Hlavní obsah

Olympiáda má prvního poraženého, stanice NBC na ní prodělá

NEW YORK

Zimní olympijské hry ve Vancouveru ještě nezačaly a už znají prvního poraženého. Je jím televizní stanice NBC, která na ně ve Spojených státech vlastní vysílací práva. Její vedení odhadlo, že na hrách kvůli nižším příjmům z reklamy zaviněným hospodářskou recesí bude tratit 200 miliónů dolarů (zhruba 3,7 miliardy korun).

Foto: Andrew Vaughan, ČTK/AP

Hokejista Pittsburghu Sidney Crosby s olympijskou pochodní. Ilustrační foto.

Článek

NBC práva získala v roce 2003, když svou nabídkou předčila televizní stanice ESPN a Fox. Mezinárodní olympijský výbor (MOV) tehdy očekával, že za práva na zimní olympijské hry ve Vancouveru v roce 2010 a letní olympijské hry v Londýně v roce 2012 dostane dvě miliardy dolarů.

Fox tehdy nabídl 1,18 miliardy a ESPN podíl ze zisku. NBC ale očekávání výboru splnila, když zaplatila 820 miliónů dolarů za Vancouver a 1,18 miliardy dolarů za Londýn. Její mateřská společnost General Electric, jež NBC nedávno prodala společnosti Comcast, pak ještě přihodila dalších 200 miliónů dolarů jako sponzorský dar.

Televizní stanice tehdy očekávala, že trh s olympijskou reklamou zůstane stejný, anebo poroste. Odhadovala, že jenom olympijské hry ve Vancouveru jí na příjmech z reklamy vynesou 900 miliónů dolarů. Jenže vzorec, kterým NBC dokázala se slušnou přesností předvídat vývoj na trhu až 13 let dopředu (od roku 1995, kdy koupila práva na pět olympiád po rok 2008, kdy produkovala hry v Pekingu) nakonec nebyl kouzelný.

Za menší příjmy může ekonomcká krize

Stanice, která již také není druhou, ale čtvrtou nejsledovanější televizí v USA, ani její mateřská firma totiž stejně jako téměř nikdo na světě nepředvídala recesi americké i světové ekonomiky, natož tak hlubokou. Kvůli problémům ekonomiky přitom výrazně klesl podíl reklamy související s olympijskými hrami. Zároveň se do velkých potíží dostal americký automobilový průmysl, což například stanici připravilo o příjmy z "olympijské" reklamy od automobilky General Motors ve výši 100 miliónů dolarů.

"Mívali jsme štěstí. Ale nepředpokládali jsme to, co se s ekonomikou stalo v roce 2008," řekl šéf sportovní divize televizní stanice NBC Dick Ebersol. Dodal také, že při podávání nabídek na televizní práva na olympijské hry v roce 2003 jej překvapila nízká nabídka Foxu. Kdyby podle něj tehdy NBC věděla, jak nízko míří její konkurent, nabídla by 1,8 miliardy dolarů.

Mezinárodní olympijský výbor celkem za televizní práva na přenosy z olympijských her ve Vancouveru 2010 a Londýně 2012 inkasoval rekordních 3,8 miliardy dolarů. Cena televizních práv přitom neustále roste. Za první přímé přenosy z her ve Squaw Valley a v Římě v roce 1960 zaplatily televize dohromady jen něco málo přes milión dolarů.

MOV již má uzavřené smlouvy na přenosy ze Soči a Ria de Janeiro za 920 miliónů dolarů. Největší částku očekává od kontraktu s americkou televizí, s jejímž uzavřením ale MOV počítá až po odeznění ekonomické recese.

Reklama

Související témata: