Hlavní obsah

Loprais: Útočit teď nebudeme, ale vpředu se chceme držet

Pozici nejúspěšnějšího Čecha na letošním ročníku Rallye Dakar si drží pilot kamiónu Aleš Loprais. Synovec šestinásobného vítěze slavné soutěže Karla Lopraise je po první polovině rallye třetí a jako jediný v kategorii drží krok s favorizovanými posádkami továrního týmu Kamaz. Ve všech odjetých etapách se umístil na pomyslných stupních vítězů a na nejrychlejšího Firdause Kabirova ztrácí jen 21 minut.

Foto: www.loprais.cz

Tatra posádky A. Loprais, Kalina, Holáň při šesté etapě Rallye Dakar.

Článek

"Určitě jsme zatím spokojeni, nemůže to být ani jinak. Vždy jsme zajeli do trojky, což je v této konkurenci, největší, která kdy na Dakaru byla, výborné. Věděli jsme, že to bude těžké. Kobylka (auto) drží, což je pro nás priorita," řekl Loprais ČTK. Společně s ním tvoří posádku tatry Milan Holáň a Josef Kalina.

Závodník z Frenštátu pod Radhoštěm si ale uvědomuje, že ještě ani zdaleka není v cíli. "Klíčové teď bude, jestli někdo z první trojky odstoupí. Může to být kdokoliv, i my. Většinou jsou to fatální havárie, proto musíme být obezřetní," uvedl Loprais směrem k nejbližším etapám. "My asi teď nebudeme extra útočit, protože na to nemáme zázemí. Ale budeme se snažit držet vepředu," slíbil.

Aleš Loprais s tatrou v dunách pouště Atacama.foto: www.loprais.cz

Dosavadní etapy potvrdily, že špičkové posádky pojedou maximálním tempem už od startu. "Jede se pod strašným stresem. Kamaz nasadil strašné tempo, je to jejich taktika. Díky tomu, že mají tolik strojů, tak jedou vabank," podotkl Loprais, jehož Loprais Tatra tým bojuje v Jižní Americe s ruskou přesilou.

Podmínky Kamazu jsou nesrovnatelné. Jak z pohledu zázemí, tak s ohledem na počet přihlášených posádek. Pod hlavičkou týmu Kamaz Master je přihlášeno šest kamiónů. "Oni například každý den mění přední nápravy, my ji ani nevezeme. Nejsme totiž schopni ji v našem skromném týmu s šesti mechaniky za noc vyměnit," poukázal Loprais na rozdílné podmínky.

Snad mají Rusové trochu zamotanou hlavu 

V průběžném pořadí to ale zatím moc vidět není. "Snažíme se neudělat zásadní chybu, aby auto vydrželo. A jet jim na dostřel. Jakákoliv zásadnější chyba by u nás byla ztrestána odstoupením ze soutěže jako loni. Tempo ale chceme držet," uvedl Loprais.

Jeho stabilní výkony a pravidelná umístění mezi trojici nejlepších ruské soupeře lehce znervózňují, ale asi ne příliš. "Určitě jsou trošku nervóznější. Jsme ale jedno auto proti jejich šesti. Oni jsou schopni si na trati pomoct, v tomto směru je to trochu nerovný boj. Doufám ale, že jsme jim alespoň trošku zamotali hlavu," podotkl.

Dakar se letos v Jižní Americe jede potřetí a podle Lopraise je závod tvrdší než v minulých dvou letech. "O chloupek. Chtějí ukázat, že tady jsou terény jiné a tvrdší. Nezáleží ale na terénu, ale konkurenci. Ta dělá závod a tady se sešla velká. Myslím si, že je to pěkný závod," uvedl Loprais.

Vcelku spokojen je i s organizací soutěže. "Jen máme strašně malé časy na spojovací etapy. Některé jsme museli jet hodně rychle, přes vesnice i 150, což se mi zdá hrozný hazard a nebezpečí pro všechny strany," řekl Loprais, který si dnešní volný den v Arice vyplnil i procházkou k Tichému oceánu. "Abych nezakrněl na posteli," pousmál se.

Reklama

Související témata: