Hlavní obsah

Räikkönen: Titul v rallye by byl cennější než koruna z formule 1

V mládí obdivoval soutěžácké umění svých krajanů Ariho Vatanena a Juhy Kankunena a snil o tom, že jednou bude také patřit k elitě světové rallye. Osud však Kimiho Räikkönena odvál do formule 1 a šanci změřit síly s nejlepšími soutěžními jezdci světa dostane rodák z Espoo až ve třiceti letech. „Začínám od nuly, ale o to větší je to výzva,“ nemůže se dočkat startu sezóny mistr světa formule 1 z roku 2007.

Článek

Räikkönen po ukončení angažmá ve stáji Ferrari nenašel ve formuli 1 jiný tým, s nímž by našel společnou řeč, nakonec ale vůbec nelitoval. S pomocí svého sponzora totiž získal angažmá v juniorském týmu továrního týmu Citroën a odjede 12 ze 13 podniků nadcházejícího mistrovství světa v rallye, které startuje Švédskou rallye 10. února. O nadcházející sezóně vyprávěl v rozhovoru pro magazín Red Bulletin, jehož část přinášíme...

Většina jezdců by si ve vaší pozici nejspíš pořídila soukromý vůz a jezdila by pro zábavu. Vy pojedete v konkurenceschopném autě proti nejlepším. Neděláte si život příliš složitý?

Ještě přede mnou nestála větší výzva! Začínám úplně od nuly. Musím se sžít s autem, naučit se spolupracovat s navigátorem Kaiem Lindströmem, poznat jednotlivé soutěže, zkrátka všechno. Já ale miluji výzvy. A když chcete poznat, jaký opravdu jste, tak si musíte postavit laťku pořádně vysoko. A pokud to nepůjde, tak ta možnost jezdit po lesích s mým vlastním rallyeovým vozem tady pořád je.

Máte před vstupem do WRC podobné pocity jako před premiérou ve formuli 1?

Ano, znovu v sobě nacházím kus mladého Kimiho.

Loni jste absolvoval s vozem specifikace S2000 Finskou rallye, kvůli havárii jste ale nedokončil. Co bylo špatně?

Jel jsem na oči a nenaslouchal jsem tak, jak bych měl. V rallye se musíte stoprocentně koncentrovat na to, co říká váš spolujezdec.

Máte se tedy pořád co učit?

To si pište. Samotné řízení není takový problém. Co dělá rozdíly v rallye, je schopnost napsat dobře rozpis a pak podle něj přesně zajet. To je má nevýhoda, soutěže kromě Finské rallye neznám.

Nemůžete nastudovat rozpis jiné posádky?

Vždy je lepší mít vlastní. Pokud chcete jet rychle, tak musíte rozpisu stoprocentně důvěřovat. A to u cizího rozpisu nikdy nebudete.

Věříte si spíš na šotolinu, nebo asfalt?

Na šotolině jsme byli loni poměrně rychlí, asfalt bude ale spíš můj šálek kávy. Na asfaltu si můžete dovolit drobnou chybu, přibrzdit o metr dál. Šotolinu musíte umět číst. A nejhorší je samozřejmě sníh.

Jaké si dáváte limity pro úvod šampionátu?

První soutěže budou asi hodně těžké. A než zjistím, jak jsou rychlí ostatní jezdci, tak si nebudu dělat osobní cíle. Jsem si ale jistý, že nebudu schopný držet tempo s elitní čtyřkou - Loebem, Sordem, Hirvonenem a Latvalou.

Zaspekulujme trochu. Co by pro vás znamenal rallyeový titul? 

Mnohem víc, než titul ve formuli 1. Teprve začínám a umím si představit, jak trnitá je cesta na vrchol. Na druhou stranu, něco podobného se ještě nikomu nepovedlo. To je další věc, která mě na rallye láká.

Reklama

Související témata: