Hlavní obsah

Jezdci F1 mají obavy kvůli pneumatikám a zadním křídlům, řekli to FIA

Na jednání jezdců s představiteli Mezinárodní automobilové federace (FIA) vyšlo najevo, že panuje nespokojenost s prací Pirelli a nároky, které klade ovládání nastavitelných zadních křídel.

Foto: Albert Gea, Reuters

Fernando Alonso s ferrari při testech v Barceloně.

Článek

Piloti formule 1 se sešli s FIA po středečních testech v Barceloně, aby vyhodnotili dopady nových pravidel. Jako první se nastolilo téma pneumatik, jezdcům totiž vadí rychlost jejich opotřebení.

"Vyjádřili jsme svůj názor na situaci s pneumatikami a jejich opotřebení, protože opotřebení se neprojevuje jen tím, že po 10 nebo 15 kolech budete o 5 sekund pomalejší, ale také tím, že nám brání v jezdění," vysvětloval Jarno Trulli pro Autosport. "Chtěli bychom jezdit více a pokud jsou pneumatiky opotřebované po třech nebo pěti kolech, je naše práce těžká, jezdění také."

"Proto FIA tento týden zareagovala a umožnila použití jedné sady navíc v pátek, což je dobrý krok. Dobře spolupracujeme - jezdci, FIA a Charlie (Whiting). Jsem si jistý, že to Pirelli dožene. Ale všichni teď mají trochu obavy."

"Musí na současnou situaci zareagovat. Chceme, aby to bylo lepší a Pirelli to může dokázat, mají na to nástroje a pravděpodobně můžou zareagovat rychle. Nejsme tu, abychom kritizovali Pirelli, protože dodává pneumatiky a odvádí dobrou práci. Ale myslíme si, že může odvádět lepší práci."

Pirelli má díky změnám pravidel možnost testovat nové specifikace obutí během pátečních tréninků, takže může týmům vyhovět v jejich požadavcích.

Ovládání může narušit koncentraci

Druhá hlavní oblast, která se stala ve středu předmětem diskuzí mezi jezdci a FIA, jsou nastavitelná zadní křídla. Jezdci mají trochu obavy o bezpečnost na trati a zpochybňují některé parametry pravidel.

"Potíž je, že pokud ho můžete používat v závodě a například v kvalifikaci ne, tak budete mít jinak nastavenou převodovku, a to může úplně vyrušit efekt křídla v závodě," teoretizoval Sebastian Vettel. "Na druhé straně, když je možné ho používat kdykoliv, tak jaký smysl bude mít v trénincích a kvalifikaci?"

"Loni jsme měli F-průduch a mohli jsme ho používat kdekoliv. Letos máme křídlo a můžeme ho používat kdykoliv v trénincích a kvalifikaci. Otázka je, jestli to můžeme nějak vylepšit a udělat něco, aby to bylo bezpečné."

Jezdci nezpochybňují bezpečnost samotného systému zadního křídla, ten v testech fungoval spolehlivě, ale mají obavy z negativních vedlejších dopadů.

"Víceméně všichni se shodují, že se zadní křídlo neukázalo být nebezpečné, takže to je dobrá zpráva," konstatoval Trulli. "Ale to, jak křídlo používáme, a někteří jezdci k tomu mají KERS, vyvolává trochu obavy, protože jezdec je někdy až moc zaměstnaný sledováním kontrolních světel, tlačítek a takových věcí, místo toho, aby se díval před sebe. Několik jezdců vyjádřilo svůj názor, probrali jsme to a teď je na týmech, aby řekly, jestli se to pravidlo dá změnit a jestli můžeme mít lepší řešení."

"V tuto chvíli není nic rozhodnuto. Charlie o tom bude přemýšlet, týmy si to projdou s Charliem a pokud to bude možné zlepšit a současný stav podle nich nebude dobrý, změní se to. Jinak to zůstane tak, jak to je."

Trulli na závěr zopakoval, že jezdci nevyvíjeli žádný tlak na změny pravidel, jen vyjádřili své dojmy a obavy a diskutovali o možných změnách k lepšímu.

Reklama

Související témata: