Hlavní obsah

Kopecký nechtěl v knížectví udělat z fabie šrot, proto utržil rekordní porážku

Místo vytouženého úspěchu dokončil Rallye Monte Carlo, nejslavnější automobilovou soutěž v historii, na osmém místě. Nebylo divu, že měl český pilot Škody Motorsport Jan Kopecký chmury ve tváři. Doufal, že při dnešní slavnostní večeři třech nejlepších posádek s knížetem Albertem bude s navigátorem Petrem Starým mezi vyvolenými. Ale zpackaná volba pneumatik v průběhu čtvrteční etapy mu vzala naději na úspěch. „Nechci nic komentovat,“ prohodil stroze ve čtvrtek večer ještě ve Valence. Včera, při dojezdu v Monte Carlu už byl smířený s osudem a mnohem sdílnější.

Foto: Škoda Motorsport

Jan Kopecký s vozem Škoda Fabia S2000 při Rallye Monte Carlo.

Článek

Skončil jste osmý v Rallye Monte Carlo. Jak hodnotíte vystoupení v soutěži, která letos slavila sto let existence?

Stejně jako v minulém roce se nám nepovedla. Prokaučovali jsme volbu pneumatik v průběhu čtvrteční etapy a tím zhatili ambice na umístění v čele soutěže.

Cítíte, že hned v úvodu nového ročníku utrpěly vaše naděje na celkový triumf v seriálu?

Nemá smysl dělat z našeho nezdaru tragédie. Pořád se počítá sedm nejlepších výsledků z dvanácti. Zatím ještě přesně netušíme, kde pojedeme. Navíc poslední dva závody mají koeficienty a body se budou násobit.

Kdy jste si v průběhu odpolední sekce čtvrteční etapy uvědomil, že jste vybral špatné pneumatiky a rallye je ztracená?

Hned, když jsem odjel ze servisu. Informace o sněhu přišla o pár desítek vteřin později, než měla. Bohužel. Na sedmé erzetě bylo sedm kilometrů po asfaltu, pak chvíli břečka a zbytek po sněhu. Ale osmá rychlostní zkouška byla pod souvislou vrstvou pěti čísel sněhu.

Neměl jste více sledovat volbu svých soupeřů, zejména pak francouzských jezdců, kteří vsadili na pneumatiky s hroty?

Ano, v tom jsme udělali chybu. Měli jsme vsadit na jistotu.

Cítil jste někdy během závodní kariéry stejnou bezmoc jako v průběhu zdejší soutěže?

Při posledním ročníku Barum rallye, když jsem ztratil vedení v soutěži výletem mimo trať a zůstal viset na kládách, z kterých se nebylo možné dostat bez cizí pomoci.

Veškeré ambice na úspěch zhasly v průběhu osmého měřeného testu, kde jste ztratil sedm a půl minuty. Už jste někdy v předešlých soutěžích utržil takovou porážku?

Ne. Takovou nálož jsem ještě nedostal. Ale nám bylo jasné, že výsledek bude špatný. Hlavním cílem bylo nepoškodit auto, nespadnout někam v horách ze stráně. Fabia prostě na špatných gumách byla jako sáňky.

Snažil jste se v průběhu pátečních a sobotních rychlostních zkoušek ještě zaútočit na jezdce před vámi?

Ne. Po domluvě s vedením týmu jsme přijali určitou strategii, jejímž cílem bylo nezničit vozidlo. Nemělo smysl riskovat s tak velkou ztrátou a obrovskými rozdíly mezi jednotlivými závodníky.

Byla nějaká situace, kdy jste měli na mále a hrozil výlet mimo trať?

Ano. V jednu chvíli zhasl motor a už jsme se sunuli směrem k hraně, z níž bychom se skulili ze stráně. V poslední chvíli se podařilo motor nahodit, auto se chytlo a my jsme karambol odvrátili.

Před soutěží jste plánoval, že se v následujícím volnu vydáte na hory. Chce se vám za sněhem i nyní, kdy jste přišel kvůli bílému podkladu na trati o dobrý výsledek na slavné soutěži?

Ano, chci si na lyžích užít. Samozřejmě, že když jsem viděl to nadělení na cestě při závodě, záviděl jsem pilotům, kteří měli hřeby v pneumatikách. Šlo by o parádní zážitek. Ale moji chuť po svezení na snowboardu špatná zkušenost se sněhem ze závodů nijak nezměnila.

A vydáte se klidně i do francouzských horských středisek?

Možná bych neměl... Ale vážně, nikdy jsem tu lyžovat nebyl, takže by to nemuselo být špatné. Nicméně spíše zvolím nějaké bližší středisko.

Reklama

Související témata: