Hlavní obsah

Místo euforie bolestivá frustrace. Ve Ferrari bijí po fiasku na poplach

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kdyby, kdyby... Kdyby se ve formuli 1 závodilo na jedno kolo, mohli by se v Maranellu plácat spokojeně po ramenou, jak Scuderie díky Charlesi Leclercovi v letošní sezoně válí a naprosto suverénně vede mistrovství světa. Monacký pilot je letos králem kvalifikací, z osmi vyhrál šest. Jenže pole position sama o sobě k úspěchu nestačí. A v sídle Ferrari už zase ječí alarm.

Foto: Leonhard Foeger, Reuters

Místo pod pódiem skončilo nepojízdné ferarri Charlese Leclerca v Baku zabalené pod plachtou za garážemi.

Článek

V Maranellu marně vyhlížejí mistra světa už patnáct let, naposledy se husarským kouskem v posledním závodu sezony v roce 2007 prosmýkl do čela pořadí MS Kimi Räikkönen. Od té chvíle legendární tým strádá, nepomohl mu ani příchod čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela.

V posledních pěti letech sice Ferrari postupně naznačuje ambice k návratu na výsluní, dosud ale zatím zůstávalo pouze u pověstných vlaštovek a jaro nikde. „V letech 2017, 18 a 19 nebylo v našich silách vyvinout konkurenceschopný vůz. Měli jsme problémy se spolehlivostí i uvnitř týmu," přiznal BBC před víkendovou Velkou cenou Ázerbájdžánu šéf stáje Mattia Binotto.

Skutečný krach přišel v „covidovém" roce 2020, šesté místo v Poháru konstruktérů byl pro Ferrari nejhorší za posledních čtyřicet let. „To všechno ale patří k vývoji. Krok za krokem jsme budovali základ toho, kde jsme teď," poznamenal Binotto. Scuderia evidentně zapracovala nejlépe nové technické regule, ať už z pohledu výkonu motoru či aerodynamiky. Její výkonnost ale přesto skřípe.

Po třech úvodních závodech měl Leclerc v čele MS náskok 46 bodů na obhájce titulu Maxe Verstappena z týmu Red Bull. V následujících pěti podnicích MS ale nizozemský jezdec odpověděl 80 bodovým ziskem ve svůj prospěch a jednička Ferrari po zpackaném závodu v Baku ztrácí ze třetího místa průběžného pořadí 34 bodů.

„Pro rok 2022 jsme si dali jasný cíl: být znovu absolutně konkurenceschopní. Nelze ale říct ‚Pojďme ovládnout MS, protože se dokážeme srovnat s konkurencí.' Být konkurenceschopný je pouze jeden fakt. Jít si pro titul mistra světa je úkol v úplně jiné kategorii," tvrdil Binotto v předvečer závodu v Baku a jen těžko mohl tušit, jak prorocká slova vyřkl.

Závod na městském okruhu u Kaspiku je totiž pro Scuderii letos nejhorší blamáží, cílem totiž poprvé neprojel ani jeden z rudých vozů. Leclerca po startu z pole position připravila ve 20. kole o vedení fatální porucha motoru, už v 9. okruhu pak musel odstoupit kvůli poruše brzd Carlos Sainz. A tak zatímco v Red Bullu po triumfálním tažení dvojice Verstappen-Pérez bouřlivě slavili už třetí letošní double, v garáži Ferrari bylo mrazivé dusno po premiérovém „double DNF". „Jsem víc než frustrovaný, bolí to," hlesl Leclerc po závodu před reportéry.

A ve Ferrari opět ožívá noční můra nedostatečné spolehlivosti techniky. Ta navíc zradila i odběratele motorů Ferrari v týmech Alfa Romeo a Haas. „Už před příjezdem do Baku jsem říkal, že spolehlivost je vždy klíčovým faktorem. A náš výsledek v Ázerbájdžánu je v tomto ohledu hodně znepokojivý. Myslím, že jsme během zimy udělali ve vývoji velký skok, teď ale ukazujeme, že spolehlivost není stoprocentní. Ale stejně jako jsme se po úspěšném startu sezony netopili v euforii, tak teď nepropadneme depresi," prohlásil po fiasku Binotto.

Scuderia má nyní týden na to, aby odhalila nedostatky a pokusila se příští neděli v kanadském Montrealu o reparát. „Potřebujeme důkladnou analýzu, k čemu vlastně v Baku došlo. Některé problémy mohou mít stejnou příčinu jako v minulosti, jiné ne. Některé mohou mít jednoduché řešení, jiné nikoli. V tuto chvíli asi nemám jinou odpověď," dodal diplomaticky Binotto.

Reklama