Hlavní obsah

Zpomalila Vettela odpovědnost? Otcové ztrácejí sekundu, čertil se už Enzo Ferrari

Praha

V nezáviděníhodné situaci je čtyřnásobný světový šampión formule 1 Sebastian Vettel. Německý jezdec stáje Red Bull nemůže po revoluci v královské disciplíně chytit ideální tempo, ve čtyřech dosavadních závodech byl jen jednou na stupních vítězů a v průběžném pořadí šampionátu mu patří až pátá příčka. Proto nejen v rodném Německu zaznívá palčivá otázka: co zpomalilo suveréna posledních čtyř ročníků MS?

Foto: Carlos Barria, Reuters

Zamyšlený Sebastian Vettel při Velké ceně Číny.

Článek

Originální odpověď zazněla v německém Bildu. Populární deník přišel s hypotézou, zda za zpomalením krále formule 1 nemůže být narození dcery Emily, kterou Vettelova přítelkyně Hanna Praterová přivedla na svět 12. ledna. Odvolává se přitom na tvrzení dvou velkých postav historie formule 1.

„Někdy mě před závodem zachvátí úzkost. Uvidím své syny ještě?" přiznal v roce 1982 Niki Lauda, když se po dvouleté pauze opět vrátil do kolotoče F1 (a o dva roky později v barvách McLarenu získal třetí mistrovský titul). A legendární Enzo Ferrari, pod nímž Lauda ovládl seriál v letech 1975 a 1977, otce za volantem vůbec neměl rád: „Jsou automaticky o sekundu pomalejší," hřímal zakladatel Scuderie.

Schumacher: Po narození syna jsem ještě rychlejší

Větší opatrnost otců způsobenou vyšší mírou odpovědnosti sice potvrzují i psychologové, výjimky ale není nijak těžké najít. „Jsem ještě rychlejší, protože jsem šťastnější," líčil v roce 1997 po narození syna Micka Michael Schumacher, který následně v letech 2000-2004 udělal z formule 1 svou one-man-show. Výše zmíněný Lauda triumfoval v roce 1984 jako dvojnásobný otec, Nigel Mansell ovládl šampionát v roce 1992 v roli trojnásobného tatínka a stejný počet potomků měl i při svém triumfu v roce 1996 Damon Hill.

Důvod zpomalení jezdce takového formátu jako Vettel bude tedy přece jen prozaičtějšího rázu. Což ostatně po posledním závodu v Číně naznačil i šéf stáje Red Bull Christian Horner. „Seb prožívá těžké časy, protože se pocitově nemůže naladit na auto tak, jak by si představoval. Je nesmírně citlivý na specifické aspekty nastavení a momentálně nedostává od vozu to, co by chtěl," poznamenal Horner ke smršti dotazů, proč německého šampióna dvakrát po sobě deklasoval týmový nováček Daniel Ricciardo.

Ničí gumy

Vettelova nepropojenost s monopostem se prý nejvíc odráží v nižší kontrole opotřebení pneumatik. „Tohle nikdy nebyl Sebův problém. Je opravdu neobvyklé, aby vyčerpal životnost gum dřív než průměr startovního pole. Snažíme se celé věci přijít na kloub, aby jezdil tam, kam patří," doplnil Horner.

Rostoucí frustrace šestadvacetiletého pilota byla patrná i v Šanghaji, kde zprvu ignoroval příkaz vedení, aby před sebe pustil rychlejšího Ricciarda. „Takový příkaz neslyší rád žádný jezdec. Seb je ale týmový hráč a nakonec se mu plně podřídil. A myslím, že ve startovním poli nenajdete v následujících dvou týdnech žádného pilota, který by makal tak tvrdě jako on, aby se v Barceloně vrátil v plné parádě," uzavřel Horner.

Reklama

Související témata: