Hlavní obsah

Maršálové opět v ohrožení. Naprosto nepřípustné, hodnotí bývalý ředitel závodů F1

2:40
2:40

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Ve formuli 1 se v posledních týdnech objevuje velmi nebezpečný trend. Dvakrát za jediný měsíc se monoposty jedoucí vysokou rychlostí až příliš přiblížily traťovým maršálům, kteří odklízejí úlomky z okruhu. Po incidentu v Mexiku se očekávalo, že bude sloužit jako varování, jenže místo toho se podobná situace opakovala i v Las Vegas.

Foto: Jeenah Moon, Reuters

Traťoví maršálové odklízejí nečistoty ze závodního okruhu v Las Vegas

Článek

Tentokrát byla celá akce o něco kontrolovanější, přesto se skupina maršálů ocitla v bezprostřední blízkosti projíždějících vozů bez jakékoliv fyzické bariéry či dalšího bezpečnostního prvku.

V úvodním kole závodu v Las Vegas došlo v první zatáčce k řetězu kolizí. Lawson trefil Piastriho a zároveň Bortoleto vyřadil ze závodu kolizí sebe i Strolla. Úlomky zůstaly v zatáčce, a tak se na trať ihned po průjezdu posledního vozu vydali maršálové, aby je odstranili.

Během necelých dvou minut museli přeběhnout výběhovou zónu, vstoupit na okruh, uklidit nečistoty a vrátit se zpět za bariéru. Úklid stihli, ale pomaleji, než bylo ideální.

Když skupina osmi maršálů opouštěla trať, blížil se už vedoucí vůz Maxe Verstappena. Varovaly ho dvojité žluté vlajky, tedy signál ke zpomalení a případnému zastavení. K tomu nakonec nemuselo dojít, ale maršálové byli i tak jasně vidět v televizním přenosu, což vyvolalo další otázky, jak se podobná situace mohla opakovat pouhé tři týdny po incidentu v Mexiku.

K situaci se vyjádřil i bývalý ředitel závodů F1 Niels Wittich, kterého v pozici loni nahradil Rui Marques.

„Tohle se nemůže stát. Je to naprosto nepřípustné. První zatáčka je vždy riziková a maršálové jsou tam na takovou situaci připraveni. Po kontaktu máte nejvíc času zasáhnout — auta jedou pohromadě a hned po průjezdu posledního můžete začít odklízet,“ vysvětlil pro Sky Sports Germany.

„Když ale úklid trvá tak dlouho, že vozy stihnou objet celý okruh a vrátit se ještě, než maršálové opustí trať, musí se jednat. A v takové situaci nestačí dvojitá žlutá vlajka. Je to prostě špatně a nerozumím tomu, jak se to mohlo stát už podruhé v jediné sezoně,“ pokračoval Wittich. Za adekvátnější řešení by považoval vyhlášení virtuálního safety caru, který by donutil piloty zpomalit výrazněji.

Wittich narážel na incident z Mexika, kde dva maršálové přebíhali trať jen pár metrů před vozem Liama Lawsona. I tehdy se vše obešlo bez zranění, ale podobný hazard se zdravím maršálů i jezdců je dlouhodobě neakceptovatelný.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.

Související témata: