Macík po drsné zkoušce fyzické zdatnosti vyhrál Baja Aragon

25. července 2021 14:31 - Teruel
(Aktualizováno: 25. července 2021 14:57)

Tým Big Shock! Racing slaví cenný úspěch, s přehledem zvítězil v kategorii kamionů závodu Baja Aragon. Pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda, ve speciálu sestrojeném v týmových dílnách, vedli celkové pořadí od startu první etapy až do závěrečné cílové rovinky. Ale výhra nebyla zadarmo. Námaha při výměně pneumatik, otřesy ve skalách a obrovská vedra byla po několika měsících drsnou zkouškou fyzické zdatnosti. Náročná, rozpálená a kamenitá trať, podobná terénům v Saúdské Arábii, současně skvěle prověřila nové úpravy podvozku Macíkova speciálu před příštím Dakarem.

 

Big Shock Racing

Baja Aragon patří mezi oblíbené závody týmu. A letos se tu sešla silná konkurence, kromě Nizozemce Van den Heuvela také například závodníci týmu De Rooy, český Fesh Fesh tým nebo špička domácích španělských jezdců. Martin Macík přijel obhájit své vítězství z roku 2019. A znova se dařilo. Jeho žlutý kamion Karel byl v cíli první páteční rychlostní zkoušky nejrychlejší. Horká, prašná a rozbitá trať 1. etapy měřila 177 km a česká posádka ji zvládla zdolat za 2 hodiny a 45 minut.

„Bavili jsme se. Prvních 30 kilometrů jsem Karla trochu šetřil. Jak jsme předpokládali, trať byla kamionům hodně těsná, stromy jsme lízali ze všech stran. Současně bylo horko, v horách až kolem 37 stupňů. Auto ale vysokou rychlost i teplotu ustálo dobře. Nejvíc trpěly pneumatiky, které byly v cíli úplně rozedrané, ale vydržely. Jen jednu gumu nám kámen prorazil na trati. Vyměnili jsme ji asi za 4 minuty. Pak už jsme jeli v rally stylu až do cíle. Výsledek je super. Jsme první s náskokem přibližně 9 minut," hlásil pilot Martin Macík z cíle 1. etapy španělského závodu, těsně před tím, než předal kamion mechanikům. Se servisem končili až po půlnoci.

Tohle jste od Martina Macíka z letošního Dakaru ještě neviděli. A co odtajní pro Dakar 2022?

Sport.cz

Před sobotním startem posádka týmu Big Shock! Racing zvažovala, zda vsadí na taktiku a volnější tempo, které si mohla díky náskoku z pátku dovolit. Nakonec ale zvítězila touha závodit a potřeba prověřit Karlovy limity. Na závodníky v sobotu čekaly 2 etapy dlouhé 151 km a 212 km. Po první sobotní části byl Macík v cíli druhý za Maurikem van den Heuvelem, který jel v kamionu s podvozkem vyvinutým a sestrojeným Martinem Macíkem starším v Sedlčanech. Ale v celkovém hodnocení si Big Shock! Racing držel vedoucí pozici.

Macík startuje sezonu na Baja Aragon

„Na zhruba 35. kilometru jsme udělali pneumatiku, mírně nás zdržela, ačkoliv jsme ji měnili až na neutralizaci. Ale trať opět nezklamala, náročná, technická, úzká, kamenitá. Závod je hodně o pneumatikách. Rozpalují se tu do teplot kolem 120 stupňů a musí vydržet opravdu extrémní podmínky. Projíždíme ale krásný členitý terén, kaňony, řečiště, trať vedla dokonce i pod mostem, kde to bylo hodně těsné. Karel vše zvládl výborně," popisuje Macík.

Do závěrečné nejdelší části vstupoval Macík se zhruba 6minutovým náskokem. Bylo zřejmé, že závod může rozhodnout jedna proražená pneumatika. Ale posádce týmu se nakonec podařilo vítězný čas udržet. „Po změnách, které jsme za poslední půlrok provedli, jsem s výkonem Karla na trati spokojený. Napjatě jsme čekali, jak se osvědčí nové nastavení podvozku a teď už můžu zodpovědně říci, že to byl krok dobrým směrem," říká šéf týmu Martin Macík starší, který stojí za vývojem týmových speciálů.

Jak Martin Macík hodnotí 4. místo? A co plánuje pro Dakar příští?

Sport.cz, Big Shock Racing

„Závod se povedl výborně, vyhráli jsme! Skvělí byli také místní fanoušci. Já jsem pronikl do dalších tajů navigace, která má ve Španělsku svá záludná specifika," doplňuje navigátor František Tomášek. Posádce dal drsný víkend zabrat i fyzicky, bolavá záda z otřesů na trati, třeštící hlava a nevolnosti z šíleného vedra po dojetí do cíle potrápily všechny tři české závodníky. Spokojenost s dobře odvedenou prací a trofej pro vítěze ale překonaly všechny prožité těžkosti.

dos, Sport.cz

Časová osa: Rallye Dakar 2021

Filtr článků - Rallye


Formule 1 2021

72. ročník mistroství světa navazuje a velmi omezenou sezónu 2020 a fanouškům nabídne rekordní porci hned dvaadvaceti závodů. Do kalendáře se vrací Velká cena Nizozemska, premiéru si odbyde okruh v Džiddě. Sezóna začíná 28. března v Bahrajnu, poslední závod je naplánován na 12. prosince v Abú Zabí. Na rekordní osmý titul útočí obhájce celkového triumfu Lewis Hamilton.