Hlavní obsah

Biker Prokop chce na MS do finále a pak zaútočit na bednu

Před pár dny si Michal Prokop s předstihem zajistil vítězství ve Světovém poháru ve fourcrossu, v neděli už odletěl na vrchol sezóny své další cyklistické disciplíny - BMX neboli bikrosu. V brazilském Sao Paulu bude bojovat nejen o světovou medaili, ale i o body do žebříčku, z něhož se bude za dva roky v Pekingu tvořit startovní pole při olympijské premiéře této disciplíny.

Foto: ČTK

Michal Prokop

Článek

Roste s blížící se olympiádou konkurence v bikrosu?Je znát, že do ostatních reprezentací přicházejí státní peníze, najelo se u nich na olympijské programy a disciplína jde nahoru. Jen u nás se toho moc nezměnilo... Na mistrovství světa letos pojede méně lidí, ale o to bude větší konkurence.

Co v Brazílii potěší vás?Určitě chci vyjet nějaký bod pro naši zemi a postoupit do finále. A tam se pokusím zaútočit na bednu. Ale letos jsem zatím moc závodů neobjel, jen čtyři podniky mistrovství Evropy, z nichž jeden jsem vyhrál, takže jsem na sebe sám zvědavý.

V Brazílii jste nedávno absolvoval závod fourcrossového Světového poháru. Dokážete odhadnout, jak bude šampionát vypadat po organizační i divácké stránce?V Brazílii se jelo mistrovství světa v bikrosu před čtyřmi roky a byl to jeden z nejlepších šampionátů, jaký jsem kdy zažil. Letos si dráhu nechali postavit od Američanů. Bude náročná v tom, že obsahuje dvě rovinky, které budou vyhrazeny jen pro kategorii Elite. Ty obsahují až osm metrů dlouhé skoky, které by ostatní kategorie neprojely. Dráha ale není krytá, takže musíme doufat, že nebude pršet.

Jaký bude vůbec systém získávání bodů pro olympiádu?Letos se dají získat body pro zemi na mistrovství světa a pak na dvou závodech Světového poháru v USA a ve Francii. Za rok se bude o body bojovat na závodech mistrovství Evropy a ve Světovém poháru. Ale moc jasno v tom není, trochu vázne komunikace s Mezinárodní cyklistickou unií. Není ani jisté, jestli se na olympiádě pojede na klasické bikrosové trati nebo na superkrosové, kde jsou větší skoky.

Jak složitě se vlastně přesedá z fourcrossového kola na bikrosové?Je to složitější než naopak, protože menší bikrosové kolo je podstatně vratší a člověk se s tím tak tři dny pere. Většina lidí, kteří kombinují fourcross s bikrosem, trénuje víceméně na bikros a pak si vezme fourcrossové kolo a jde na závod.

Kolik jezdců ze světové špičky zvládá kombinovat obě disicplíny?Neexistuje fourcrossař, který by neměl základy bikrosu. Špička světového poháru jsou buď bývalí, nebo i současní bikrosaři a lidi jako já, Rindergnecht nebo Graves to kombinují i během sezóny. Určitě se to zvládnout dá, z fourcrossu si člověk vezme techniku a z bikrosu zase tu hrubou sílu.

Letos jste si přidal na úvod sezóny i dráhovou cyklistiku namísto bikrosových závodů v zámoří. Pomohla vám tato nová zkušenost?Vloni jsem měl zlomený kotník, tak jsem nechtěl hned v únoru skočit na hlínu, aby noha nedostala takový šok. Určitě mi to něco dalo.

Reklama