Hlavní obsah

Kudly jako elita nemají, a tak jsou mrazy ternem

Radek Malina (Pchjongčchang)Sport.czPrávo

Rtuť v teploměrech padá každý den v dějišti zimních olympijských her v Pchjongčchangu pod minus deset stupňů. Většina sportovců nízké teploty proklíná. Ale českým bobistům extrémní podmínky nevadí. S ohledem na finanční možnosti nemají ve srovnání se soupeři k dispozici širokou paletu nožů, po nichž se bob řítí letovým korytem. A velká zima maže rozdíly.

Foto: Andy Wong, ČTK/AP

Jan Vrba a Jakub Havlín při olympijském závodu dvojbobů v Pchjongčchangu.

Článek

„V takhle extrémním mrazu jede všechno. Když je led tvrdý, tak se kvalitativní rozdíly nožů vyrovnávají," vysvětluje Jan Vrba, pilot českého čtyřbobu a dvojbobu, který je už na třetích zimních olympijských hrách.

Posádky vybírají nože podle rádiusu a křivky nožů. „Do vyšších teplot jsou ideální tlusté kudly," používá Vrba „interní" označení pro klíčovou součást bobu. Nejlevnější varianta na čtyřbob stojí přibližně dvě stě tisíc korun, ovšem v případě nejlepšího materiálu je cena nožů až čtyři sta tisíc korun. Takovými však Češi nedisponují. „Máme slušný materiál, posunuli jsme se, ale úplná špička to pořád není," popisuje Vrba.

„Na tvrdý led lze použít tenké kudly, s nimiž je bob ovladatelnější. Silnější nože jsou spíše na měkký podklad. Ale když se jede správná stopa, jsou použitelné i na tvrdé koryto. Nicméně při krizové situaci s tlustými noži bob v nynějším mrazu neposlouchá. Je to velká alchymie," krčí rameny Vrba. „Hlavní je, že teplota ledu není těsně pod nulou. Když je rozhraní mínus půl stupně až jeden a půl nad nulou, jsme v nevýhodě. Do takových podmínek kudly na čtyřbob nemáme," vykládá šestatřicetiletý rodák z Jablonce nad Nisou.

Nože musí být jako zrcadlo

Před každým dnem v ledovém korytě bobisté nože leští. „Přibližně dvě hodiny. Ve čtyřbobu dělá každý z posádky jednu, ve dvojce má pilot na starosti dvě stejně jako brzdař. Speciálním smirkovým papírem šedesát tahů na každé kudle. A pak ještě vyleštit diamantovou pastou," popisuje Jakub Havlín, brzdař z posádky Jana Vrby. „Máme čtrnáct typů šmirglů od nejhrubšího po velice jemný. Před jízdou musí být kudly jako zrcadlo," říká Vrba.

Na četnosti leštění závisí i životnost nožů. Zatímco elitní posádky mění „kudly" i v průběhu sezóny, čeští bobisté je mají několik let. „Po tréninkových jízdách kudly určené pro závody neleštíme, aby vydržely déle," přiznává Vrba, jenž už s parťáky i posádkou Dominika Dvořáka od minulého úterý ladí formu přímo v Pchjongčchangu.

Reklama

Související témata: