Rubriky:

Ladíme

Únavové zlomeniny - druhá část

29. listopadu 2016 13:49 - Praha

Jak bylo naznačeno už v našem prvním díle, únavová zlomenina někdy vznikne naprosto nepředvídatelně, bez zjevných objektivních příčin. Mám zkušenost s paní, mladou, zdravou, přiměřeně sportující, které se opakovaně vracely únavové zlomeniny v krčcích stehenních kostí. Nebo třeba paní středního věku, pravda, s ne příliš zdravým životním stylem, které vznikla únavová zlomenina nártní kosti po jednodenní chůzi po městě v tenkých balerínách.

 

Profimedia.cz

Je zřejmé, že do vzniku únavové zlomeniny vstupují ještě další faktory, než jen ty čistě mechanické. Pravděpodobně se bude jednat o určitou poruchu metabolizmu vápníku v těle. Víme, že k tomu, aby se organizmus vyrovnával s kyselým prostředím a vracel pH krve do normálu, vyplavuje vápník z kostí. S kyselostí bojujeme při zvýšeném příjmu kyselinotvorné stravy, nebo také se můžeme zakyselovat stresem. Dále se může jednat o hormonální poruchu metabolizmu vápníku. Dalším klíčem může být trochu opomíjený vitamin K, kterého máme v dnešní stravě nedostatek a který právě rozhoduje o tom, kam vápník poputuje, zda do kostí či jiných tkání.

ČTĚTE TAKÉ: Únavové zlomeniny - první část

A pak je samostatná kapitola mladých atletek bojujících s poruchou příjmu potravy a porušenou rovnováhou ženských hormonů. Jejich kosti jsou méně pevné a v kombinaci s nadměrnou zátěží dochází ke zlomeninám celkem snadno.

Jaká je léčba a kdy je možno začít trénovat?

Nejdůležitější je zlomeninu diagnostikovat. Tento proces sám o sobě trvá často několik týdnů, někdy i měsíců. Pokud se na ni přijde až za dlouhou dobu, léčí se zlomenina už jenom klidem. Pokud ji odhalíme začerstva, může se aplikovat sádrová fixace, obvykle na dobu 2-3 týdnů.

BUDE VÁS ZAJÍMAT: Pozor! Cvičení na core lze provádět i bez jeho zapojení

Poté ještě ale nejste uzdraveni! Následuje fáze trvajících dalších pár týdnů, kdy můžete postižené místo zatěžovat pouze normálním pohybem, ne sportem. Rozhodně se doporučuje využít možnosti fyzikální terapie. V tomto případě může pomoci magnetoterapie. Dále je potřeba začít cvičit. Jednak musíte napravit následky, které s sebou přinesla fáze klidu, a také je nutné odstranit mechanickou příčinu, tedy určitou nerovnováhu, která únavu tkáně způsobila.

S během buďte rozhodně opatrní. Poslechněte lékaře, který vám vhodný čas doporučí. Neočekávejte, přejdete hned plně do tréninku. Mějte na paměti, že únavovky se rády vracejí, proto je potřeba velmi pozorně naslouchat svému tělu a zátěž pozorně dávkovat. Je přece lepší běhat, i když méně, než neběhat vůbec!

Tento seriál pro vás připravujeme ve spolupráci s BeBalanced.cz.

Dagmar Lisá, Sport.cz

Časová osa: Ladíme

Filtr článků - Ladíme


Běhání v zimě

Zima je pro řadu běžců obdobím nejistoty a nechuti k běhání. Nízké teploty od běhu často odradí, proto je důležité dodržovat základní pravidla. Ať už v zimě hledáte běžeckou motivaci, pilujete techniku běhu nebo hledáte zimní běžecké vybavení, jistě vám poslouží naše tipy a triky, jak se na běh v zimním období připravit a pořádně si ho užít.

Kalendář akcí

Kdykoliv listopad prosinec leden 2021 únor 2021 březen 2021 duben 2021 květen 2021 červen 2021 červenec 2021 srpen 2021 září 2021 říjen 2021 Všechny typy závodu Méně než 10 km 10km – půlmaraton Půlmaraton – maraton Více než maraton Všechny kraje Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královéhradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Kraj Vysočina
Nenalezena žádná událost
-

Místo startu:

Mapa

Čas startu:

Startovné:

Tratě:

Poznámka:

Oficiální stránky

Další akce