Článek
Bezpečnostní systém vzduchových polštářů se už od roku 2009 využívá u motocyklistů, u nichž se ochranný systém aktivuje, když závodník přepadne směrem dopředu. Po deseti vteřinách se znovu deaktivuje pro případ, že by jezdec mohl pokračovat v závodu. Najít vhodný moment pro nafouknutí polštářů u lyžařů bude složitější, protože jejich nehody mají nejrůznější průběh.
Mezinárodní lyžařská federace (FIS) požádala o vývoj technologie firmu Dainese v reakci na některé životu nebezpečné pády z posledních sezon. Celkem deset závodníků proto bude mít už tento týden při závodech v Itálii speciální čip, který zaznamená potřebné informace o rychlosti, rotaci a zrychlení.
"Zatím jsme jen na začátku ve fázi sbírání dat. Bude to složitější než u MotoGP, ale jsme si celkem jistí, že můžeme přijít s něčím, co bude vhodné při většině pádů. Potíž je v tom, že u motoristů můžeme za víkend naměřit data z tisíce odjetých kol, u lyžařů pracujeme jen se čtyřicítkou jízd," řekl agentuře AP inženýr firmy Dainese Alessandro Bellatti o výzkumu, který bude pokračovat v celé sezoně.
Nor Svindal výzkumné metody ocenil. "Alessandro je chytrý chlap. V počítači má nějaké šílené algoritmy, takže stoprocentně ví, co dělá. Je to ale velice komplikované. U motorek je asi hned jasné, co už není přirozený pohyb. Když ale někdy vidím fotografie ze sjezdu, bude to asi tvrdý oříšek," řekl osmadvacetiletý sportovec.
Každý rok přinesou závody na horských svazích řadu úrazů. V roce 2008 utrpěl americký sjezdař Scott Macartney při nárazu do hlavy úraz mozku v závěru proslulé trati v Kitzbühelu. Ve stejném místě si o rok později poranil hlavu a plíce i Švýcar Daniel Albrecht a byl tři týdny v umělém spánku. Na návratu po pádu v tomtéž středisku stále pracuje i Hans Grugger.
Bezpečnostní systém nedokázal zabránit smrtelné nehodě Marka Simoncelliho v letošním ročníku seriálu MotoGP. "Funguje, když padáte nebo se kutálíte, ale nemůže vás ochránit, když vás zasáhne další motorka," vysvětloval Bellatti.
Vývoj však má i přesto nadále smysl. "Neexistuje žádná výmluva, proč se takový systém nepokoušet vyrobit. Při pokusech třeba selžete, ale bez nich selžete určitě," uvedl Svindal.