Hlavní obsah

Milióny dolarů a stovky stran pravidel. Takový je kolos Světového poháru

Libor Kalous, Jan ŠkvorSport.cz

Fanoušci vidí led a hráče, vše ostatní je pro ně tabu. Jenže organizace Světového poháru je kolos na hodně velkých kolečkách. Osm týmů dostane od pořadatelů NHL a hráčské asociace NHLPA výjimečný servis. Druhá strana ale musí hrát podle zámořských not. Stovky stran regulí, pravidel, požadavků. Ale také třeba obří Airbus 300, který byl z Ameriky do Evropy poslán. Komfort je součástí tohoto turnaje. „Letadlo máme i na přípravu, ve středu jsme letěli Airbusem 300, které je pro 240 lidí. O kluky je fakt hezky postaráno,“ říká Milan Hnilička, asistent generálního manažera národního týmu.

Foto: Vlastimil Vacek, Právo

Trenér Josef Jandač a kapitán výběru pro Světový pohár Tomáš Plekanec.

Článek

Stovky stran pokynů, rozhovory, domlouvání, skoro na vše - co, jak, kde. „Máme od nich hodně regulí, komunikace probíhá už dlouho, ať to je ohledně bezpečnosti, k přepravě. Musíme jim zasílat různé manifesty. Jde o hodně lidí a velký realizační tým. Agenda je široká," přiznává Hnilička.

Mistrovství světa je každý rok, Světový pohár je zpět po dvanácti letech. Žádný zažitý systém, plno nových věcí, které si musí sednout a klapnout, aby byli všichni spokojeni. Vše se řeší za pochodu. „Bylo také hodně lékařských požadavků, aby byla jistota, že jsou kluci zdraví. Řešil se i doping, dva dny kluci absolvovali kontroly, dále vyšetření ohledně otřesu mozku," přidává další informace bývalý reprezentační gólman, který nyní stojí na druhé straně.

Tři hodiny tréninku za den, více nejde

Desítky lidí s visačkou NHL, ti kontrolují, pozorují, jsou i na přípravných zápasech. „Celé to je v NHL režimu, třeba také pravidlo, že jsou tři hodiny tréninku na den. Takový čas mají trenéři na organizovaný čas s hráči. Led, suchá příprava a meetingy nesmí přesáhnout tři hodiny denně. Pokud si někdo potom cvičí sám, to už my neovlivníme."

Enormní zájem hokejového světa, médií a také byznys. To vše stojí milióny dolarů. „Celé toto zajišťuje NHL, částečně si zajišťujeme něco sami, co je nadstandard. To je například nad 15 členů realizačního týmu. Chceme, aby servis byl extra, proto jsme si přibrali extra kustoda a pár dalších lidi, tohle jde za námi. Jinak to je v režii NHL a NHLPA," říká Hnilička.

Airbus 300 a komfort

Týmy z Evropy mají k dispozici letadlo, které je v režii pořadatelů. „Oni nám poslali letadlo, vše se ale musí sladit. Myslím, že to letadlo lítá i s týmem Evropy. Potom jsou tu Švédi, Fini, Rusové. Letadlo máme i na přípravu, ve středu jsme letěli velkým letadlem pro 240 lidí, byl to Airbus 300. O kluky je fakt hezky postaráno," usmívá se muž, který třikrát slavil titul mistra světa a byl i u historického Nagana v roce 1998.

„Umí a mají možnosti. Není to o tom něco umět, když máte peníze. Nesnižuji jejich kvality, ale oni mají finance, tak mohou vymýšlet extra věci, jsou v tom také zaběhnutí. Pro mě vždy byla NHL top soutěž, a to i organizačně. Na vše mají neskutečné štáby lidí," přiznává Hnilička, který se nechce pouštět do hodnocení současné péče o hokejisty. Před lety byl hráč a neviděl do zákulisí. V podstatě ho zajímalo jediné, aby měl klid a podmínky pro hokej.

„Těžko se to hodnotí, byl jsem na druhé straně jako hráč, tohle jsou opravdu dva světy. Hráč řeší svůj výkon a nic jiného. Z druhé strany se řeší úplně vše, aby hráč měl servis pro svůj výkon. Dále servis pro televize, fanoušky, marketingové věci, a na tohle všechno jsme dostali regule, jsou to stovky stran," dodává Hnilička, který vyměnil zpocený dres za bílou košili a místo gólmanských statistik více kouká na hodinky, aby vše stihl. Kolotoč s časem a povinnosti skončí na začátku října, kdy Světový pohár pozná vítěze.

Reklama