Hlavní obsah

Charouz: A1 GP pojedeme znovu a jeden závod bude v Brně

Známý motoristický manažer Antonín Charouz zařídil vstup českého týmu do formulové série A1 GP a příští rok chce absolvovat znovu. Navíc počítá s tím, že jeden závod se pojede i na okruhu v Brně. V rozhovoru pro deník Právo dále Charouz vykládal o uplynulé sezóně, šancích českých jezdců, nebo o rozdílech mezi seriálem A1 GP a slavnější formulí 1.

Foto: PRÁVO

Antonín Charouz

Článek

Jak jste spokojen s účinkováním českého týmu v novém seriálu A1 Grand Prix? Jsem a nejsem. Spokojený jsem s tím, že jsme si zejména vítězstvím v hlavním závodě v Šanghaji dokázali, že na to máme. Celkově ale s výsledky spokojený nejsem. Víme ale proč takové byly. Na druhou stranu není zase tak špatné skončit dvanáctý z pětadvaceti zemí. V kolika odvětvích, a zejména motoristických, se tím můžeme pochlubit.

Kdo seriál vymyslel a zorganizoval? Seriál vymyslel šejk Hašír Maktúm al Maktúm. Myšlenka je perfektní, protože má několik velmi pozitivních prvků. Jednak se závodí v zimě, kdy se vlastně ve sportovním motorismu kromě rallye nic neděje. Nejsou hodnoceni jezdci, ale země, takže správně se prezentace výsledků uvádí pod hlavičkou České republiky, až pak je jméno jezdce, nikoli naopak.

Byl jste osloven, abyste postavil český tým, nebo jste se přihlásil organizátorům sám? Sami jsme se chtěli přihlásit, ale oni nás nechtěli. Nebyli jsme pro ně ekonomicky zajímaví. Neodpovídali ani na naši korespondenci. Říkal jsem si, že to asi moc fungovat nebude. Ale na jednom závodě seriálu IRL v USA se mě Tomáš Enge zeptal, proč nový seriál nejedeme. Řekl jsem mu, že o nás nemají zájem. Přes mladého Schecktera jsme se pak dozvěděli, že už byl dvakrát testovat a chystá se na poslední testy do Francie. Hned jsem žhavil telefon a obvolával různé známé v motoristickém sportu. Od zástupců Mercedesu jsem se dozvěděl, že mám přijet do Francie. Tam jsem šejkovi vysvětlil, že máme Engeho, který už jel F1, startujeme v F3000 a dalších významných seriálech. A také jsem mu řekl, že máme perfektní okruh v Brně i agenturu BPA, která se umí o vše spojené se závoděním postarat. Něco takového vůbec netušil. Podstatné je, že nás vzal.

Kolik času zbývalo do prvního závodu v Brands Hatch? Asi týden. Navíc Enge jel v Indii a Jarek Janiš v F3000, kde bojoval o celkové druhé místo. Nasadili jsme osmnáctiletého Jana Charouze, mého syna. Bez zkušeností, ale s chutí vyrazil do prvního závodu. Kdyby ho z desáté pozice nesestřelil jeden ze soupeřů, nedopadlo by to špatně. Zapsali jsme se dobře, ale ten handicap, že jsme neměli vůbec čas na přípravu, se s námi táhl celý seriál. Dohonit už se nedal.

Kolik tato sezóna stála a jak těžké bylo sehnat peníze? Nemám ještě k dispozici úplně přesná čísla, ale byly to desítky miliónů korun. Peníze se sháněly těžko, takže jsme skončili v minusu. Příští rok by to mělo být lepší, pokud se nám bude výsledkově dařit. Jednak jsme si udělali dobré jméno, a když se bude dařit, pak za vítězství v závodě je 300 tisíc dolarů a za víkend se jedou dva. Za první a šesté místo v Číně jsme vydělali asi 350 tisíc dolarů, což je něco přes osm miliónů korun. V každé GP se rozdává milión dolarů. My jsme několikrát odpadli z míst na stupních vítězů i dalších finančně ohodnocených. Když na nich budeme dojíždět, určitě neproděláme.

Znáte i zázemí F1, jaký je rozdíl mezi oběma šampionáty? Když v paddocku A1GP vidíte pětadvacet vozů a jezdců, každé v jiných barvách, podle toho, kterou zemi reprezentuje, je to úplně něco jiného než méně pestré pole formule 1. V té mají šanci vyhrávat řekněme čtyři týmy. V A1GP ji mají všichni, protože závodí se zcela identickými auty. Techniku připravuje firma Lola. Tým vůz dostane až před závodem a smí měnit jen nastavení, pneumatiky, geometrii a aerodynamiku. Po závodě jsou formule hned naloženy do kontejnerů. Technický tým je převáží sám, takže startující nemají kolem aut žádné starosti.

Jaká je vůbec úroveň seriálu, co se týká kvality jezdců? Velmi vysoká. Startují tu jezdci se zkušenostmi z F1 nebo Indy Car a talentovaní borci. Yoong, Fittipaldi, Piquet, Firman, Friesacher, Lapierre, Carpentier, Briscoe, Scheckter, Lauda i Enge, to jsou borci, kteří něco umějí. Kandidátů na vítězství z tohoto pohledu je patnáct a možná i víc, zatímco ve formuli 1 jich není ani polovina z tohoto počtu.

Může se stát A1GP přestupní stanicí do F1? Tohle si netroufnu odhadnout, protože podle mne bude brzy její velkou konkurencí! Už nyní vznikají mezi oběma organizátory nevraživé vztahy, takže si spíš budou házet klacky pod nohy, než by si vyšli vstříc. Sledovanost A1GP roste, protože auta se stále předjíždějí, k závodům patří i dramatické zastávky v boxech. FIA dává prostor oběma seriálům, chce konkurenci, což se nelíbí panu Ecclestonovi a brání jezdcům z F1, aby jezdili A1GP.

Dají se oba seriály srovnat technicky a ekonomicky? Těžko, protože A1GP je postavena na jiné bázi už tím, že auta jsou identická a stará se o ně jedna firma. Především základem vozu je F3000, jiná je aerodynamika, řazení, širší jsou pneumatiky, motory mají o sto koní víc než v F1. Zatímco rozpočty týmů v F1 jsou velmi rozdílné, ale v přepočtu všechny přesahují miliardu korun a některé i několikanásobně, v A1GP se do sta miliónů korun za sezónu tým bohatě vejde. A jak už jsem řekl, může si dobrými výsledky i finančně přilepšit. Za určitých podmínek i pokrýt rozpočet bez sponzorů.

Bude český tým startovat i v novém ročníku a kdo pojede? Nevidím důvod, proč bychom neměli jet. Máme tříletou smlouvu, ale tu je třeba doladit a jednat o podmínkách, protože ne vše bylo ze strany organizátorů splněno. O složení týmu se rozhodne později, ale závodit by měl opět Enge.

Uvidíme nějaký podnik A1GP i v Česku, případně kdy a kde? Měl by se jet 8. října v Brně. Jsem přesvědčen, že to bude největší automobilový závod, jaký byl dosud v Česku k vidění.

Vámi manažerovaní jezdci bojují na více frontách. V jakých seriálech a kdo se představí včetně vás jako mnohonásobného okruhového mistra republiky? Zatím to není všechno úplně jasné. V rallye pojedou Pech a Semerád s mitsubishi doma i nějaký závod v zahraničí. Kresta absolvuje britské mistrovství s Fordem Fiesta, jeden závod by měl jet v mistrovství světa s Fordem Focus WRC. Na okruzích pojede Jan Charouz F3000, Jarku Janišovi hledáme kvalitní angažmá. Chtěl bych, aby jel v seriálu MS GT. Enge pojede seriál American Le Mans, počítáme se starty v USA a v Austrálii. V nejbližších dnech musíme rozhodnout, jestli pojede opět seriál IRL, nebo NASCAR. Jasná situace není zatím kolem Erika Janiše. Co se mne týká, obhajuji domácí šampionát s mercedesem, ale pro mne už je to opravdu jen zábava.

Reklama

Související témata: