Článek
A to prosím v případě Mladé Boleslavi a Jablonce k procitnutí po duelech s protivníky třetího sledu, byť i z těchto klubů se ozývalo, že i soupeři z Kazachstánu a Arménie svou kvalitu mají, mimořádné individuality ve svém středu rovněž a všem dnům ještě zdaleka není konec.
Co jiného ale také vykládat po jedné upocené remíze?

Yassine Meriah (druhý zleva) z Olympiakosu pálí na plzeňskou bránu.
V případě Plzně už ovšem všem dnům konec je. Tedy v Lize mistrů, kde český vicemistr dostal v odvetě lekci, kterou mu Olympiakos taktně připomněl, kam patří.
Jak že to řekl trenér Pavel Vrba v Pireu po tryzně za Plzeň i celý český fotbal?
„Musíme se probudit ze snu a žít realitou. Tou je česká liga a pokud možno postup do Evropské ligy," opakoval po čtyřgólovém debaklu v odvetě jen to, co pragmaticky hlásal a tvrdil vždycky.

Plzeňský Joel Nqandu Kayamba (vpravo) a Yassine Meriah z Olympiakosu.
Maximem pro české kluby vzhledem k jejich rozpočtům, transferovým možnostem, kvalitě hráčských kádrů atd. je Evropská liga. A to přitom schůdným a dosažitelným ještě za příznivé konstelace a při náklonnosti losu.
I v Lize mistrů může podobná konstelace nastat. Výjimečně, jednou za desetiletí a v současné fotbalové Evropě nejspíš už ani za desetiletí ne.

Ruben Semedo (vlevo) z Olympiakosu a Michael Krmenčík z Plzně.
Ostatně i to přece plzeňský kouč před odvetou naznačil, když mluvil o Olympiakosu, který je úplně jinde než Trondheim a Kodaň, soupeři, přes které s Viktorií prošel premiérově do základní skupiny Ligy mistrů před osmi lety.
Jak že to řekl Pavel Vrba před domácím zápasem s řeckým vicemistrem?
„Uvědomme si, kdo si může pozvat k přípravě Nottingam Forest. Tím je řečeno vše."

Kouč Olympiakosu Pedro Martins.
A to ještě před prvním střetnutím v Plzni při reminiscencích na kvalifikační historii o Ligu mistrů řeckého vicemistra na úroveň protivníků Trondheimu a FC Kodaň stavěl. Možná s vírou, že zahřívací ligové zápasy budou skutečně představovat pro jeho tým plus s Olympiakosem, který vstoupí do své domácí soutěže až 24. srpna. Třeba i s představou, že nezbytný obrodný a omlazovací proces, který Plzeň v létě podstoupila, přinese efekt a úspěch dřív, než si sám představoval. I třeba proto, že v domácí soutěži se už přece jen projevuje...
Už první konfrontace s pohárovou Evropou ovšem stačila k procitnutí.
A hodně drsnému.
Jak že to řekl mladík Ondřej Mihálik po čtyřgólové demolici v Pireu?
„Olympiakos nám ukázal, jak se hraje fotbal," sedmi slovy věcně vystihl realitu.
Věrnou a pravdivou, protože by bylo příliš laciné a zavádějící argumentovat, že šlo o realitu krutou.

Guilherme (vpravo) se raduje z prvního gólu Olympiakosu proti Plzni.
Vždyť obrozený český vicemistr nestačil v ničem. Soupeři se nevyrovnal v pohybu, nasazení, nedokázal čelit standardním situacím, i když se na ně chystal vědom si toho, jak silný při jejich zahrávání Olympiakos je. Vždyť naprosto propadl v důrazu, o tom při bránění ve vlastní šestnáctce zbytečně mluvit. A v ofenzivě už nebezpečný tuplem nebyl. Vždyť za celý zápas netrefil ani jednou domácí bránu.
Propastný rozdíl. Přímo diametrální ve fotbalové kvalitě obou týmů. V přístupu a nasazení ovšem také.
A stejně tak taktní upozornění, kam obě mužstva patří. Olympiakos dál do Ligy mistrů, Plzeň do Evropské ligy, kam ovšem musí projít ještě přes dva soupeře, což představuje další komplikaci.

| Zdeněk Pavlis pracuje přes čtyřicet let jako sportovní novinář a publicista. Působil v redakcích Zemědělských a poté Zemských novin, Lidových novin, Svobodného slova a nyní publikuje na nejnavštěvovanějším českém sportovním internetovém portálu www.sport.cz, a to od roku 2008. Celé desetiletí spolupracoval se slovenským fotbalovým týdeníkem Tip. Od roku 2001 je předsedou Klubu sportovních novinářů ČR. Napsal více než dvacet knih. Například: 50x Fotbalista roku, Čaroděj, Djoker Novak Djokovič, Josef Bican – Pepi, Klub ligových kanonýrů, Králové fotbalu, Petr Čech: Mr. Perfect, Zlatý míč, Gianluigi Buffon: superman Gigi, Železná Sparta. Je držitelem Ceny Egona Erwina Kische udělované českým a slovenským spisovatelům za literaturu faktu. |







