Rubriky:

Rallye

Netradiční příprava na Dakar. Macík hledá záložní duny i letadlo do Džiddy

8. října 2020 19:09 - Sedlčany

Přípravy týmu Big Shock! Racing na Dakar 2021 jsou v plném proudu. Karel, závodní kamion, dostal automatickou převodovku a prošel řadou plánovaných technických vylepšení, o které se postarali mechanici v sedlčanských dílnách. Jeho posádka, pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda, si upravený stroj už vyzkoušela v závodním tempu během Baja Poland.

Big Shock Racing

Plán byl jasný. Další zastávkou příprav měla být Rallye du Maroc. Závod byl ale z bezpečnostních důvodů spojených s koronavirem zrušen, respektive nahrazen Andalucía Rally. Ve startovních listinách španělské rallye však chybí kategorie kamionů. Proto se žlutý speciál týmu v pátek 9. října rozjede na trénink v rámci polského závodu Baja Drawsko.

Nejedná se o první změnu v letošní divoké sezoně plné nečekaných událostí. Členové týmu Big Shock! Racing jsou přesto přesvědčení, že se 3. ledna v saúdskoarabské Džiddě postaví na start dalšího Dakaru. A budou dobře připravení. Scénářů, jak budou poslední tři měsíce zbývající do startu příštího ročníku legendárního závodu probíhat, je několik a mají stále pár neznámých.

Zavolejte odtahovku! Adrenalin v bažině, přední sklo museli otírat toaletním papírem

Protože zrušen akce v Maroku měla pomoci posádce sžít se s automatickou převodovkou v dunách, bylo třeba rychle najít jiné písečné terény, což v aktuální situaci nebylo úplně snadné. Volba nakonec padla na El Chott - Rallye de Tunisie. Do devítidenního závodu, vedoucího saharskou pouští, měl týmový kamion Iveco pilotovaný osvědčenou posádkou odstartovat už 25. října. Během čtvrtka se ale tým dozvěděl, že je rallye zrušena. Proto hledání dostupných dun dále pokračuje.

„Máme Karla dobře nastaveného pro tvrdé terény, kamení, pisty. Ale zatím jsme neměli možnost projet ho v dunách, kde se bude automat chovat zase trochu jinak. V jemnějším písku chceme pracovat i s nastavením podvozku. Věříme, že se nám do písku ještě podaří vyjet, abychom na základě testů upravili vše potřebné," vysvětluje palubní mechanik David Švanda.

Tentokrát bez pánské jízdy

Otázkou zatím také zůstává, jak se v lednu české posádky do Saúdské Arábie dostanou. „V tuto chvíli je ve hře několik možností. Pomoc se zajištěním letů nám nabídl organizátor. Ale současně řešíme i variantu, že bude vypraveno speciální letadlo, které na Dakar přepraví české účastníky. Probíhají jednání, abychom měli k dispozici varianty možných řešení a mohli vybrat nejpraktičtější," říká šéf týmu Martin Macík starší.

Budeš muset mít rákosku a mlátit mě přes ruku, říká teď pilot Martin Macík svému navigátorovi

sport.cz, Big Shock Racing

Podle zpráv, které jsou zatím k dispozici, běží přípravy na Dakar 2021 podle plánu. Organizátoři vytyčují trať a řeší logistiku spojenou se závodem. Opatření na Dakaru by měla být obdobná jako během Tour de France, která je organizována stejným pořadatelem, A.S.O.

„Máme informaci, že první bivak bude přímo v místě technických a administrativních přejímek na stadionu za Džiddou, stejně jako loni. Zřejmě tam budeme v uzavřeném prostoru, spolu s dalšími účastníky závodu. Bohužel, aktuální situace nám nedovolí absolvovat oblíbenou aklimatizaci posádky. Takže tradiční pánská jízda tentokrát nebude," říká navigátor František Tomášek.

Dakar s rouškou

Členové týmu Big Shock! Racing berou jako samozřejmost, že budou během Dakaru respektovat všechna bezpečnostní opatření organizátorů. „Už se těšíme. Zřejmě budou roušky, dezinfekce, oddělené sektory... Ale to není problém. Nemyslím si, že by se průběh příštího Dakaru měl nějak zásadně lišit od všech ostatních. Předpokládám, že před odjezdem všichni projdeme testy a během závodu se budeme pohybovat v uzavřené skupině. Takže žádná zásadní změna. Každý rok se v bivaku stýkáme hlavně v rámci týmu. Na další kontakty ani není prostor," popisuje situaci Martin Macík, který si přeje, aby byla i letos pozornost soustředěna hlavně na dění na trati. Bude podle něj pro diváky stejně zajímavé a pro závodníky stejně náročné, jako kdykoliv jindy.

Psychicky nejtěžší Dakar Martina Macíka. Častá výměna pneumatik a čekání na narození dcery

Sport.cz, Big Shock Racing

Otazníky zatím visí také nad konkrétní podobou projektu Posedlí Dakarem, sérií interaktivních talk shows, pořádaných pro české fanoušky. Jsou naplánovány na únor 2021. Pokud bezpečnostní situace dovolí a fanoušci projeví zájem, Martin Macík je připraven po návratu z Dakaru opět vyjet na tour po českých městech.

„Uděláme vše, aby se Posedlí Dakarem mohli bezpečně sejít. Máme rozpracováno několik možností, v jaké formě by akce mohly proběhnout. Počítáme i s povinnou karanténou, kterou budeme muset po příletu ze Saúdské Arábie absolvovat," vysvětluje Macík.

Na tým tak čekají zajímavé tři měsíce. Posádka i mechanici už se na další ročník nejnáročnějšího motoristického závodu, z kterého si letos přivezli 5. místo v kategorii kamionů, neskutečně těší. Stejně jako většina fanoušků.

dos, Sport.cz

Časová osa: Rallye Dakar 2021

Filtr článků - Rallye


Rallye Dakar 2021

Letošní již 43. ročník slavné Rallye Dakar začíná v Saudské Arábii 2. ledna a končí 15. ledna 2021. Na závodníky čeká dvanáct etap a více než 7600 kilometrů. Začátek i konec trasy je stanoven ve městě Džidda.