Hlavní obsah

Riskantní změna termínu i lokace. Podle fanoušků jsme byli separatisté z Moravy, usmívá se König

Za necelé dva měsíce odstartuje cyklistická Czech Tour s řadou změn. Těmi zásadními novinkami je posunutý termín na polovinu srpna. A poprvé v historii se pojede napříč celým Českem. „Usilovali jsme o to. Řada fanoušků nám psala, že jsme separatisté z Moravy,“ usmívá se ředitel závodu Leopold König, jenž si pro nadšence přichystal i slavnostní představení týmů na Hradčanském náměstí v Praze.

Cyklistická Czech Tour odstartuje v Praze a poprvé se pojede napříč Českem. Video: Czech Tour

Článek

Sedmnáctý ročník Czech Tour odstartuje z Vítězného náměstí 13. srpna. „Jsem rád, že se nám povedlo zařídit start v Praze, město i jezdci si to zaslouží,“ podotýká König. Ještě o den dříve se přímo před areálem Pražského hradu uskuteční slavnostní zahájení. „Usilovali jsme o další ikonické místo, které podtrhne význam závodu jako největší cyklistické akce v Česku. Myslím, že se to povedlo,“ věří prezident závodu Robert Kolář.

Pořádání akce u prezidentského sídla s sebou pochopitelně nese i možné komplikace. „Je tam velké riziko, že deset dní před závodem se všechny plány zboří. Může se stát, že na Pražském hradě bude neplánovaná státní návštěva, jsou s tím spojená bezpečnostní opatření. Celou naši stage bychom si museli sbalit,“ připouští Kolář.

Program Czech Tour 2025:
1. etapa – 14. srpna: Praha – Karlovy Vary (163 km/2260 výškových metrů)
2. etapa – 15. srpna: Pardubice – Dlouhé stráně (170 km/2625 výškových metrů)
3. etapa – 16. srpna: Prostějov – Ostrava (148 km/1378 výškových metrů)
4. etapa – 17. srpna: Kroměříž – Pustevny (177 km/2983 výškových metrů)
Celkem 660 km, kumulované převýšení 9246 metrů.
Podrobnosti zde.

Pokud ale vše klapne, fanoušci se mohou těšit na velkou show. Závod posvětí i kardinál Dominik Duka, v jednání je i účast českého prezidenta Petra Pavla. „Jsme v kontaktu s jeho kancléřem. Pan prezident plánuje v průběhu srpna dovolenou, ale pokud by byl v Praze, je předpoklad, že by dorazil,“ líčí Kolář.

Úvodní etapa finišuje v Karlových Varech, následně se cyklisté přesunou zpět do Prahy, kde budou mít pro první dva dny zázemí. V pátek dopoledne pak přejedou do Pardubic, kde odstartuje druhá etapa s cílem na Dlouhých stráních. „Jezdci jsou na podobné transporty zvyklí i ze závodů World Tour, problém to nebude,“ věří König, sám bývalý profesionál.

Foto: Czech Tour

Peloton na cyklistické Czech Tour

Větší nesnáze než loni však měli organizátoři se sháněním elitních týmů. Zatímco před rokem v době olympijských her dorazilo na Czech Tour rekordních osm stájí z nejvyšší kategorie World Tour, letos to nejspíše budou jen dvě, tradiční účastník Visma–Lease a Bike a také belgická skvadra Soudal Quick-Step.

„Jednání jsou pořád otevřená, ale je to už spíš otázka náhody a štěstí. Bohužel týmy stále závodí méně a méně, a naopak více trénují. To není pro menší závody dobrá zpráva,“ mínil ředitel Czech Tour.

Na tuzemské silnice tak nedorazí ani stáje s nejlepšími českými cyklisty, chybět tak budou Mathias Vacek, Pavel Bittner nebo Jan Hirt. „Jejich týmy jsme samozřejmě chtěli, bohužel ale nepřijedou,“ mrzí Königa.

Pořadatelům se tak alespoň prozatím příliš neosvědčila změna termínu z konce července na polovinu srpna. „Rozhodli jsme se lehce zariskovat. Kalendář je nabitý, bojujeme s termínem a pořád si místo hledáme. Vždy musíme jít do kompromisu,“ vysvětluje König. „Vedení týmů nás oslovuje a říká nám, jaký termín by se jim hodil. To je super, můžeme s tím pracovat,“ věří směrem do budoucna.

Foto: Czech Tour

Snímek z loňského ročníku cyklistické Czech Tour.

Czech Tour by se rovněž ráda posunula o kategorii výš do Pro Series. „Budeme žádat o udělení této licence. Hned bychom byli atraktivnější, týmy by si mohly vyjet více bodů do žebříčku,“ říká prezident Kolář. „Rozhodně je to jeden z hlavních atributů, jak můžeme zvednout naši cenu v očích týmů,“ souhlasí i König.

Záležet však bude na rozhodnutí Mezinárodní cyklistické unie UCI. „Moc nevíme, jaká je vize této organizace. My už všechny body splňujeme. Organizační požadavky, účast World Tour týmů, bezpečnost i přímý přenos,“ poznamenává ředitel.

Ve hře by rovněž mohlo být rozšíření závodu na pět nebo šest etap. „Je to jedna z možností, určitě bychom pak snadněji zvládli projet celé Česko. Ale musíme to vyhodnotit směrem k týmům. Čas v kalendáři je strašně omezený a osobně si myslím, že prostor pro rozšíření nebude,“ uzavírá König.

Související témata: