Článek
Už v lednu při druhém suverénním vítězném tažení Martina Macíka se ta otázka vyrojila: Kdy se na Dakar vrátí ruská automobilka Kamaz a běloruský MAZ? A prezident českého Autoklubu i jeden z nejvýznamnějších lidí v Mezinárodní automobilové federaci FIA Jan Šťovíček odpovídal: „Já bych chtěl, aby v kamionech jela úplná špička. Aby tam závodily továrny, protože ty kategorii i vývoj táhnou dopředu. Pro všechny by bylo důležité, kdyby se vrátily, protože to posune úroveň soutěže. Jsem moc rád, jak se českým klukům na Dakaru vedlo. Ale když vyhrajete v konkurenci pěti, tak to není ono.“
A poukazoval, že v prosinci 2024 srovnala FIA podmínky pro start ruských a běloruských sportovců ve svých soutěží s Mezinárodním olympijským výborem MOV – tedy, že mohou závodit bez vlajky, označení své země a bez nároku na hymnu. Zároveň nesmí jít o armádní sportovce či členy jiných bezpečnostních složek a taky nesmějí veřejně schvalovat a podporovat ruskou válku na Ukrajině. Dveře se tak pootevřely.
Jenže stejně nikdo do nich nevešel.
„Nemám tolik informací, abych chodil do médií, jak to dělají někteří jiní kvůli tomu, aby se nějak zviditelnili. Ale nedalo mi to, zajímalo mě to, a tak jsem se už v březnu ptal pořadatelů Dakaru, jak to s návratem Rusů a Bělorusů vypadá,“ popisuje pro Sport.cz vítěz Martin Macík. „A bylo mi s úsměvem řečené, jak mě vůbec napadlo se na něco takového zeptat, protože je to snad jasné.“
Zkrátka na Dakaru jsou stále nežádoucí, protože fabriky jsou úzce spjaté s ruským i běloruským establishmentem. V roce 2022 sice Rusové rovněž startovali pod neutrálním statusem, jenže teď k něčemu podobnému svolní nejsou. „Je to velmi složité kvůli sankcím, které jsou uvaleny přímo na samotné značky (Kamaz, MAZ, Ural), takže se není o čem bavit,“ řekl v létě pro Championat.ru Eduard Nikolajev, čtyřnásobný vítěz Dakaru. A přidal, že generální ředitel Kamazu Sergej Kogogin o účast za současných podmínek nestojí a ani o ni neusiloval. „Až sami řeknou, tak přijedeme.“
A tak ve zmiňované elitní šestnáctce startujících je osm Nizozemců, pět Čechů a po jednom Litevci, Japonci a Italovi.
Rallye Dakar na Sport.cz
48. ročník Rallye Dakar startuje v Saúdské Arábii prologem 3. ledna 2026, o den později je na programu 1. etapa. Závod skončí 13. etapou 17. ledna, přičemž Sport.cz vám tradičně ze všech etap nabídne podrobnou online reportáž a obsáhlé zpravodajství včetně ohlasů především českých posádek.
Macík by s Rusy rád poměřil síly, protože věří, že jejich soukromý tým ze Sedlčan, který na nadcházející Dakar dodal celkem devět závodních kamionů, se už továrním stájím vyrovnal. Kolovaly zvěsti, že by Kamaz i MAZ nebyly kvůli sankcím schopny postavit konkurenceschopné stroje, neboť se nedostanou k dílům ze západu, Macík ale říká: „Vídám je na sociálních sítích, techniku mají na 100procentním levelu, jako jsme my. Bylo by zajímavé je vidět zpátky. Třeba se to ve třech nadcházejících letech, kdy my tu určitě budeme, dočkáme.“
Jen tuší, že by se nejspíš proměnila taktika. Zatímco teď devět kamionů, které jeho tým postavil, smí proti sobě závodit, při účasti Kamazů a značce MAZ by musely posádky spolupracovat.
Ruské a běloruské značky tak momentálně soutěží mezi sebou. Letní Rallye Hedvábné stezky se zúčastnilo 12 kamionů, triumfoval Kamaz a Nikolajev si pochvaloval, jak úroveň oproti Dakaru roste. „Pro Evropany je Dakar všechno. U nás je mistrovství Ruska, kde v pěti etapách probíhá tvrdý boj, o kterém si oni mohou nechat jen zdát. Na Dakaru se rozestupy natahují na hodiny, žádné napětí tam není. Oni by si přáli, abychom se co nejdříve vrátili a znovu nasadili tempo. Sledujeme všechny změny, kdo s čím jede, ale zatím nikdo nijak zásadně neodskočil,“ řekl Nikolajev.
Macík v lednu vyhrál se skoro dvouapůlhodinovým náskokem, celkově čtvrtý Koolen ztratil šest hodin, sedmý De Groot dvanáct a devátý Tomáš Vrátný skoro 24 hodin! Na kratší Hedvábné stezce byly tři vozy v 35 minutách…
Zároveň ale Nikolajev přiznal, že touha po dakarském comebacku v Rusku je. „Já už jsem ho vyhrál, takže čert to vem. Ale naši mladí jezdci se dají přirovnat k olympijským sportovcům – ti mohou mít v životě třeba šanci na jedinou olympiádu a těsně před startem jim řeknou, že tam nemohou. Přitom k tomu směřovali celý život. Stejné je to u nás. Dálkové rallye jsou přece jen Dakar, ať chcete, nebo ne. Tým se zrodil kvůli Dakaru a bylo by dobré, aby se nové generaci podařilo startovat v legendárním závodě.“











