Hlavní obsah

Motocyklista Michek vstoupil do Dakaru 14. místem, Prokop byl 16. a Macík osmý

Aktualizováno

Motocyklový jezdec Martin Michek vstoupil do 44. ročníku Rallye Dakar 14. místem v 19 km dlouhém prologu, Martin Prokop byl mezi automobily šestnáctý a Tomáš Kubiena se dělí o čtvrté místo mezi čtyřkolkáři. Nejlépe z početné české skupiny v kategorii kamionů si vedl osmý Martin Macík. Odstupy mezi nejlepšími nebyly výrazné. Michek zaostal za Australanem Danielem Sandersem o 4:15 minuty, Prokopa dělilo od nejrychlejšího Násira al-Attíji z Kataru 78 sekund a Macík ztratil na Eduarda Nikolajeva z Ruska 41 sekund.

V některých situacích mi pumpa opravdu lítala, přiznal motocyklista Martin Michek po prologuVideo: Orion Moto Racing Group

 
Článek

"Ztráta není úplně špatná. S novým Shreckem jsme spokojeni, cítíme se parádně. Samozřejmě, mohli jsme jet rychleji, ale snažíme se chytnout nějaké tempo, abychom závod dobře rozjeli," uvedl Prokop na sociálních sítích. "Uvidíme, kolik štěstí nám to přinese na startovní pozice, ale jsem rád, že jsme nedostali více. Auto je fajn a pocit z něj je příjemný," dodal pilot týmu Benzina Orlen, který startuje na soutěži s novým vozem Ford Raptor.

Za jednapadesátiletým al-Attíjou, který legendární rallye třikrát vyhrál a loni skončil druhý, dojel se ztrátou 12 sekund další hvězdný pilot Carlos Sainz ze Španělska s hybridním audi. O třetí místo se v úvodu podělili Jihoafričané Brian Baragwanath a Hank Lategan, kteří shodně ztratili 36 sekund. Miroslav Zapletal zajel 40. čas s odstupem 2:35 minuty.

Mezi motocyklisty si vyjel Sanders náskok minuty na druhého Chilana Pabla Quintanillu, třetí je Ross Branch z Botswany. Jan Brabec byl 32., Milan Engel 39. a David Pabiška 58. Engel je zároveň druhý v podkategorii Original by Motul vypsané pro jezdce bez asistence. Z dvojice českých čtyřkolkářů byl rychlejší čtvrtý Kubiena, Zdeněk Tůma dojel čtrnáctý.

"Dneska nám dal pořadatel zabrat. Prolog byl opravdu dakarský a přejezd nudný a fakt ostrý. Já už nevěděl, na co jsem při těch 600 kilometrech měl myslet. Nakonec jsem myšlenkově vypnul, přemítal o rodině a fanoušcích," uvedl Michek. "Prvních dvacet kilometrů jsem si ale hodně užil, celý prolog byl pískový. Co pořadatel sliboval, to splnil. Vypadá to, že tak bude probíhat i v dalších dnech. Asi nepojedeme po velkých technických dunách, ale spíše po rychlých a menších, občas se to proloží písčitou rovinkou s kamením," popsal jezdec, který na nejrychlejšího Sanderse ztratil ve skutečnosti 51 sekund, pořadatelé ale odstupy násobili s ohledem na délku erzety pěti.

S výsledkem byl Michek spokojený. "Přede mnou jsou kluci z továrních týmů. Ukázal jsem, že mám rychlost a mohu je trápit, což chci dělat i v dalších dnech. Bylo skvělé startovat mezi nejlepšími závodníky, před startem jsme si všichni podali ruce, popřáli si do nového roku a hlavně štěstí do soutěže," dodal pilot týmu Orion Moto Racing Group.

Josef Macháček obhajující prvenství v kategorii lehkých prototypů vstoupil do rallye dvacátým časem, za prvním Sethem Quinterem z USA zaostal o 2:25 minuty. "Je to úplný začátek, trať byla písková s trochou kamení. Kdo by v kamení trošku zariskoval, mohl získat, ale taky ztratit. Prorazit gumu," řekl pilot týmu Buggyra ZM Racing, který přes minutu ztratil chybou při hledání kontrolního bodu. "O kapku déle jsme zatočili, v celkové klasifikaci ale ztráta dvě minuty nebude mít vliv," dodal.

První den rallye ovládli v kategorii kamionů piloti ruského továrního týmu Kamaz, kteří obsadili čtyři nejvyšší pozice. Nejrychlejší byl pětinásobný vítěz Nikolajev. Nejrychlejší ze "zbytku světa" byl Chilan Ignacio Casale z českého týmu Tatra Buggyra Racing. Macík byl osmý, Aleš Loprais jedenáctý, Tomáš Vrátný třináctý, Martin Šoltys 30. a Tomáš Tomeček, který ale jede jako takzvaná ostrá asistence, obsadil 38. místo.

Foto: Orion Moto Racing Group

Motocyklista Martin Michek na Dakaru 2022

"Pocit z prologu byl dobrý, ale nemůžeme říct, že by se nám úplně vyvedl. Jelo se nám dobře, ale vlétl jsem do šutrů s malým tlakem v pneumatikách. Ztratili jsme pár vteřin, ale důležité bylo udržet se v Top 10 s ohledem na nedělní start," řekl Macík.

Loprais řešil před startem měřeného úseku problém s elektronickou navigací, kvůli kterému odstartoval z pozdější pozice. "Když se vše vyřešilo, jeli jsme, jak to šlo. Jarda (Valtr - navigátor) to zvládl dobře, i když je pochopitelné, že vše ovlivnila nervozita, která provází start vždycky, a tentokrát byla ještě umocněna zmíněnými problémy," uvedl Loprais. Hůř se koncentroval i kvůli čtverečnímu úmrtí dakarské legendy strýce Karla Lopraise. "Byla to hektická první etapa, ale nějak jsme to zvládli a letíme dál splnit naši misi," dodal.

Závodníci na dakarské rallye dnes absolvovali více než 600 km dlouhý přesun z Džiddy do Háilu, kde soutěž v neděli pokračuje druhou částí první etapy.

Rallye Dakar - prolog: Džidda - Háil (614 km celkově/19 km rychlostní zkouška):
Automobily:
1. N. Al-Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) 10:56
2. Sainz, Cruz (Šp./Audi) -12
3. Baragwanath, Cremer (JAR/Century) -36
...16. Prokop, Chytka (ČR/Ford) -1:18
40. Zapletal, Sýkora (ČR, SR/Ford) -2:35.
Lehké prototypy:
1. Quintero, Zenz (USA, Něm./OT3) 13:07
...20. Macháček, Vyoral (ČR/Can-Am) -2:25.
SSV (buggy):
1. Marek Goczal (Pol./Can-Am) 13:22.
Motocykly:
1. Sanders (Austr./KTM) -55:30
2. P. Quintanilla (Chile/Honda) -1:00
3. Branch (Botsw./Yamaha) -1:55
...14. Michek -4:15
32. J. Brabec -10:55
39. Engel -13:25
58. Pabiška (všichni ČR/KTM) -17:55.
Čtyřkolky:
1. Andujar (Arg./Yamaha) 1:10:10
...5. Kubiena -6:45
14. Tůma (oba ČR/Yamaha) -17:45.
Kamiony:
1. Nikolajev 13:01
2. Sotnikov -7
3. Karginov (všichni Rus./Kamaz) -15
...8. Macík (ČR/Iveco) -41
11. Loprais (ČR/Praga) -50
13. Vrátný (ČR/Ford) -1:26
30. Šoltys (ČR/Iveco) -6:18
38. Tomeček (ČR/Tatra) -10:06

Reklama

Související témata: