Článek
K incidentu došlo ve 21. kole závodu. Po několika kolizích, zesílení deště a zhoršení podmínek na trati se ředitelství závodu rozhodlo pro výjezd safety caru. Za ním jel jako první Piastri, druhý byl Max Verstappen z Red Bullu a třetí Piastriho týmový kolega Lando Norris.
Australský lídr závodu a také celého šampionátu F1 po oznámeném konci jízdy za bezpečnostním vozem prudce zabrzdil. Podle zprávy traťových komisařů šlo o zpomalení z 218 km/h na 52 km/h. Navíc na mokré trati a za snížené viditelnosti.
Verstappen tak tak zvládl zareagovat a v poslední chvíli uhnout, aby zabránil kolizi. Do vysílačky hned hlásil svou nespokojenost s Piastriho počínáním.
That is a wild spin from Verstappen and Bearman.#FormulaOne #F1 #BritishGP pic.twitter.com/vuxqySHoKk
— FAT 8893 x OTAKU PETROLHEADS LIFE (@FAT8893_OPL) July 6, 2025
Pilot McLarenu za manévr dostal desetisekundovou penalizaci, již si vybral pár kol před koncem závodu při zastávce v boxech. S trestem rozhodně nebyl spokojený, ale vyjadřovat se k němu hlouběji nechtěl, aby nedostal pokutu.
„Myslím si, že jsem udělal všechno stejně jako při prvním restartu o pár kol dřív. Jsem z toho zklamaný a taky trochu zmatený. Můžu ale komentovat jen svůj pocit a podle něj jsem si počínal v souladu s pravidly,“ mínil Piastri, jehož slova dokládají i záznamy z telemetrie.
Hmm, podľa telemetrie Oscar Piastri zabrzdil pri obidvoch reštartoch v podstate rovnako, ale 10-sekundový trest dostal len v druhom prípade…
— Stevo Eisele (@StevoEisele) July 7, 2025
Rešpektujem komisárov, ale ako divák neznášam, keď sa o víťazovi rozhodne od stola, navyše za celkom podivný delikt pri ktorom sa nikomu… pic.twitter.com/B2ewU1MY3x
Výše penalizace překvapila dokonce i Verstappena.
„Nestalo se mi poprvé, že se mě někdo pokusil za safety carem vybrzdit,“ připomněl čtyřnásobný mistr světa podobnou situaci, k níž došlo v letošní Velké ceně Kanady, kde se ho pokoušel podobně doběhnout Russell. „Výše penalizace mi přijde extrémní, ale je to asi tak. Já ty pravidla nevymýšlím,“ hodnotil po závodě Verstappen, který ihned po restartu přišel o druhou pozici, když dostal smyk a roztočil se na trati.
Po Piastriho zastávce v boxech se tak na první místo dostal jeho parťák Norris. Vzhledem k tomu, že mclareny na prvních místech měly solidní náskok před svými pronásledovateli, pokusil se Piastri apelovat na svůj tým, aby uskutečnil týmovou režii a prohodil pořadí svých pilotů.
„Nemyslím si, že penalizace byla spravedlivá,“ stěžoval si Australan do vysílačky. „Vím, že žádám o hodně, ale jestli se mnou souhlasíte, mohli bychom vyměnit pozice a pokračovat v závodě.“
Jeho stáj mu ale vstříc nevyšla a radši ponechala pořadí. Díky tomu si Norris dojel pro premiérový triumf před domácími fanoušky a po polovině sezony stáhnul náskok Piastriho na čele šampionátu na pouhých osm bodů.
„Věděl jsem, že mi stáj nevyhoví, ale byl jsem strašně frustrovaný a zkusil jsem to, aby mi svitla alespoň malinká naděje, že se můžu vrátit do boje o vítězství,“ prozradil po závodě Piastri. „Rozhodli správně. Lando za mou chybu nemohl, a tudíž by naše výměna nebyla úplně spravedlivá.“
Přestože nedokázal dojet tak, jak si představoval nebo by si za svůj výkon zasloužil, nevěší Piastri hlavu a věří, že dokáže využít frustrace k vítězství v dalších závodech sezony.
„Teď to samozřejmě bolí, protože vím, že jsem měl na víc. Jel jsem dobrý závod a kvůli něčemu, nad čím jsem neměl kontrolu, jsem přišel o vítězství. To ale přejde a já věřím, že ještě vyhraji plno závodů.“
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.