Hlavní obsah

Utečte depresi dříve, než vás složí!

René KujanSport.cz
5. 10. 2015 14:18

Ačkoli se tady v té naší rozvinuté části světa máme stále lépe a lépe, trochu paradoxně nám roste výskyt duševních poruch a depresí. Já vím, depresi dnes máme skoro všichni ‒ manželka nevyžehlila tu správnou košili, děti už zase po sobě házely karbanátky a šéf nás za naše heroické výkony už zase nepochválil. Ale ta opravdová deprese není až taková legrace. Ta už může zabíjet. Dobrá zpráva je, že se jí dá velmi snadno utéct.

Foto: Profimedia.cz

Utečte depresi dříve, než s vámi vyběhne.Foto: Profimedia.cz

Článek

Jak poznáte, že je ta opravdová deprese v naší společnosti na vzestupu? Třeba podle rostoucích zisků společností produkujících antidepresiva, relaxačních salonů a guruů Járů. Řítíme se stále větší rychlostí ‒ a nikdo neví kam. Zhruba takové podhoubí má skutečnost, že například ve Velké Británii se rozhodne k sebevraždě 100 mužů pod 50 let každý týden (!) Sebevražda je tak největším zabijákem této demografické skupiny.

Co s tím?

Existuje jeden velmi jednoduchý, laciný a pekelně účinný prostředek ‒ s depresí prostě vyběhnout. Je známá věc, že běh je asi nejjednodušší způsob, jak si obstarat opioidní polypeptidy, no prostě drogy. Třeba takový endorfin snižuje bolest, dodává euforické pocity štěstí a radosti. A když se budeme hýbat, začneme podporovat tvorbu všech těch serotoninů a noradrenalinů, jejichž nedostatek se odráží právě v depresivních stavech.

Pět důvodů, proč běhat:
1) Běh zaplní naši hlavu těmi správnými chemikáliemi, ochrání nás před depresí.
2) Běh nám pomůže dosahovat snadněji cílů i v jiných oblastech.
3) Běh nás ochrání před kardiovaskulárními chorobami i před tím škodolibým Němcem, co nám doma schovává věci (Alzheimer).
4) Běh spustí tvorbu nových neuronů, nezblbneme tak rychle.
5) Běh nám dá nové přátele. Minimálně do té doby, než zjistí, jací doopravdy jsme.

Běh s naší hlavou dělá úžasné věci. Nejen, že ji řádně pročistí a nastartuje ty krásné a slastné procesy, může dokonce vést k neurogenezi, to jest k tvorbě nových neuronů v hipokampu (ta část naší myslivny, která je zodpovědná za krátkodobou paměť a prostorovou orientaci). Shrnuto a podtrženo nám běh pomáhá vyrovnávat chemickou nerovnováhu nervové soustavy a tím úspěšně zahánět depresi. A navíc zlepší paměť a soustředění. Dokonce se ukazuje, že v boji s depresemi může být pravidelný pohyb stejně účinný jako medikace, ne-li dokonce účinnější.

Buduj běh, posílíš mír!

Pravidelný běh pomáhá měnit zlozvyky, dodává ten pocit, že mohu něčeho dosáhnout, zdravou sebedůvěru. Je to vlastně takové cvičení v sebeovládání. Ne nadarmo vycházejí průzkumy napříč společností poměrně jednoznačně: Běžci patří v povolání k těm úspěšnějším a preciznějším.

Často se můžeme setkat s pojmem „runner's high", tedy „běžeckým opojením". Dokonce i v odbornějších publikacích se v souvislosti s endorfiny uvádí nejčastěji běh. Čím to? Co to asi znamená? Slyšel už někdy někdo z vás třeba o „opojení hráče kriketu"? Nebo „vrcholu hráčky curlingu"? Popřemýšlejte o tom. A až to vymyslíte, sejdeme se někde na běžecké trati!

A proč běháte vy? Podělte se s ostatními a napište nám svých pět důvodů na behani(zavinutec)sport(punkt)cz!

Reklama

Sdílejte článek