Hlavní obsah

Co to je? Ochrana proti ptákům? Kdepak! Takhle týmy formule 1 testují aerodynamiku

Ochrana proti ptákům? Nové zbarvení vozu? Kdepak! To jen týmy formule 1 nejrůznějšími způsoby na předsezonním testování sbíraly cenná data o proudění vzduchu. Zatímco Williams zvolil poněkud mohutnější tzv. aerodynamická hrabla, Racing Ponit přetřel svůj růžový monopost na zeleno.

Foto: Profimedia.cz

Takhle testoval aerodynamiku tým Williams.

Článek

Přesně za týden v Austrálii odstartuje tréninky sedmdesátý ročník světového šampionátu formule 1. Týmy se už vrátily z předsezonního testování ve Španělsku a vylaďují své monoposty na první závod. Nejhůře je na tom Williams, který nestačil včas připravit svůj nový vůz.

Ten na testy dorazil s několikadenním zpožděním. Navíc tým neměl k dispozici ani potřebné náhradní díly, takže jezdci s opotřebovanými součástkami, nemohli jezdit tolik kol, kolik by chtěli. „Je to ostuda,“ prohlásila zastupující šéfka stáje Claire Williamsová. Všichni z týmu se shodli, že nejsou připraveni a úvodní závod mistrovství budou pojímat jako testy.

Když bylo ale jejich auto během předsezonního testování ještě funkční, snažil se tým stejně jako ostatní nasbírat cenná data o proudění vzduchu. Na svůj monopost namontoval tzv. aerodynamická hrabla, pomocí kterých se zjišťuje obtékání vzduchu určitých částí vozu. Tato mřížová konstrukce opatřená čidly tak může být upevněna vpředu, vzadu, nebo na bocích.

Každý tým přišel s různě velkou konstrukcí. Zatímco Williams měl jednu z nejmohutnějších a tudíž nejviditelnějších, Renault zvolil zcela jinou a menší variantu. Další možností, jak zjistit o proudění vzduchu co nejvíce, je použít vizualizační nátěr flow-vis. Auto je tak polito svítícím zeleným olejem. To vyzkoušely týmy Racing Point, Toro Rosso, nebo Alfa Romeo.

Reklama

Související témata: