Hlavní obsah

Českému hokeji i fotbalu hrozí finanční rána. Vše mají v rukou poslanci

Aktualizováno

Hokejová extraliga a fotbalová liga „vyjadřují znepokojení“ a „varují“ před aktuální snahou poslanců o úpravu legislativy v oblasti reklamy. Obě soutěže nesou jméno sázkových kanceláří, teď ale Sněmovna probírá návrh zákona, který by veřejnou prezentaci sázkových společností výrazně omezil. „Nejen profesionální fotbal a jeho kluby, ale český sport obecně by přišel o nezanedbatelnou částku prostředků, bez nichž se v současné ekonomické realitě zcela objektivně neobejde,“ říká Tomáš Bárta, výkonný ředitel Ligové fotbalové asociace, která řídí profesionální soutěže.

Foto: Vlastimil Vacek, Sport.cz

Kapitán Komety Jakub Flek přebírá Masarykův pohár.

Článek

Poslanec Vladimír Balaš (STAN) v rámci druhého čtení o změně zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky (zákaz prodeje energetických nápojů dětem) minulý pátek předložil pozměňovací návrh, v němž chce významně ovlivnit a omezit i reklamu loterijních a sázkových společností. Reklama na hazardní hry a nebo jejich provozovatele by se nesměla objevit v klasických médiích ani na letácích či billboardech. V televizi by směla běžet jen od 22 hodin do 6 ráno.

„Přísnější regulace reklamy na hazardní hry by měla vést k nižší míře závislosti na hazardních hrách a k ochraně zranitelných skupin obyvatelstva před jejich škodlivými účinky,“ napsal Balaš v důvodové zprávě.

Návrh sice počítá s tím, že jména sázkových společností by mohla v soutěžích zůstat (Tipsport extraliga či Chance liga), stejně tak loga na dresech, ale další prezentace a vizibilita značek by byla utlumena. „Pokud by skutečně došlo k zákazu propagace sázkových společností v televizi, rádiu či tisku, může to zásadně narušit financování hokejové Tipsport extraligy a Maxa ligy. Dopady by pocítily všechny kluby, které z těchto příjmů zajišťují jak fungování A-týmu, tak i mládežnických kategorií,“ varuje v prohlášení Martin Loukota, ředitel extraligy.

A Jana Obermajerová, šéfka agentury BPA, která pro extraligu shání peníze, přidává: „Financování profesionálního hokeje je z velké části navázáno na příjmy z reklam sázkových společností. Ty tvoří důležitou součást obchodního modelu vysílatelů, kteří díky nim pokrývají náklady na přenosy. Pokud by tato možnost zanikla, lze očekávat nižší zájem o vysílací práva a tím i pokles prostředků, které následně směřují ke klubům.“

Podobně mluví i Tomáš Bárta z LFA.

Sponzorování soutěží funguje pro sázkové kanceláře tak, že kromě názvu se jejich loga a reklamy objevují i v rámci televizních přenosů. Pokud by ale zákon tuto možnost omezil, logicky za titulární partnerství nezaplatí současnou částku, ale mnohem nižší, protože už za své partnerství nedostanou takovou protihodnotu. Sice to může otevřít možnost pro firmy u jiných sektorů, třeba banky či automobilky, nicméně ty zase nebudou tlačeni platit tolik, když ví, že z „boje“ o titulární partnerství vypadly štědré sázkovky.

Hokeji i fotbalu v jejich prohlášeních vadí, že návrh zákona nebyl projednán s odborníky ze sportovního a mediálního prostředí. A je výrazným zásahem do „ekosystému“ financování sportu, který stojí na sázkových kancelářích i loterijních společnostech. Navíc se týká klasických médií, ale třeba propagace na sociálních sítích nevadí. Přitom právě tam je hrozba vyšší, když se člověk na jeden klik dostane k hraní.

„Místo toho, aby stát navýšil objem veřejných peněz do sportu, tak se naopak snaží zamezit financování soukromým subjektům, které de facto v některých ohledech suplují roli státu,“ píše BPA.

Že by skutečně mohlo dojít k odlivu peněz ze sportu, připouští i Tipsport, který sponzoruje hokejovou a skrz svou „sestru“ i fotbalovou ligu. „Český sport by utrpěl finanční šok, který by zásadně ovlivnil jeho kvalitu a přímo ohrozil existenci řady týmů a sportů jako takových. Omezením nebo zákazem reklamy rozhodně nedojde k tomu, že lidé přestanou sázet, dojde jen k odlivu peněz z českého sportu a k bouřlivému rozvoji černého trhu,“ uvedl pro Sport.cz vedoucí komunikace Tipsportu Václav Sochor.

Ten zároveň přidává, že legální sázkové společnosti působící v Česku nabízejí hráčům řadu ochranných prvků. „Od herních limitů až po vyřazení ze hry. Navíc mají rozvinutý intervenční systém v rámci projektu zodpovědného hraní. Na iniciativách k ochraně hráčů aktivně spolupracují s odborníky i se státem. Stát by přitom finance, které plynou do sportu od sázkových společností, suploval jen extrémně obtížně.“

Obdobná slova zní i z Fortuny. „Na sponzoringová partnerství jsou navázány další podpůrné komunikační aktivity, které podporují výkonnost, některé typy spolupráce se tak mohou stát neefektivní,“ přiznává PR manažer Fortuny Petr Šrain. „Jakákoliv podobná regulace by neměla být prováděna formou přílepků, ale vycházet z odborných analýz a studií, které kvalifikovaně posoudí, zda takové opatření plní účel i dopady na všechny dotčené oblasti. Je-li záměrem ochrana mladistvých, je tento přístup plošných zákazů neúčinný a nereflektuje regulační rámec celého sázkového sektoru. Zásadní problém je v této otázce dostupnost černého trhu.“

Podle poslankyně Martiny Ochodnické (TOP 09) se autoři pozměňovacích návrhů budou snažit, aby Sněmovna předlohu v posledním čtení do konce volebního období projednala.