Hlavní obsah

Prezident F1 zvažuje zásadní změny v závodním víkendu

Závodní víkendy formule 1 by mohly projít zásadní proměnou. Prezident šampionátu Stefano Domenicali je otevřen novým myšlenkám, od nichž očekává zatraktivnění seriálu pro mladší publikum. Mezi diskutované návrhy patří například zkrácení závodů, zvýšení počtu sprintů, omezení volných tréninků nebo i metoda obráceného startovního roštu oproti výsledkům kvalifikace.

Foto: Jakub Porzycki, Reuters

Prezident F1 Stefano Domenicali

Článek

Sprintové závody se v kalendáři F1 objevily v roce 2021. Zpočátku je většina jezdců i fanoušků přijímala skepticky, dnes už jsou ale běžnou součástí vybraných Velkých cen. Podle Domenicaliho je možné, že počet sprintů v budoucnu ještě vzroste.

„Na začátku bylo osmnáct jezdců proti a jen dva pro. Dnes je to naopak. Dokonce i Max Verstappen mi řekl, že v tom začíná vidět smysl, a přitom patřil k nejhlasitějším odpůrcům sprintů,“ uvedl italský šéf F1.

Byli byste pro větší počet sprintových víkendů
Ano
25,3 %
Ne
74,7 %
Celkem hlasovalo 914 čtenářů.

„Musíme zjistit, jestli pro další sprinty najdeme místo v kalendáři, jak je upravit a zda případně použít jiné formáty. Čeká nás ještě několik diskuzí s týmy, než se rozhodneme, jakým směrem se vydat,“ pokračoval Domenicali.

Podle něj ale už nyní existuje jasný trend. „Jsem si jistý, že za pár let bude poptávka po tom, aby všechny závody měly jednotný formát. Nemyslím si, že to dospěje až do podoby MotoGP, kde se jede sprint v každém kole. Vnímám to spíš jako postupný proces,“ uvedl ředitel F1.

Formát sprintového víkendu podle něj dává větší smysl i fanouškům. Místo tří volných tréninků se jede jen jeden, po němž následuje kvalifikace a samotný zkrácený závod. Z průzkumů vyplývá, že diváci si více užívají souboje o pozice než sledování tří hodinových tréninků.

V době špičkových simulátorů navíc týmy zvládnou připravit většinu nastavení i strategií předem. Přesto se úplné zrušení tréninků neočekává, protože týmy chtějí svá data ověřovat i na reálném okruhu.

„Pořadatelé a fanoušci chtějí akci. Naše průzkumy ukazují, že drtivá většina fanoušků chce vidět závodění, ne jen testování. Volné tréninky je prostě přestávají bavit. což je fakt, který nemůžeme ignorovat,“ zdůraznil Domenicali.

Jedním z probíraných témat je také možné zkrácení samotných Velkých cen z nynějších minimálně 305 km (260 km v Monaku). Dnešní závody trvají přibližně hodinu a půl, což nemusí být atraktivní pro všechny diváky. Roste proto obliba sestřihů, v nichž zejména mladší publikum sleduje jen klíčové momenty.

Souhlasíte se zkrácením závodů F1?
Ano
10,7 %
Ne
89,3 %
Celkem hlasovalo 729 čtenářů.

Na stole je i možnost zavedení obráceného startovního roštu, který už funguje ve formuli 2 a formuli 3. Tyto série mají pevně daný víkendový formát – po tréninku následuje kvalifikace, jež určuje pořadí pro sprint i hlavní závod. Ve sprintu se ale prvních deset jezdců řadí v opačném pořadí (nejrychlejší startuje desátý, druhý devátý atd.).

„O tomto systému jsme už mluvili. V příštích měsících ale budeme muset najít odvahu k další diskusi, protože ho navrhlo několik jezdců. Zpočátku byli všichni proti, ale na posledním setkání už se mnozí ptali proč to prostě nezkusit,“ prozradil Domenicali.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.

Související témata: