Hlavní obsah

Problémy Čechů na Dakaru! Prokopa z potíží tahal krajan, Kolomý prožil peklo na zemi

Belén
Aktualizováno

Českým jezdcům v kategoriích automobilů a kamiónů se první argentinská etapa na jubilejním 40. ročníku Rallye Dakar příliš nepovedla. Problémy s elektronikou měl v celkové 10. etapě Martin Prokop, a díky tomu klesl mezi automobily z průběžného sedmého místo na osmé. Martin Kolomý zase převrátil svůj kamión na bok, ztratil i Martin Macík, jenž se propadl na šestou příčku.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Vítězem 10. etapy Rallye Dakar se mezi automobily stal Stephane PeterhanselVideo: sntv

 
Článek
Fotogalerie
Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Sestřih 10. etapy Rallye Dakar

Prokop zastavil na trati před prvním kontrolním bodem a musel řešit problémy svého fordu. Díky pomoci Tomáše Ouředníčka, který jej dotáhl na kontrolní stanoviště, kde mu mechanici opravili porouchaný alternátor, již poté opět držel krok s nejrychlejšími.

"Bylo velké vedro a auto to nevydrželo. Vypověděl službu alternátor, naštěstí kousek před povoleným servisem. Věřili jsme, že tam dojedeme, ale osm kilometrů před ním baterka lehla. Naštěstí se tam objevil Tomáš Ouředníček a do servisu nás dotáhl, za což mu děkuji," řekl Prokop. "Ztratili jsme dost, ale hlavní je, že jsme v závodě a v desítce," dodal pilot týmu MP Sports.

V průběžném pořadí jej předstihl Chálid Al Kasímí ze Spojených arabských emirátů, na kterého nyní Prokop ztrácí 1:26 hodiny. V čele je i nadále tovární jezdec Peugeotu Španěl Carlos Sainz, jenž má na druhého Peterhansela náskok 50 minut.

Mezi kamióny byl z Čechů nečekaně nejrychlejší devátý Martin Šoltys, který zaostal za Van Genugtenem o 47:46 minuty. Hned za ním dojel s odstupem dalších čtyř minut Martin Kolomý, který v první části etapy převrátil svůj kamión na bok.

"Bylo to doslova peklo na zemi. Po 40 kilometrech jsme leželi na boku, pak strašný rozbíječky, že auto dostávalo takový záhul, až jsem nevěřil, že to vydrží. Na kola nás nejdříve stavěl Kamaz, ale utrhl lano, tak mě postavil Maz. Posledních 100 kilometrů nám odešla zadní náprava, takže jsme jeli jenom na přední pohon," uvedl Kolomý, který je po problémech z úvodu rallye ze hry o přední umístění. "Vůbec jsem nevěřil, že v dunách se dá jet jen na přední náhon. Ale podařilo se nám dojet do cíle, tak asi jo," dodal člen týmu Buggyra Racing.

Ještě více ztratil Macík, jehož od prvního místa dělilo 2:23 hodiny. Za stupni vítězů nyní pilot týmu Big Shock Racing zaostává o 1:42 hodiny. Podle neoficiálních informací měl Macík problémy s řízením a navíc poté, co pomáhal jednomu ze soupeřů, zapadl. V čele je i nadále Rus Eduard Nikolajev.

Pořádně zaskočený matador

Náročné pisty překvapily Josefa Macháčka, který etapu dokončil na 11. místě. „V této oblasti v Argentině jsem už dlouho nebyl, na předešlých ročnících jsem totiž vždycky vypadl. Kdybych tušil, co mě tady čeká, tak bych na Dakarskou rallye snad ani nejel. Na takhle těžké etapy jsem se letos nepřipravil," hlásil Macháček, pětinásobný vítěz nejtěžší motoristické soutěže. „Čekaly nás nepříjemné výjezdy, kde je měkký písek prorostlý trávou. V takové míře to nikde jinde nenajdete."

Jízda po takovém terénu je podle Macháčka ubíjející. „Nedá se tam jet rychle, neustále nás to nakopává ze sedačky, na ruce je to fyzicky velice náročné. Velbloudí tráva nás prostě naklepává jako řízky," doplnil 60letý závodník.

Pabiškova záchranná akce

David Pabiška z týmu BARTH Racing se musel vracet několik kilometrů pro jeden vynechaný průjezdný bod. Nebyl však sám... „Bylo tam hodně jezdců a zmatek. Sedm kilometrů před cílem jsem narazil na Jana Brabce, dalšího závodníka. Stál tam bez benzínu, koukal smutně. Musel jsem mu pomoct, jsme přece kamarádi," popisoval Pabiška, který českého jezdce nejdříve zkoušel dostat do cíle na laně. „To se nám ale v tom řečišti nedařilo. Jednou dokonce spadl. Už jsme se připravovali na to, že budeme muset palivo z mé motorky přehazovat do jeho stroje pusou. Pak jsem ale u sebe našel PET lahev. To byla obrovská klika."

Podobnou proceduru absolvovali oba ještě padesát metrů před tankovacím bodem. „Brabcovi opět došlo palivo. Nabral jsem ztrátu asi dvacet minut, ale musel jsem to udělat. Druhou částí rychlostí zkoušky jsem už projel rychle. Dal jsem do toho veškerou bolest ramen, jel na plný plyn," tvrdil Pabiška, který do cíle dorazil na 45. pozici.

V dnešní etapě čeká na dakarskou kolonu proslulý písek u Fiambaly. Stejně jako v roce 2016, bude startovní pořadí určeno časem z rychlostní zkoušky z předchozího dne a prvních 25 závodníků bude namícháno napříč všemi kategoriemi. Závodníky v kategorii motorek a čtyřkolek čeká druhá maratónská etapa, takže stráví večer v odděleném bivaku.

Van Beveren havaroval tři kilometry před cílem

Dosavadní lídr mezi motocyklisty Van Beveren měl etapu ze Salty do Belénu dobře rozjetou a na posledním mezičasu byl dokonce nejrychlejší. Zhruba tři kilometry před finišem měl však francouzský jezdec ve vysoké rychlosti těžký pád. Viditelně otřesený a zraněný se ještě pokusil na své yamaze pokračovat, ale zvládl jen několik set metrů a kvůli bolesti musel zastavit.

Do lékařského centra dopravil Van Beverena vrtulník a vyšetření odhalilo, že má zlomenou klíční kost a poraněný hrudník a páteř.

Nejrychlejší čas zajel Rakušan Walkner, jenž využil nejen Van Beverenova pádu, ale i navigačních chyb svých soupeřů. K nim patřili bývalí lídři Joan Barreda ze Španělska a domácí Kevin Benavides z Argentiny, kteří po startu druhé části rychlostní zkoušky zvolili spolu s dalšími jezdci špatnou cestu a odchýlili se od trasy až o deset kilometrů. Museli se pak vracet na start a ztratili hodně času.

Walkner na KTM vede před Barredou o 39:42 minuty, třetí Benavides ztrácí 41:23.

10. etapa Rallye Dakar: Salta - Belén (797 km celkově/373 rychlostní zkouška):
Automobily:
1. Peterhansel, Cottret (Fr./Peugeot) 4:43:46,
2. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota) -8:46,
3. Sainz, Cruz (Šp./Peugeot) -13:07,
...
23. Prokop, Tománek -1:57:58,
25. Ouředníček, Křípal (všichni ČR/Ford) -2:09:06.
Průběžné pořadí:
1. Sainz, Cruz 32:10:53,
2. Peterhansel -50:35,
3. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) -1:12:46,
...
8. Prokop -4:18:21,
32. Ouředníček -46:51:23.
Motocykly:
1. Walkner (Rak./KTM) 4:52:26,
2. Quintanilla (Chile/Husqvarna) -11:35,
3. Farrés (Šp./KTM) -16:21,
...
22. Engel -55:50,
45. Pabiška (oba ČR/KTM) -1:57:46,
47. Vlček -2:00:34,
65. J. Brabec (oba ČR/Husqvarna) -2:55:56,
79. Veselý (ČR/KTM) -4:30:43,
81. Novotná (ČR/Husqvarna) -4:54:59.
Průběžné pořadí:
1. Walkner 32:21:03,
2. Barreda (Šp./Honda) -39:42,
3. Benavides (Arg./Honda) -41:23,
...
24. Engel -4:50:42,
42. J. Brabec -9:34:17,
47. Pabiška -10:39:23,
51. Vlček -12:45:23,
73. Veselý -22:36:57,
75. Novotná -25:13:28.
Čtyřkolky:
1. Cavigliasso 6:35:26,
2. Gonzalez (oba Arg./Yamaha) 2:06,
3. Casale (Chile/Yamaha) 6:23,
...
10. Tůma -51:28,
11. Macháček -54:26,
25. Roučková (všichni ČR/Yamaha) -3:06:31.
Průběžné pořadí:
1. Casale 40:34:52,
2. Gonzalez -1:41:03,
3. Cavigliasso -1:42:56,
...
11. Tůma -8:53:10,
12. Macháček -9:14:13,
26. Roučková -41:14:37.
Kamióny:
1. Van Genugten (Niz./Iveco) 5:31:49,
2. Villagra (Arg./Iveco) -33,
3. Vjazovič (Běl./MAZ) -11:09,
...
9. Šoltys -47:46,
10. Kolomý (oba ČR/Tatra) -51:51,
14. Macík (ČR/Liaz) -2:23:14.
Průběžné pořadí:
1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 34:09:09,
2. Villagra -24:44,
3. Vjazovič -3:48:30,
...
6. Macík -5:30:25,
11. Šoltys -7:46:05,
13. Kolomý -9:09:13.

Reklama

Související témata: