Hlavní obsah

Spáčil nestaví vzdušné zámky. S Vršeckým, Hansem a novou Tatrou chce hlavně dojet

PRAHA

Opět o něco těžší a navíc s konkurencí, která se na startu ještě nesešla. Nadcházející 33. ročník Rallye Dakar budí i u zkušených závodníků respekt. Nevyjímaje Marka Spáčila, který se na Nový rok postaví na start potřetí v roli hlavního pilota. Letos s výrazně předělanou Tatrou, truckovým šampiónem Davidem Vršeckým jako kopilotem a povinně též s ochranným systémem HANS na krku.

Foto: Czech Dakar Team

Závodní speciál vozu Tatra Czech Dakar Teamu při testech v Senici.

Článek

Ochranný systém je jednou z novinek v pravidlech a povinně jej budou muset mít všichni závodníci od motocyklistů po posádky kamiónů. „Já jsem HANS oblékl poprvé na testech a trochu mě to svazovalo. Uvidíme, jak to půjde při závodu. Podle mě je důležitý spíš pro navigátory, pilot neustále kouká dopředu a díry vidí. Navigátor je skloněný nad routebookem a jak jsem si sám v minulosti také vyzkoušel, hlava se mu dostává do zajímavých pozic,“ líčil Spáčil na úterním setkání s novináři.

„A taky se mi moc nelíbí povinnost mít nehořlavé spodní prádlo. Kamión je z hlediska požáru něco jiného než auto. A představa, že v tom měníme na slunci kolo,“ kroutil hlavou šestatřicetiletý závodník.

Tým se výrazně zúžil 

Organizátoři Dakaru posádkám slibují opět o něco větší útrapy, podle Spáčila by ale měla být obtížnost narozdíl od předešlých ročníků vyvážená. „Měla by se stupňovat směrem ke konci soutěže,“ pochvaloval si. A ocenil také snahu pořadatelů oddělit v nebezpečných místech trasu pro motorkáře. „Někde chystají oddělené trasy dokonce i pro kamióny a auta. To je  z hlediska bezpečnosti jen dobře,“ doplnil šéf Czech Dakar Teamu.

Po loňském nezdaru Spáčil přistoupil k radikálnímu řešení a vyměnil u své Tatry motor. Nově oba soutěžní kamióny pohání osmnáctilitrový motor Caterpillar s výkonem tisíc koní. „Motor byl příčinou neúspěchů, proto jsme se rozhodli jít jinou cestou,“ vysvětloval. I to, proč letos v barvách jeho týmu vyráží jen dvě Tatry a Jan Veselý s motocyklem Yamaha. Na minulý ročník přitom vyráželo šestatřicet členů a Czech Dakar Team byl jedním z největších ze starého kontinentu. „Tým se zúžil, taková je finanční situace. Krize dopadla na všechny,“ pokrčil rameny Spáčil.

Na voze to ale není znát. „Bez uzardění říkám, že tahle Tatra je to nejlepší, co kdy z Kopřivnice vyjelo,“ poznamenal Radek Smolka, nově technický ředitel Tatry a dříve též účastník slavné soutěže. „Úpravy jsou na podvozku, tlumení, dohušťování, chlazení, nové jsou brzdy. Vůz je lépe vyvážený, chová se stabilněji,“ dodal Spáčil.

S ohledem na ohromnou konkurenci si ale nechce Spáčil stavět vzdušné zámky. „Jako každý rok se budu chtít držet špičky, konkurence jako letos ale ještě nebyla. Ideální by bylo vejít se do desítky, strategie ale bude jet co nejlépe a dojet,“ prohlásil.

Reklama

Související témata: