Hlavní obsah

Došel mu benzin, tak tlačil v poušti motorku do cíle. Jsem úplně mrtvý, řekl hrdina z Dakaru

Něco podobného pamatuje třeba historie formule 1, kde Jack Brabham dotlačil svůj monopost za cílovou čáru, až z toho byl titul mistra světa. Zkoušel to kupříkladu i Nigel Mansell či borci v jiných motoristických sériích. Teď ale hrdinský obraz vyčerpaného jezdce, který z posledních sil tlačí svůj stroj do cíle, byl k vidění také v pouštní etapě Rallye Dakar. Španělu Lorenzu Santolinovi došel kilometr před finišem benzin, a tak tam musel dotáhnout motorku vlastními silami.

Foto: Christophe Ena, ČTK/AP

Lorenzo Santolino během etapy na Rallye Dakar

Článek

Ve třetí etapě vyhrál, přerušil dominanci Australana Sanderse a prožíval euforii. Jenže pak se Lorenzo Santolini proměnil na Dakaru ve smolaře a nešťastníka.

V pondělí ztratil na trati hodinu a půl kvůli technické závadě, o dva dny později, když rallye poprvé zavítala do pouště Pustá končina, mu kvůli špatně těsnící nádrži došel kilometr a 300 metrů před cílem benzin a jemu nezbývalo nic jiného než 200kilogramovou motorku v měkkém písku a vedru dotáhnout za čáru sám. „Dorazil jsem naprosto zničený a mrtvý. V cíli jsem půlhodiny seděl, než jsem se vzpamatoval,“ přiznal.

Následně si ho vzali do parády ve zdravotnickém středisku, kde mu změřili tlak a nabídli mu kapačku. „Zase tak špatně jsem na tom snad nebyl,“ řekl, proč odmítl.

Bořil se do písku, tekl z něj pot, ale nechtěl se vzdát. Věděl, že aby dostal motorku do cíle, vynechá jeden z bodů a dostane penalizaci 15 minut, jenže mít ho, musel by se strojem šplhat na dunu. Až těsně před cílem mu pomohli David Casteu a Javi Vega, kteří ze svých motorek tlačili nohou výfuk Santolinovy mašiny a aspoň trochu mu v jeho šichtě ulehčili.

Že je s motorkou zle, věděl Santolino už během erzety, ale netušil, že za to může nedostatek paliva. „Bylo to čím dál horší, až motorka úplně zastavila a já si uvědomil, že je to benzin,“ líčil pro španělský list Marca.

Jeho tým později uvedl, že mu chybělo v nádrži zhruba půl litru, aby etapu dokončil i s výjezdem na dunu bez potíží. Je fakt, že elitní jezdci počítají kvůli váze každý litr a častokrát se ocitají na hraně, což se - v součtu s technickým problémem - Santolinimu stalo osudné.

Do cíle dorazil s hodinovou ztrátou a definitivně se mu vzdálila elitní desítka. Teď je Španěl osmnáctý, dvě místa za Dušanem Drdajem.

Závody Rallye 2025

Nejslavnějším rallye závodem na území Česka je Barum Czech Rally Zlín, která se v letošním roce jela od 15. do 17. srpna. Barum Rally je zároveň součástí mistrovství České republiky a mistrovství Evropy.

Nejslavnější světová rallye. To je Rallye Dakar, kterou letos v termínu 3.–17. ledna znovu hostila Saúdská Arábie. Na jezdce, mezi kterými nechybí ani české hvězdy, čekalo celkem 12 etap a více než 7700 kilometrů.

Související témata: