Článek
Zejména anglické kluby mají z prodeje suvenýrů na české poměry nepředstavitelné příjmy. Každý z dvacítky týmů Premier League má v průměru 215 miliónů korun ročně, což by samo o sobě dokázalo zhruba pokrýt rozpočet nejbohatších českých klubů Sparty nebo Slavie. Průměrný anglický příznivec podle průzkumu utratí za reklamní předměty ročně přes 65 eur (asi 1650 korun).
Na opačném pólu žebříčku jsou italští fandové, kteří vydají ročně jen 23 eur (necelých 600 korun). Příliš rozmařilí nejsou ani Němci, kteří za produkty svých klubů utratí v průměru 35 eur, bundesliga ovšem může těžit z velikosti Německa. I proto tamější kluby z prodeje předmětů dokážou pokrýt téměř devět procent rozpočtu. Rekord v tomto směru drží Španělé, jejichž fanoušci jen skrz obchody přinesou průměrně 10,4 procenta ročního rozpočtu.
Nejvíce replik dresů vyrábí Nike a Adidas
Zatímco v Německu jsou nejprodávanějším artiklem klubové šály, ve zbytku Evropy mnohem raději investují do replik hráčských dresů. Ty stojí často přes 50 eur, a tak odčerpávají z peněženek fanoušků největší částky. Drtivou většinu trhu s nimi ovládají výrobci Nike a Adidas, jejichž logo v elitních evropských soutěžích nese přes 80 procent prodaných kusů. Oba největší výrobci se totiž koncentrují především na kluby se silnými základnami fanoušků.
Výsledky jsou zřejmé. Dvacet klubů s největším počtem fanoušků získává z merchandisingu v průměru přes 21 miliónů eur, zbytek pole se musí spojit s desetinou. Nejlepším příkladem jsou dresy Barcelony, které se umísťují mezi nejprodávanějším zbožím i mimo Španělsko.
Nejvíce dresů se prodává v Anglii. Kluby Premier League jich oficiálně prodají přes 5,2 miliónu ročně, velké procento trhu navíc ukrajují pirátské kopie dovážené z východní Asie. V Německu jich prodají stěží třetinu, v průměru asi 98 tisíc kusů na jeden klub.
Českou ligu studie opomíjí, lze ale předpokládat, že i na nejslabší zkoumanou nizozemskou ligu se dívá jen zpovzdálí. Průměrný klub v Nizozemsku prodá okolo 12 tisíc dresů ročně.