy způsobovaly nadýmání, po správné přípravě se těchto obtíží zbavíte.

Foto: Profimedia.cz

Ořechy jsou superpotravina, jen je musíte umět zpracovat.Foto: Profimedia.cz

Do třetice všeho dobrého: Namáčení ořechů má ještě další výhodu. Z jejich povrchu se ve vodě uvolní prach a plísně, takže i tohoto nešvaru se zbaví.

Namáčení trvá hodiny

Jak na to? Ořechy stačí namočit do vlažné vody s nerafinovanou solí (na jeden hrnek ořechů cca 2 lžičky). Takto se tzv. inhibitory enzymů neutralizují a vitamíny i minerály pak naše tělo plně využije. Čím déle máme ořechy namočené, tím více omezíme obsah kyseliny fytové. Každý druh ořechů vyžaduje jinou minimální dobu namáčení. Obecně ale platí, že ořechy lze namočit až na celých 24 hodin.

Pro příklad mandle by měly být namočené alespoň 10 hodin, arašídy dokonce půl dne, lískové oříšky 7 hodin, pekanové 5 hodin a vlašské o hodinu méně. Nejméně časově náročné jsou kešu, u kterých je minimální doba namáčení okolo dvou hodin.

Po namáčení ořechy buď využijte na pečení, do čerstvé svačinky, nebo je vysušte. Jestli máte sušičku na ovoce, rozložte do ní ořechy na 12 až 24 hodin. Můžete ale využít i obyčejnou troubu, kde nastavíte teplotu na 50 stupňů a ořechy v ní necháte buď přes noc, nebo naopak od rána do večera, pokud si napoprvé nejste jistí a chcete proces sušení raději po očku hlídat.

Vysušené ořechy pak uskladněte v dobře uzavíratelných nádobách v suchu a na chladnějším místě.

Reklama

Sdílejte článek