Hlavní obsah

Češi měli na Dakaru problémy i v pondělí, největší Kaštan

BUENOS AIRES

Ani v pondělní třetí etapě dakarské rallye se řadě českých účastníků slavné soutěže, která se premiérově jede v Jižní Americe, nevyhnuly problémy. Na předešlý den navázal kamion Aleše Lopraise, jenž opět výrazně ztratil, pád výsledkovou listinou zaznamenal motocyklista Martin Macek a Ivo Kaštan, startující na malém motocyklu, takzvaném pitbiku, byl dokonce předposledním hodnoceným závodníkem na jednostopém stroji.

Foto: www.loprais.cz

Tatra Aleše Lopraise

Článek

Lopraisův kamion Tatra se v neděli dostal do cíle druhé etapy jen díky pomoci soupeře Roberta Randýska, jenž žlutý speciál dotáhl na laně do bivaku, kde mechanici celou noc opravovali poškozenou spojku. "Vše se stihlo za pět minut dvanáct. Těsně před plánovaným startem jsme kamion nastartovali a hned jsme museli vyrazit," řekl ČTK manažer týmu Milan Loprais.

Jeden technický problém byl sice vyřešen, ale na trati pondělní etapy se hned vyskytl další. Dvacet kilometrů po prvním kontrolním bodu začala posádka bojovat s přehřívajícím se motorem kvůli prasklému chladiči, do kterého byla nucena nalít prakticky všechny kapaliny, jenž měla k dispozici. A poté Lopraisovce zachránili diváci.

"Když jeden místní fanoušek viděl, co máme za problém, utíkal do auta a přinesl pytlík s něčím, co nápadně připomínalo vyschlý drcený kravský trus, a prý ať to nasypeme do chladiče. Ostatně nic jiného už nám nezbývalo. Celkem to zafungovalo, dalo se na to dojet," uvedl v oficiální tiskové zprávě týmu navigátor Vojtěch Štajf. Z kádí poté nabrali 40 litrů vody do chladicího systému a 15 litrů jako rezervu a etapu dojeli se ztrátou přibližně dvou hodin.

Macík měnil pneumatiky hned třikrát

Štajf, startující na své první dálkové rallye, se navíc musí vyrovnávat s následky úderu do hlavy o trubku ochranného rámu. "Doktor mi dal fixační límec a nějaké prášky na bolest. Do dvou dnů by mi mělo být lépe," řekl Štajf.

Smolný den prožil i Martin Macík, který na svém kamionu měnil třikrát pneumatiky po defektu a ztratil tak nejméně hodinu. "Není třeba lámat nad dnešním dnem, který patřil pneumatikám Pirelli, hůl. Důležité je, že jsme v cíli, a je potřeba se soustředit na další etapy," uvedl Macík v oficiální zprávě. Ještě hůře dopadl v týmu KM Racing Slovák Ivan Jakeš, jenž měl poruchu motocyklu a podle všeho pro něj rallye skončila.

Pád, drobná zranění a technické problémy poznamenaly i snahu Martina Macka, až do pondělí nejlepšího českého motocyklisty. Člen továrního týmu Yamaha upadl v polovině etapy, poškodil stroj a utrhl si nehet na ruce. Ztrátu sice poté podle svých slov dohnal, ale 20 kilometrů před cílem jeho motocykl vypověděl službu a Macek musel počkat na pomoc týmového kolegy, jenž byl hluboko ve startovním poli. S jeho asistencí se dostal do cíle.

Podle Macka je letošní rallye horší než africká

"V pondělí to bylo obtížné a rychlé, ale líbilo se mi to. Někteří říkají, že tohle není Dakar. Není, ale je to mnohem horší! Etapy jsou dlouhé, horko a prach vysilující. Zátěž techniky maximální. A to je teprve začátek. Rallye je dlouhý závod a všechno se může změnit a obrátit. Dneska mi štěstí moc nepřálo, porucha motoru je věc, se kterou se nedá nic dělat," řekl Macek na svém webu.

Nejspokojenějším Čechem mohl být v pondělí Josef Macháček, jenž ovládl kategorii čtyřkolek a v průběžném pořadí je druhý. "Bylo to o odvaze, kam až umí zajít závodník se svojí technikou. Jelikož je moje yamaha schopna jet až 150 km/hod., tak mi to dnešní vítězství umožnila. Musím ale pro další etapy změnit taktiku, aby mi vydržely pneumatiky, protože mne dnešní etapa stála obě zadní gumy," řekl Macháček.

Reklama

Související témata: