Hlavní obsah
ONLINE

Macík krok od triumfu. Dojedu, i kdybych to měl donést na zádech, říká. Prokop sahá po historickém maximu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Byla to etapa, u níž pořadatelé strašili, že ještě může důkladně promíchat pořadím. V kategorii kamionů ale zůstalo vše při starém, a tak už jen posledních pátečních 175 kilometrů dělí Česko na Rallye Dakar od úžasného „double“. Martin Macík vede o dvě hodiny před Alešem Lopraisem, a tak se schyluje k zopakování ročníku 1988. Tehdy vyhrál Karel Loprais, strýc Aleše, před Jiřím Moskalem. Letošek navíc může být okořeněn i historickým maximem v autech, Martin Prokop se posunul už na páté místo.

Martin Macík krok od triumfu na Dakaru. Předposlední etapa byla jednou z nejtěžších, těsně před cílem nám praskla pneumatika, hlásil po dojezduVideo: MM Technology

 
Článek

„Zítra už to dojedeme, i kdybychom to měli na zádech donést,“ řekl Macík, jenž skončil v etapě druhý.

Díky lépe zvládnutému finiši si vítězství připsal Loprais, Macík na něj ztratil pět minut, Jaroslav Valtr byl třetí. V celkovém pořadí jsou ale první dvě místa obráceně a Macík má náskok dvou hodin na Lopraise. Ten má zase k dobru více než dvě hodiny na Nizozemce Van den Brinka.

„Určitě můžeme říct, že to byla jedna z nejtěžších etap letošního Dakaru. Bylo to extrémně rozbité od samého začátku. Bylo to o tom dojet do cíle, jak jen to půjde. Navigace byla náročná, jezdilo se mezi skály, ale taky jsme to zvládli,“ řekl Macík, který v závěru ztratil kvůli výměně pneumatiky.

I kategorie aut už bude v pátek jen o slavnostním dojetí. Hvězdné války mezi Carlosem Sainzem a Sébastienem Loebem totiž skončily na 132. kilometru čtvrtečního klání. Loeb přehnal jeden – jak ho sám nazval brutální – skok a zlomil zavěšení pravého předního kola. Zůstal tu trčet více než hodinu a čtvrt, než mu s opravou pomohla jiná posádka a Sainz zatím letěl pro dakarský triumf (má náskok skoro hodinu a půl).

„Je to frustrující. Bál jsem se, že se něco takového může stát. Dnes se k nám nepřiklonilo štěstí,“ říkal. Sen devítinásobného mistra světa v rallye o dakarském titulu se tak opět rozplynul. Už třikrát tu byl druhý, teď je před závěrečným dnem třetí.

Etapu vyhrál Francouz Chicherit. Martin Prokop na něj ztratil přes 23 minut, nicméně v celkovém pořadí se zásadně posunul vpřed. Před poslední zkouškou je pátý, pokud pozici udrží, bude to historické české maximum mezi auty.

„Jsme rádi, že jsme v cíli, protože byla hlášená nejtěžší etapa. Nemůžu říct, jestli byla nejtěžší, ale byla nejvíc kamenitá. Od začátku až do konce byly brutální šutry. My jsme se umravnili, ale na prvních 200 kilometrech nás předjely tři tovární toyoty, protože na ně kvůli díře v pravidlům čekal servisní kamion. Pro nás bylo důležité přivézt auto do cíle bez problémů, což se dařilo,“ řekl Prokop. „Defektům jsme nevyvarovali. Udělal jsem šesté pravé zadní kolo pouhých 30 kilometrů před cílem a další 20 kilometrů před cílem.“

Ve třídě motorek sice etapu vyhrál vyhrál Ross Branch, jenže na Rickyho Brabce najel pouze 32 vteřin. Američan s českým příjmením tak před závěrečnou etapou vede o více než deset minut právě před Branchem. Martin Michek ztratil na Branche přes 14 minut, připsal si devátý nejrychlejší čas dne a celkově zůstává desátý. To je vyrovnání jeho i českého maxima v kategorii motorek.

Dobré zprávy od Martina Michka. Trošku jsme se po těch problémech nadechli, už je mi líp! Video: Moto Racing Group

„Dneska to bylo úplné peklo, jelo se v kamenech a šíleně prašných cestách mezi horami. Povedlo se mi dojet Francouze Lepana a Dumontiera, tedy jezdce, se kterým soupeřím o top 10. To byl signál, že by to mohlo dopadnout dobře. Deváté místo je úžasné. Vlastně mé nejlepší v etapě na Dakaru. Už se cítím lépe, jen ruka mi nepracuje tak, jak by měla. Zítra jsem připraven závodit do konce a minimálně udržet desáté celkové místo,“ řekl Michek.

V pátek rallye skončí 12. etapou se startem i cílem v Janbu. Její součástí je už „jen“ 175 km rychlostní zkoušky.

Rallye Dakar - 11. etapa: Úla - Janbu (527 km celkově/420 km rychlostní zkouška):
Automobily (kategorie Ultimate):
1. Chicherit, Winocq (Fr./Toyota) 4:43:00
2. De Mevius, Panseri (Bel., Fr./Toyota) -5:32
3. Sainz, Cruz (Šp./Audi) -5:35
...11. PROKOP, CHYTKA -23:24
28. TRNĚNÝ, ERNST (všichni ČR/Ford) -59:21
31. OUŘEDNÍČEK, KŘÍPAL (ČR/Toyota) -1:15:35.
Průběžné pořadí:
1. Sainz, Cruz (Šp./Audi) 46:23:47
2. De Mevius, Panseri -1:27:06
3. Loeb, Lurquin (Fr., Belg./Prodrive) -1:36:02
...5. PROKOP, CHYTKA -2:17:47
25. TRNĚNÝ, ERNST -13:47:55.
Motocykly:
1. Branch (Botsw./Hero) 4:51:57
2. R. Brabec (USA/Honda) -32
3. Van Beveren (Fr./Honda) -3:17
...9. MICHEK -14:27
17. DRDAJ -27:15
25. ENGEL -40:36
43. J. BRABEC -1:33:14
48. PROKEŠ -1:49:36
54. PABIŠKA (všichni ČR/KTM) -1:57:39
63. PODMOL (ČR/Husqvarna) -2:15:31.
Průběžné pořadí:
1. R. Brabec 49:37:57
2. Branch -10:22
3. Van Beveren -14:31
...10. MICHEK -2:43:40
22. ENGEL -7:13:53
27. J. BRABEC -9:08:33
42. PROKEŠ -15:23:38
43. PABIŠKA -15:26:24
54. PODMOL -19:29:33.
Čtyřkolky:
1. Giroud (Fr./Yamaha) 6:13:57
Průběžné pořadí:
1. Andújar (Arg./Yamaha) 62:11:24.
Kamiony:
1. LOPRAIS (ČR/Praga) 5:18:50
2. MACÍK (ČR/Iveco) -5:07
3. J. VALTR st. (ČR/Tatra) -31:49
...8. M. VALTR (ČR/Iveco) -53:19.
Průběžné pořadí:
1. MACÍK 52:31:45
2. LOPRAIS -2:01:01
3. Mitchel van den Brink (Niz./Iveco) -4:27:25.

Loprais získá etapu, Macík dál vede

Aleš Loprais vyhraje etapu, Martin Macík dojel pět minut po něm. Celkově Macík vede před Lopraisem o dvě hodiny.

Loprais je v cíli. Co se děje s Macíkem?

Aleš Loprais je v cíli. Martin Macík teď pár kilometrů před finišem stál, už ale vyráží.

Libor Podmol o svých útrapách

„Dneska proběhl můj nejvíce stresující den na Dakaru. Myslel jsem si, že nedojedu. Úplně šílené. Začalo to všechno dobře, jel jsem krásně v tempu, předjížděl soupeře a dorazil jsem do první neutralizace. Tam jsem ale viděl, že mám úplně oholenou přední pneumatiku a natrženou gumu. Dostal jsem se do paniky, protože mě čekalo ještě přes 200 kilometrů na šutrech. V další neutralizaci byla pneumatika ještě oholenější a vyfouklejší. Když jsem to ukazoval organizátorům, jen mi řekli, ať jedu pomalu a že mi drží palce. Čekalo mě ještě 90 kilometrů, jel jsem pomalu, vyhýbal se kamenů, modlil se. Nakonec jsem to dovezl do cíle. Byla to nakonec moje chyba, protože jsem dal na motorku médium gumu.“

Čekáme na příjezd kamionů

Zdá se, že měl Martin Macík před finišem nějaké potíže. Podle mapy ho předjel Aleš Loprais, který tak jde do finiše.

V cíli už i Libor Podmol

Motocyklista Podmol dnes ztratil přes dvě hodiny. Víc než 90 kilometrů jel s píchnutým předním kolem.

Loeb je celkově třetí, Prokop pátý

Sébastien Loeb je v cíli. Dnes ztratil hodinu a 27 minut. Celkově je třetí se ztrátou hodinu a 35 minut na prvního Carlose Sainze. Druhý je Belgičan De Mevius, na něj chybí Loebovi osm minut. Martin Prokop je celkově pátý!

Macík jde do finiše

Martin Macík vede na 375. kilometru před Alešem Lopraisem o šest a půl minuty. Je před nimi posledních 40 kilometrů

Martin Prokeš a jeho hodnocení etapy

„Dneska mě to nebavilo, jeli jsme v prachu. Auta nás brzo dojela, takže to byl očistec. Hodně kamenů, jel jsem pomalu. Stál jsem ještě u nějakého závodníka, který to zahodil. Volal jsem mu vrtulník. Zdravotníci přiletěli a nakonec jel dál. Ten ztracený čas by mi měli organizátoři vrátit, jednalo se asi o deset minut.“

Martin Prokop a jeho hodnocení

„Jsme rádi, že jsme v cíli, protože byla hlášená nejtěžší etapa. Nemůžu říct, jestli byla nejtěžší, ale byla nejvíc kamenitá. Od začátku až do konce byly brutální šutry. My jsme se umravnili, ale na prvních 200 kilometrech nás předjely tři tovární toyoty, protože na ně kvůli díře v pravidlům čekal servisní kamion. Pro nás bylo důležité přivézt auto do cíle bez problémů, což se dařilo. Defektům jsme nevyvarovali. Udělal jsem šesté pravé zadní kolo 30 kilometrů před cílem a další 20 kilometrů.“

Milan Engel a jeho hodnocení etapy

„Dneska to bylo fakt výživné. Z 80 procent se jelo v kamení, což bylo strašně náročné na techniku a ruce. Vůbec se mi dobře nejelo, bylo to hodně nebezpečné. Navíc to nakopávalo. Jsem rád, že jsem vůbec v cíli. Jel jsem stabilně, žádná navigační chyba nebyla. Myslím, že etapu jsem jinak odjel dobře.“

Prokop bude pátý

Francouz Mathieu Serradori, který byl v celkovém pořadí před Martinem Prokopem, dojel do cíle se ztrátou skoro hodiny a půl a padá za Čecha. Brazilec Moraes pořád stojí na trati. Prokop po dojetí Loeba, který se blíží do finiše, bude celkově pátý!

Podívejte se, s jakým trnem dojel Michek do cíle

Foto: Martin Michek

Martin Michek a jeho ruka

Martin Michek a jeho hodnocení etapy

„Dneska to bylo úplné peklo, jelo se v kamenech a šíleně prašných cestách mezi horami. Pískoviště tam bylo minimum, asi jen dvacet kilometrů. Povedlo se mi dojet Francouze Jeanloupa Lepana a jeho krajana Romaina Dumontiera. Tedy jezdce, se kterým soupeřím o top 10. To byl signál, že by to mohlo dopadnout dobře. Snažil jsem se jich držet. Dumontier udělal navigační chybu a já toho pak využil. Deváté místo je úžasné. Vlastně mé nejlepší v etapě na Dakaru. Už se cítím lépe, jen ruka mi nepracuje tak, jak by měla. Lepší se to každým dnem. Zítra jsem připraven závodit do konce a minimálně udržet desáté celkové místo.“

Macík, Macík, Macík

Na 333. kilometru vede Martin Macík o dvě minuty před Alešem Lopraisem.

Sainz je v cíli, Prokop atakuje první pětku

Carlos Sainz přijíždí do cíle se ztrátou pěti a půl minuty na vítěze etapy Francouze Chicherita. V celkovém pořadí má teď k dobru hodinu a 27 minut na Belgičana De Meviuse, dá se ale předpokládat, že po dojetí Sébastiena Loeba to bude někde kolem hodiny a 20 minut, což je pořád velký porce před zítřejším závěrem. V problémech je Brazilec Moraes a Martinu Prokopovi se tak rýsuje reálná šance, aby se posunul na pátou příčku celkově.

Jak bolí Dakar?!

Brutální pád motorkáře Gómeze Pallase

Prokop je v cíli

Martin Prokop má dnešní dávku kilometrů za sebou. Na Francouze Chicherita ztratil přes 23 minut. Brzy zjistíme, jestli to stačí na posun v celkovém pořadí.

Loeb možná druhý

Sébastien Loeb samozřejmě po třech místech nebere nic jiného než vítězství. Nicméně před cílem má problémy Brazilec Moraes, nabral ztrátu, a tak by se měl Loeb zase posunout na celkovou druhou příčku. Samozřejmě s „nedostižnou“ ztrátou na Sainze.

Polepší si Prokop?

V závěru erzety měl potíže Francouz Mathieu Serradori, který byl v celkovém pořadí těsně před Martinem Prokopem. Čech by se tak mohl před něj dostat na šesté místo.

Sainz zvolňuje

Nemá cenu už riskovat. Na 375. kilometru ubírá Carlos Sainz plyn a ztrácí tři minuty na Francouze Chicherita. Martin Prokop má manko 17 minut.

Dušan Drdaj a jeho hodnocení etapy

„Ráno mi nebylo dobře, protože jsem měl v noci horečku. Přemýšlel jsem, jestli vůbec nastoupit, protože mi nejde o celkový výsledek. Ale hecnul jsem se a vyplatilo se. Po projetí cílem jsem na 19. místě, což je má první top dvacítka. To je hrozně moc super. Zítra nás čeká poslední den Dakaru, snad se z toho vyležím. Zítra si to jenom užiju a pojedeme všichni spokojení a zdraví domů.“

Macík stále ve vedení

Na 292. kilometru stále vede Martin Macík, na Aleše Lopraise má náskok dvou minut. Celkově je mezi nimi rozdíl dvě hodiny a osm minut.

Gentlemanství mezi Sainzem a Loebem

Francouzský L'Équipe zveřejnil video, na kterém je vidět moment, kdy Carlos Sainz na trati míjel Sébastiena Loeba. Ten mu dával gestem na vědomí, že je v pořádku a má jet dál!

Engel v cíli

Motocyklista Milan Engel má za sebou dnešní porci kilometrů. Na vítěze ztratil přes 40 minut. Další Češi jsou ještě na trati.

1. Macík, 2. Loprais

Po 258 kilometrech vede Martin Macík, druhý Aleš Loprais na něj ztrácí tři minuty.

Auta jdou do finiše

I kategorie aut už graduje. Na 333. kilometru zůstává v čele Carlos Sainz, Martin Prokop na něj ztrácí 15 minut a 20 vteřin. Sébastien Loeb v opraveném voze bojuje a je v posledních úsecích rychlejší než Sainz. Jenže reálně teď bojuje s De Meviusem jen o celkovou třetí příčku.

Macík zůstává lídrem etapy

Na 228. kilometru má Martin Macík náskok 17 vteřin na Januse van Kasterena, Aleš Loprais ztrácí tři minuty a 39 vteřin.

Sainz stále vede

Carlos Sainz je nejrychlejší i na 292. kilometru, Martin Prokop na něj ztrácí 14 minut. Sébastien Loeb je o 100 kilometrů vzadu.

Michek je v cíli

Martin Michek je v cíli. Na Rosse Branche ztratil 14 minut a 27 vteřin a patří mu devátý čas dne. Po dojezdu Slováka Svitka zůstane Michek celkově desátý.

Loeb pokračuje

Podle jeho týmu po „brutálním skoku poškodil zavěšení“, nicméně za pomoci čínských soupeřů se mu podařilo vůz opravit a pokračuje. V celkovém pořadí je nyní třetí.

Brabec před poslední etapou vede

V cíli jsou první motorkáři. Etapu sice vyhraje Ross Branch, jenže na Rickyho Brabce najel pouze 32 vteřin. Američan s českým příjmením tak před závěrečnou etapou vede o více než deset minut.

Sainz neubírá

I na 228. kilometru zůstává v čele aut Carlos Sainz, Martin Prokop na něj nabral už skoro 14 minut.

Macík stále ve vedení

Na 179. kilometru se Martin Macík dál drží v těsném vedení. O 11 vteřin za ním je Janus van Kasteren, třetí je Aleš Loprais se ztrátou 44 vteřin.

Bude to český den?

Kamiony jsou na 139. kilometru. Vede Martin Macík, Aleš Loprais je o minutu a 43 vteřin druhý. Gert Huzink zůstává stát na trati.

Smutný pohled na Loeba

Sainz na 179. kilometru vede

Carlos Sainz vede celkově i v této etapě. Na 179. kilometru na něj Martin Prokop ztrácí skoro 11 minut. Je ale jisté, že až El Matador dorazí do neutralizace, aby dotankoval, dostane informaci, že je Loeb mimo hru. Pak zřejmě zvolní, protože teď pro něj nemá smysl jet na hraně a riskovat.

333. kilometr

Nejrychlejší motorkáři dorazili na kótu 333. kilometru. Stále vede Ross Branch, stále si ale Ricky Brabec drží celkové první místo. Martin Michek ztrácí necelých 12 minut, další čeští motorkáři drží své tempo.

Loeb je K.O.

Sébastien Loeb požádal svůj tým, aby pro něj přijel, protože porouchané auto nedokáže opravit. Servisní kamion ale ještě není na startu speciálky, tudíž „záchrana“ bude trvat několik hodin. Carlos Sainz má otevřenou cestu k vítězství, Martin Prokop zase může doufat v posun na šestou příčku.

Macík jde do vedení

Na 93. kilometru se ujímá Martin Macík vedení, Huzink je o 20 vteřin zpět, Aleš Loprais ztrácí 55 vteřin.

Je Loeb ze hry?

Sébastien Loeb stále stojí na 132. kilometru a jeho ztráta narůstá a narůstá. Teď už má Sainz k dobru dalších 20 minut. Zřejmě doplácí na fakt, že nemá k ruce pomocníka.

Michek drží desáté místo

Martin Michek projel kótou na 292. kilometru, kde skoro 11 minut na Rosse Branche. Dobrou zprávou je, že Francouz Dumontier, který mohl ohrozit Michkovo celkové desáté místo, jede dnes pomaleji než Čech. Své celkové vedení kontroluje Ricky Brabec.

Loeb v problémech, Sainz mu ujíždí

Loeb musel podle pořadatelů na 132. kilometru zastavit a nabírá ztrátu. Prohnal se kolem něj Sainz, jenž startoval později, a tak ví, že teď nemusí tlačit na pilu. Na 139. kilometru přesto Španěl vede, Martin Prokop na něj ztrácí osm a půl minuty.

Kamiony na prvním mezičase

Na 43. kilometru 11. etapy se opakuje průběh posledních dní. Vedení se ujímá Gert Huzink, Martin Macík je o 25 vteřin za ním, zatím čtvrtý Aleš Loprais ztrácí minutu a půl.

Ano, jsou to hvězdné války

Na 93. kilometru vede v autech Carlos Sainz, Sébastien Loeb je pouze o 21 vteřin druhý. Martin Prokop ztrácí necelých pět minut a je ve druhé desítce.

Jak to vypadá v kategorii Klasik

Ve veteránské kategorii Klasikj je Ondřej Klymčiw celkově 24., Jan Vinš 56. a Barbora Holická 62.

Foto: A.S.O./Aurélien Vialatte

„Duckar“ na trase Rallye Dakar 2024 v Saúdské Arábii se ženskou posádkou Barbora Holická a Lucie Engová.

Odstartovala kategorie kamionů

Foto: A.S.O./A.Vincent/DPPI

Martin Macík na Rallye Dakar 2024

Michek je na 228. kilometru

Český motocyklista tu ztrácí necelých osm minut na Rosse Branche.

Sainz letí!

Laia Sanzová, která startovala před Carlosem Sainzem, mu dle „domluvy“ uhnula z cesty. A tak Carlos Sainz přiletěl na 43. kilometr jako nejrychlejší ze všech. Na Sébastiena Loeba najel minutu. Zajímavé je, že zatím Audi nerozhodlo, aby zpomalil Stéphane Peterhansel a počkal na Sainze.

Prokop ztrácí dvě minuty

Časy už naskakují. Na 43. kilometru mezi auty vede Belgičan De Mevius, Martin Prokop na něj ztrácí dvě minuty. Loeb ztratil 29 vteřin, Sainz zatím na mezičas nedorazil.

Reklama