Hlavní obsah

Loprais plánuje dvacátý Dakar, přednost má ale zdraví

PRAHA

Vyjetí z marocké pisty, let vzduchem a následný tvrdý dopad na levé kolo, to byly prapříčiny odstoupení Karla Lopraise z 28. ročníku Rallye Dakar. Devatenáctinásobný účastník slavné soutěže se v následujících pěti dnech rval se stupňující se bolestí naražených žeber a nakonec se rozhodl nepokračovat. Záhy po návratu ze senegalské metropole má ale jasno: postavit se na start legendární rallye i podvacáté.

Foto: www.loprais.cz

Karel Loprais (vpravo) a mechanik Petr Gilar.

Článek

Lopraise naražená žebra stále trápí, šestinásobný vítěz rallye ale ze zranění nedělá vědu. "Věřím, že budu brzy fit, i když to zatím poměrně bolí. Také to byla pěkná rána, která proběhla celým tělem od hlavy až k patě. Už jsem ale zažil horší zranění," připomněl při pondělním setkání s novináři rok 2003, kdy odnesl salto na duně nalomeným obratlem.

Posádka Tatry se po odstoupení oddělila od hlavního konvoje v hlavním městě Mali Bamaku a pokračovala do Dakaru po asistenční trase. "Ani to ale nebyla procházka růžovým sadem. Nejelo se pořád po asfaltu a na pistách žebra pěkně trpěla," podotkl Loprais, jehož při letošním ročníku překvapil prach a vedro. "Prach nás trápil od prvních marockých etap. A tak teplý závod nepamatuji za posledních deset let. Při 30 stupních v kabině jsme si v nehořlavých kombinézách opravdu užili," zavzpomínal na negativa pouštního maratónu.

Omezená navigace potrápila

Z posádky se startovním číslem 509 nedlouho před soutěží vypadl zkušený navigátor Josef Kalina, který se nakonec zhostil role manažera asistenčního vozu, a příležitost dostal Lopraisův synovec Aleš. "Značně omezená satelitní navigace dělala občas problémy. Bylo znát, že mi chybí průprava. Měl jsem potíže s banálními věcmi, jako třeba vjezdy a výjezdy z vesnic. Tyto problémy se ale dají odstranit jen zkušeností," poznamenal Loprais ml., jenž během soutěže oslavil šestadvacáté narozeniny.

Třetí z posádky, mechanik Petr Gilar si pochvaloval dobře připravený vůz. "S autem jsme se mazlili celý rok, hlavně jsme ladili podvozek, který je pro africké cesty klíčový. Nastavení bylo dobré, jízdní vlastnosti byly lepší než při posledním ročníku. Samozřejmě, že je stále co zlepšovat, ale celkově převládá spokojenost," líčil. Vůz Tatra Teamu je nyní s dalšími stroji na cestě po moři do Hamburku, odkud jej kopřivničtí zhruba za tři týdny přivezou po vlastní ose zpět do Česka.

Zdraví na prvním místě

Kategorii kamiónů letos popáté vyhrál Rus Vladimir Čagin, který se tak pomalu blíží v počtu triumfů Lopraisovi. Český veterán pouštní rallye ale bude podle všeho usilovat o další úspěch i v nadcházejícím ročníku. "Přemýšlíme o dalším startu. Mohu potvrdit vůli, ale je předčasné o tom nějak detailně hovořit. Bude záležet na Karlově zdraví, propozicích závodu, požadavcích organizátorů," uvedl manažer Tatra Teamu, Lopraisův bratr Milan.

Chuť pustit se i do dvacátého afrického dobrodružství potvrdil i sám Pan Dakar. Ovšem za předpokladu, že bude sloužit zdraví. "Zdraví je to hlavní. Teprve pak se budeme rozhodovat, zda rozšíříme počet startů na dvacet," uzavřel šestapadesátiletý závodník.

Reklama

Související témata: