Hlavní obsah

Lüthi: Chci dokázat, že loňský titul nebyla náhoda

V devatenácti letech ho provází sláva, jakou si málokdo dokáže představit. Zejména ve Švýcarsku, odkud pochází, si mistr světa nejslabší kubatury silničních motocyklů Thomas Lüthi nemůže s přáteli vyrazit ani do restaurace, aby ho nezastavovali fanoušci s žádostí o společnou fotku nebo podpis. Dokonce jedna firma začala vyrábět jízdní kola s jeho podpisem.

Foto: Jiří Reichl

Švýcarský jezdec týmu Elit Thomas Lüthi při testech na brněnském Masarykově okruhu.

Článek
Fotogalerie

Jeho šéf a majitel stále Elit Caffe Latte Grand Prix Racing team Daniel Epp o něm tvrdí, že je introvert a je nejšťastnější, když může být doma, byť jen na pár hodin.

Úřadující světový šampión v tomto týdnu testoval spolu s týmem na Masarykově okruhu v Brně. Přinášíme rozhovor s hvězdou stáje, o níž se s oblibou tvrdí, že je jediným českým týmem v MS silničních motocyklů. Hlavním sponzorem je totiž česká firma.

Jak vnímáte zvýšenou pozornost, která se po loňském titulu kolem vás rozvířila?Jsou dvě věci - samozřejmě, že mám radost z titulu, který se nám loni povedl, ale zvedlo to hladinu zájmu o mě natolik, že ve Švýcarsku si nemůžu vyrazit na večeři, aniž by mě fanoušci nežádali o autogram. Je to příjemné, ale já na tyhle věci moc nejsem. Radši jsem doma, pozvu pár kamarádů a máme čas jenom sami pro sebe. O to víc se těším do Prahy, kde bude klid a třeba i někam vyrazím.

V letošní sezóně jste neměl tolik štěstí. Zlomil jste si klíční kost, potom podruhé a nakonec jste šel na operaci. Nelitujete toho, že jste se rozhodli po prvním úrazu zlomeninu neoperovat?Detailně jsme to probírali s lékaři, lidmi v týmu a v mém nejbližším okolí. Pro variantu neoperovat jsme se rozhodli protože jsem mladý a byl velký předpoklad, že se zlomenina dobře zahojí. Bohužel jsem v tréninku na Sachsenringu upadl znovu a zranění si obnovil. Potom už byla operace zcela na místě Teď jsem asi čtrnáct dní po operaci a nic mě nebolí, cítím se úplně fit, což je úplně super. Zase se můžu plně věnovat motorce a týmu.

Jaké máte plány do zbytku sezóny?Soustředím se na každý závod a testování, chci podat co nejlepší výkon, abych dokázal, že loňský titul nebyla náhoda. Letos ho už obhájit nemohu také kvůli tomu, že jsem byl mimo kvůli zranění. Cílem tak zůstává celkové umístění v první šestce a samozřejmě se pokusím v dalších závodech zajet co nejlepší místa.

Testujete v Brně na Masarykově okruhu, proč zrovna tady? Je to moje oblíbená trať, a zároveň jsou tu dny pro partnery hlavního sponzora týmu, takže se tu předvádí všechny závodní týmy, které mají něco společného s firmou Elit. Diváci mohou nahlédnout do našeho boxu, což se jim běžně při závodech nepoštěstí. Kromě nás mohli v Brně obdivovat například také závodní side-car Tomáše Foukala.

Jak se tedy těšíte na srpnový závod Mistrovství světa v Brně? Nějak to nerozlišuju, ale každý závodník raději jezdí na tratích, které má rád, než na těch neoblíbených. Takže doufám, že se mi tady podaří zajet nějaký dobrý výsledek. Bohužel jsme toho moc nenatestovali, protože bylo chladno a první den se na trati objevila nafta nebo olej ze závodního tahače, a tak jsme raději zastavili, aby se něco nestalo. Druhý den to bylo lepší, ale počasí nám letos moc nepřeje, takže netestujeme tolik, kolik bychom si přáli.

Jak jste spokojen s technikou a pošilháváte už po silnější dvěstěpadesátce?Spokojen jsem, ale je fascinující, jaký postup udělala Aprillia (Thomas jezdí na Hondě pozn.aut.). Jezdci, kteří sedlají tyhle stroje, jsou najednou o několik vteřin rychlejší je to ve startovním poli hodně znát.

Moje motorka je skvělá do zatáček, ale v okamžicích výjezdů z nich má zadní kolo tendenci předbíhat a to není dobré. Chtěli jsme to v Brně vyladit, ale budeme na tom muset pracovat ještě dál.

Co se týče čtvrtlitrů - příští rok bych tam měl přestoupit. Majitel týmu sehnal dost peněz na to, abych mohl jezdit tuhle vyšší kategorii, tak doufáme, že Honda postaví skvělý stroj, s kterým budeme moct konkurovat těm nejlepším jezdcům. Týmový kolega Sandro Cortesse zatím zůstane v téhle kategorii.

Reklama