Hlavní obsah

Formule 1 s klimatizací. V Singapuru je vedro, a tak jezdci smí používat speciální chladící vesty

2:59
2:59

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Je to časově nejdelší závod v šampionátu formule 1, který pravidelně šplhá k hranici dvou hodin. A taky je to závod, který kvůli okolní „prádelně“ i hrbolaté trati dostává jezdce na fyzické dno. Teď se navíc v Singapuru při víkendové Velké ceně očekávají teploty přes 31 stupňů. A tak vedení Mezinárodní automobilové federace FIA vydala oficiální varování před nebezpečím horka, čímž poprvé aplikovala nové pravidlo, které umožňuje jezdcům vzít si do kokpitu chladící vestu.

Foto: Getty Imgaes/Red Bull Content Pool

Max Verstappen s chladící vestou před jedním ze závodu. Nový systém je oproti tomu na obrázku odlišný.

Článek

Všechno spustila děsivá Velká cena Kataru v roce 2023, po které řada jezdců vysílením kolabovala, byla dehydrovaná a skončila u lékařů. Esteban Ocon se dokonce v průběhu závodu pozvracel do helmy a později popisoval: „Bylo to jako v pekle.“ Podobně tvrdé podmínky jsou pravidelnou součástí i závodu v Singapuru, někteří jezdci se na něj pravidelně připravují tréninkem v sauně.

A tak F1 přemýšlela, jak podobným kolapsům zabránit. Tentokrát si už v Singapuru mohou v kokpitu, kde se klidně teplota blíží až k šedesátce, zapnout „klimatizaci“.

Umožňuje jim to nové pravidlo, které v této sezoně vešlo v platnost. Jakmile FIA vydá varování před horkem, je jezdcům k dispozici speciální chladící vesta. Tu si piloti oblékají pod kombinézu, v ní je soustava 48 metrů hadiček a směs složená ze vzduchu, vody a speciálního roztoku. O cirkulaci a ochlazení se stará integrovaný mikroprocesor s externí baterií. Už od příštího roku by vesta měla být napojená přímo na systém vozu.

„Ne každý vesty považuje za pohodlné, ale koncept je dobrý. Když závodíte v horku a v 90procentní vlhkosti, v kokpitu je 60 stupňů, je to jako v sauně. Tu možnost všichni vnímáme,“ řekl pilot Mercedesu George Russell. Ten systém dobrovolně vyzkoušel už při letošní Velké ceně Bahrajnu (o to měl těžší monopost) a pochvaloval si, že na začátku závodu vesta chladila zhruba na 16 stupňů. „Je to docela příjemný pocit, když jste v kokpitu, kde je víc než 50 stupňů. Můžete se lépe soustředit.“

Někteří jezdci se ale jezdcům kvůli pohodlí brání. „Hadičky máte všude kolem a na vašem boku je něco jako masivní tenisový míček. Když to dáte dozadu, nevejdete se do sedadla. Když to dáte dopředu, bolí to přes pásy,“ stěžoval si po testech na začátku roku Esteban Ocon z Haasu. A Lewis Hamilton přidával: „Nemyslím si, že bychom něco takového potřebovali. Jezdit v takových podmínkách je sice těžké, ale jsme dobře placení sportovci, kteří se musí připravit, aby takové teplo vydrželi.“

I kvůli tomu zatím letos používání chladící vesty není při vyhlášení nebezpečí horka povinné. Jezdci, kteří si vestu nenasadí, ale musí v takovém případě do kokpitu povinně přidat půlkilové závaží, právě to jim přikazuje teď vyhlášené pravidlo.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.