Hlavní obsah

Co přinese cyklokrosařský skandál se skrytým motorem? Výrobce kol se chce soudit

Praha

Jako by nestačilo, že nad cyklistikou neustále visí dopingový strašák. Při víkendovém MS cyklokrosařů v belgickém Zolderu komisaři vůbec poprvé v historii odhalili tzv. technologický doping. Roztočí skandál spirálu, v níž vyplavou i velká jména cyklistiky?

Foto: Profimedia.cz

Belgická cyklokrosařka Femke van den Driesschová na trati závodu žen do 23 let na MS v Heusden-Zolderu.

Článek

O možnosti zneužití technologického (též mechanického) dopingu, tedy nepovoleného zařízení, které pomáhá jezdci při šlapání, se ve světě cyklistiky spekuluje již řadu let. A stín podezření padl i na esa pelotonu. Šuškalo se o tom, že si proti pravidlům pomáhá Švýcar Fabian Cancellara, který při klasice Paříž-Roubaix v roce 2010 zrychlil v závěru tak, že z toho šla hlava kolem. Pozdvižení způsobil i Ryder Hesjedal, jehož kolo po pádu na Vueltě o čtyři roky později samo záhadně točilo klikami dál... Odhalen ale nikdo nebyl.

Od soboty ale toto tvrzení neplatí. Belgičanku Femke van den Driesscheovou komisaři na MS cyklokrosařů stáhli v sobotním závodu kategorie do 23 let už po prvním kole a podle všeho šli najisto. V depu pak podrobili bicykl důkladné kontrole a ejhle: v sedlové trubce dráty, uvnitř středového složení motor. První potvrzený případ mechanického dopingu byl na světě.

"Není tajemstvím, že jsme v tom kole našli motor. Jde v podstatě o technologický doping. Mezinárodní cyklistická unie (UCI) se snaží zamezit jakýmkoli podvodům a naopak chránit ty, co nepodvádějí. V sobotu jsme otestovali mnoho kol a jedno jsme díky nové metodě testování odchytili. Zkoumáme, za jakých okolností celá ta věc funguje," potvrdil na tiskové konferenci šéf UCI Brian Cookson.

Kolo kamaráda?

Co odhalení přinese? Van den Driesscheové hrozí zákaz činnosti nejméně šest měsíců a pokuta až 100 tisíc švýcarských franků, tým belgické jezdkyně může čelit stejně dlouhé suspendaci a pokutě až milión švýcarských franků. Samotná závodnice v emotivním televizním rozhovoru mezi vzlyky tvrdila, že kolo nebylo její - mělo prý patřit jejímu kamarádovi, který svůj bicykl postavil nedaleko týmového kamiónu, a mechanici jej měli připravit omylem pro závod.

"Moji mechanici ho očistili a dali do kamiónu. Museli si myslet, že to bylo moje kolo. Ale já nevím, jak se to stalo. To není moje kolo. Stala se chyba. Mohou zkontrolovat všechno: všechna moje krosová i silniční kola. Nic nenajdou. Tím jsem si stoprocentně jistá," tvrdila Van den Driesscheová.

Chytíme tě!

Vedle vyšetřování ze strany UCI bude Belgičanka čelit ještě soudní při ze strany italského výrobce kol Wilier Triestina. Ředitel společnost Andrea Gastaldello v pondělí oznámil, že jej zpráva o nálezu tajného motorku šokovala a bude bojovat soudní cestou o očištění dobrého jména firmy.

Co bude dál? UCI vzkázala všem, že má k dispozici novou metodu testování, díky níž umí podobné technologické kejkle snáz odhalit. "Vzkaz pro všechny, kteří by zvažovali, že se vydají stejnou cestou, zní: Chytíme tě. Dříve nebo později tě chytíme. A bez ohledu na to, kdo jsi, budeš potrestán. Technologický podvod je neakceptovatelný. V Zolderu jsme otestovali mnoho kol a jedno jsme díky nové metodě testování odchytili," varoval Cookson.

Reklama