Hlavní obsah

Volno na Dakaru: opravy i odpočinek, Loprais rovnal záda

NUAKŠOTT

V hlavním městě Mauretánie Nuakšottu se na celou neděli zastavila stále ještě početná karavana Rallye Dakar. Účastníci rallye mají za sebou celkem 5822 km, z toho 2604 měřených rychlostních zkoušek. Do vytouženého cíle v Dakaru zbývá zdolat vzdálenost 3221 km.

Foto: Jan Říha/Český rozhlas

Ivo Kaštan opravuje svůj motocykl během volného dne v mauretánském Nuakšottu.

Článek

V soutěži stále zůstává celkem 129 motocyklů, 115 automobilů a 49 kamionů. Jen pro porovnání: z Lisabonu jich odjíždělo 232, 147 a 69.

Náročný a vyčerpávající závod si naštěstí zatím nevyžádal žádnou lidskou oběť, pouze 34 lehčích zranění, ty byly ošetřeny v místním lékařském centru, a tři těžší zranění, s nimiž byli účastníci převezeni do nemocnic. Dva na Kanárské ostrovy a jeden  zůstal v nemocnici v Nuakšottu.

Ředitel soutěže Etinne Lavigne je s jejím průběhem zatím velmi spokojen. Na rozdíl od většiny účastníků si velmi chválí nový systém navigace. Za velmi významný pokrok z hlediska bezpečnosti je považován systém Iritrack.

Změny v navigaci vadí hlavně motocyklistům

Co si o novinkách v navigaci myslí Ivo Kaštan? "Je to podle mě velmi nebezpečné zejména pro motorkáře, musíte se mnohem více soustředit na čtení itineráře a dodržování azimutu. Navíc můžete velmi snadno přehlédnout projetí waypointů , u některých bodů se vůbec nerozsvítí slibovaný ukazatel ve tvaru šipky, když se přiblížíte do vzdálenosti tří kilometrů," postěžoval si jediný český zástupce na dvou kolech.

"Navigační chybu navíc můžete napravit pouze tak, že se po vlastních stopách vrátíte do míst, kde si myslíte že jste udělali chybu. V tomto případě hrozí čelní střet s ostatními účastníky. Nemyslím si, že je  to dobrá změna, udělat z GPS pouze "černé skřínky". Podle mne je to krok zpátky. Jediným pozitivem je, že tento nový systém zpomalil špičkové jezdce. Většina mých kolegů na to má stejný názor," líčil Kaštan.

Relax pod křídly letadel

Karavana rallye našla útočiště na zdejším letišti, jež je hlavní mezinárodní tepnou. V blízkosti stanů běžně startují a přistávají dopravní letadla, frekvence letů ale není zdaleka taková.

Všichni závodníci dávají do pořádku svá zubožená těla a poškozené stroje. Tovární týmy postaví téměř nové vozy i motocykly. Privátní jezdci proti tomu mnohdy dělají pouze minimální údržbu a kontrolu strojů.

Macík měl napilno

Ivo Kaštan na svém motocyklu KTM vyměnil ložisko uložení zadního pérování, vizuálně překontroloval celý stroj a vyměnil olej. Z preventivních důvodů měnil svíčku, řetěz, destičky. Zatím nenašel na stroji žádné závažnější závady.

Na Tatře Karla Lopraise nebylo potřeba dělat velkou údržbu. Podle plánu se pouze měnily tlumiče a pneumatiky a šestinásobný vítěz tak mohl konečně narovnat svá bolavá záda. Podstatně více práce měl na svém Liazu Martin Macík, který vedle běžné údržby opravoval také rám vozu a měnil pneumatiky.

Po dni odpočinku čeká v pondělí na závodníky nejtěžší etapa rallye, maratónská jízda bez asistence z Nuakšottu do Kiffy. Ředitel soutěže Lavigne k tomu řekl: " Speciální zkouška o celkové délce 599 km povede celá dunovými poli. Střídat se budou rychlé kamenité úseky a dunové pasáže, které budou mnohdy dlouhé až dvacet kilometrů."

"Trasa  bude mnohem těžší než v sedmé etapě Zuirat -  Atár, která byla doposud nejobtížnější. V sedmé etapě byly náročné pouze některé úseky, tady je však náročná celá speciální zkouška. Bude důležitá maximální koncentrace a dobrá navigace," uzavřel Lavigne.

Reklama

Související témata: