Hlavní obsah

Inspirace Slavií i Spartou. Trunda a Tvrdík popsali, jak posunout fotbalovou asociaci

Hodně negativní slova padala po úterním výkonném výboru (VV) FAČR směrem k dosavadnímu fungování dceřiné společnosti STES. Šéf českého fotbalu David Trunda a člen VV a zároveň předseda představenstva Slavie Jaroslav Tvrdík mluvili o finančním neklidu, špatném nastavení i směřování organizace a jejich vizích, jak by měl STES fungovat.

Foto: Vlastimil Vacek, Právo

Choreografie fanoušků během utkání kvalifikace ME 2016 Česko - Lotyšsko.

Článek

Marketingová agentura STES má na starosti sponzoring a jiné komerční příjmy FAČR. Novým výkonným ředitelem se stal Marek Janoušek, jenž přišel z Fortuny. V představenstvu jsou pak i členové VV včetně Trundy a Tvrdíka. Co tedy na úterní tiskové konferenci padlo?

Základní popis

Trunda: „Situace není růžová. Převzali jsme STES s minusem 28 milionů korun. Zrušili jsme 19 provizních smluv a nastavujeme režim, abychom se nedostali ještě do větší krize.“

Tvrdík: „Míra nefungování organizace mě zaskočila. K mému úžasu například schválený rozpočet. Minulé vedení se tomu vyhnulo tak, že ho nezahrnulo do rozpočtu FAČR pro tento rok, aby nebyl na valné hromadě představen jako ztrátový. Pokud se nic nestane, hrozí ztráta až 50 milionů. Jsou tam nadhodnocené příjmy například z podzimních reprezentačních zápasů.“

Proč byl Janoušek zvolen bez výběrového řízení, které vedení avizovalo?

Trunda: „Vysvětlení je jednoduché. Jsme v krizovém režimu, kdy potřebujeme jednat hned, abychom STES co nejdříve resuscitovali. Proběhla interní revize, pracujeme na plné obrátky. Musíme vrátit prestiž pro partnery i fanoušky. Po dvou měsících není na co čekat, máme jasný obrázek.“

Jak vznikla finanční ztráta?

Tvrdík: „Základní problém byl v 19 provozních smlouvách a manažerech, se kterými jsme se rozloučili, protože chtěli primárně osobní profit. Našli jsme smlouvu, která byla podepsána den před valnou hromadou, ale o rok zpětně, takže nebyla vůbec plněna. Jak to ale vše vzniklo, nechci více veřejně komunikovat. Cíl musí být do dvou let zdvojnásobit tržby. Reprezentace by měla být nad úrovní nejlepšího českého klubu.“

Debaty se stávajícími partnery

Tvrdík: „Mluvil jsem se všemi partnery STES, nebylo to příjemné. Je vidět, že jejich podpora klesá. Aby partneři zůstali, bylo plnění smluv stále menší. Chtějí vědět, co za to dostanou. Chceme si vzít inspiraci z největších českých klubů. Například komerční úsek Slavie funguje perfektně a mým cílem je to dělat stejně. Chceme novou strukturu, kde budou obchodní i marketingový ředitel, útvar péče o fanouška, péče o partnery. Prostě jak to je v klubech. A také chceme stabilní vedení, které vydrží čtyři roky.“

Jak přilákat k reprezentačním akcím více lidí?

Tvrdík: „Chceme odborníky z fotbalového prostředí, ne ze světa Slavie, jak si někdo myslí. U fanoušků bude SLO Bohemians Vladimír Pavlík, k médiím přijde Martin Bergman z Jablonce. Jednáme s marketingovým expertem Michaelem Markem.“

Jsou partneři ochotni do FAČR mohutněji investovat?

Tvrdík: „Ano, ale říkají, ať doručíme to, co mají od Slavie, Sparty nebo Baníku. Podívejte se, jak třeba Sparta dělá audiovizuální díla a dokumenty. To se také musíme naučit. Zároveň lépe komunikovat na sociálních sítích. Cílem je vytvoření funkční aplikace. Jednáme se společnostmi Livesport nebo Enigoo, které se ve světě fotbalu pohybují.“

Trunda: „Zároveň bychom chtěli větší fanzóny a aktivaci lidí klidně tři dny před utkáním. Jít v regionech více do škol i klubů, aby se všichni těšili.“

Bude potřeba více lidí?

Tvrdík: „Část vrcholných manažerů odešla, STES je aktuálně osm lidí. Porovnám s hokejem, proti němuž je fotbal o dost větší. Hokej se rozešel s BPA a teď tam pracuje 14 lidí. U nás to bude chtít ještě o něco více, na Slavii je přes 30, na Spartě podobně. Bude docházet k posílení, ale ne robustnímu. Reprezentace je limitována počtem zápasů, třeba ve Slavii máme s partnery další setkání, chodíme na golf nebo padel, to bychom měli dělat také. Navýšení osob ale pokryje jedna dobrá sponzorská smlouva. Omlouvám se, nechci jednat s malými partnery, kteří chtějí jen přilepit své logo a dají nám 100 tisíc korun. Cílem je klasická pyramida, kde budou jednotlivé sektory, prostě jak to mají kluby.“

Foto: FAČR / Jan Tauber

Nový předseda FAČR David Trunda

Nehrozí střet zájmů, pokud budou partnery svazu ti, kteří už jsou spjati se Slavií?

Tvrdík: „Jedině pozitivně pro FAČR. Není nic, co by mohla získat Slavia. Ta má svou pyramidu, zápasy jsou vyprodané. Někoho stejného jsme pozvali, stejně tak jsem poprosil Dušana Svobodu ze Sparty. Na někoho funguje i Pavel Nedvěd, který s námi na schůzky chodí. Následně si to pak převezme oddělení pod panem Janouškem, které dodá data. Partneři vědí, jak funguje Slavia, a budou mi věřit, že FAČR bude stejně.“

Shrnutí

Trunda: „FAČR a STES jsou synergické nádoby. Chceme, aby obě organizace fungovaly vzájemně pod jednou střechou. STES byl odkladištěm, pod jeho křídla schovávaly položky, které tam neměly co dělat.“

Tvrdík: „Chceme otevřít smlouvy i se stávajícími partnery, všichni ale říkají, ať doručíme rentabilitu jejich investice. Například Puma, se kterou snad prodloužíme, se ptala, jaké jsou příjmy z merchandisingu. Bylo to 400 tisíc korun. Tomu by se vysmály všechny elitní kluby. Naším cílem je přiblížit se lize.“