Článek
Desítky let platilo, že číslo 1 má na svém voze úřadující mistr světa, 2 jeho týmový kolega a další dvojice čísel dostávají týmy podle minulého pořadí v Poháru konstruktérů. Třiaosmdesátiletý šéf F1 Bernie Ecclestone přišel s nápadem, že jezdci si vyberou čísla podle svého přání a budou je užívat do konce kariéry. Jen šampión dostane jedničku a až trůn opustí, vybere si jiné číslo... A tak si například mistr světa Sebastian Vettel z Red Bullu vybral už dopředu číslo 5, na počest svého vzoru Nigela Mansella. To bude mít na voze, až neobhájí titul mistra světa.
Vrací se smolná 13
Už v pravěku formule 1 bylo z pověrčivosti vyřazeno číslo 13, protože prý nejčastěji bourali jezdci, kteří ho měli na autě. Tvrdí se, že toto číslo nosí smůlu a v motoristickém sportu je pověrčivost veliká. Letos se vrací a bude ho mít na svém lotusu Pastor Maldonado.
Na dvě šťastné sedmičky sází Valtteri Bottas z Williamsu. S jednou sedmičkou se spokojil Kimi Räikkönen z Ferrari. Nejvyšší číslo 99 má Adrian Sutil z týmu Sauber. To Nico Rosberg sází na číslo 6. „Můj otec Keke s ním vyhrál v roce 1982 titul mistra světa," vysvětlil německý pilot s finskou krví. O některá čísla bylo více zájemců. Poslední slovo tak měl „otec myšlenky" Ecclestone.
Po 25 letech přichází turboéra
Velkou změnou je snížení objemu motorů. Z atmosférických osmiválců o objemu 2,4 litru a 18 000 otáček za minutu na přeplňované šestiválce o objemu 1,6 litru s maximem 15 tisíc otáček, doplněné systémy na rekuperaci energií (ERS). Turbomotory se ve formuli 1 objevují poprvé od 80. let.
Jen objemem pohonné jednotky ale změny nekončí. Motor může mít od letoška jen jeden výfuk. Převodovka je osmistupňová a tým ji může vyměnit jen jednou za celou sezónu. Došlo také k řadě aerodynamických změn, jako je zužování zadních křídel nebo snížení výšky šasi, což má vliv na změnu „nosů" formulí 1.
„Těch změn je tolik, že v tom budou mít fanoušci zmatek. Nevím, jestli tohle je dobrá cesta. Trestat se má za každou prkotinu, některé technické změny si podle mne navzájem odporují. Formule bude asi pěkná nuda," posteskl si Fernando Alonso. Podle něj není nijak zvláštní motivací, že na konci sezóny dostane pohár jezdec, který v jejím průběhu získá nejvíc pole position. „To není motivace. O nejlepší postavení na startu bojuje logicky každý, protože chce mít co nejlepší pozici. Určitě o to nikdo nebude usilovat kvůli nějaké trofeji," dodal.
Red Bull v Austrálii není favorit
Z nových pravidel si některé týmy dělají i legraci. Například Lotus napsal na svých stránkách, že by měly být strženy body nejošklivějšímu autu. Na rozhodnutí, že v poslední GP sezóny se bude počet získaných bodů násobit dvěma, parodoval... „O titulu se rozhodne na základě hry kámen nůžky papír. Případně by se o něj mohli jezdci utkat v kleci." Legraci si v Lotusu udělali i z Lewise Hamiltona, jehož psí miláček – buldok se slavným rodokmenem – se jmenuje Roscoe. „Každý jezdec, jehož pes se jmenuje Roscoe, bude startovat z konce startovního roštu. Toto nařízení bude platit sudé dny po celou sezónu, s výjimkou měsíce dubna..."
Šprýmaře od Lotusu, jejichž sestavu opustil Kimi Räikkönen, ale začal smích přecházet už během předsezónních testů, v nichž se jim podobně jako stáji Red Bull vůbec nedařilo. Před úvodním podnikem sezóny se podle výkonů v testech v roli favoritů ocitli jezdci stáji Mercedes a Williams, asi nikdo ale nepochybuje, že nadcházející šampionát bude opět honem na Vettela a Red Bull. Až čas ale ukáže, zda revoluční změny budou pro formuli 1 přínosem.
Úvodní Velká cena Austrálie začíná tradičně v pátek měřenými tréninky, v sobotu je na programu kvalifikace. První závod letošní sezóny startuje v neděli v 7:00 SEČ a jeho průběh budete moci sledovat v podrobné on-line reportáži na Sport.cz. Přímý přenos vysílá TV Nova.
Konstruktéři | Jezdci | Startovní číslo |
---|---|---|
Red Bull | Sebastian Vettel (Německo) | 1 |
Daniel Ricciardo (Austrálie) | 3 | |
Ferrari | Fernando Alonso (Španělsko) | 14 |
Kimi Räikkönen (Finsko) | 7 | |
McLaren | Jenson Button (V. Británie) | 22 |
Kevin Magnussen (Dánsko) | 20 | |
Lotus | Romain Grosjean (Francie) | 8 |
Pastor Maldonado (Venezuela) | 13 | |
Mercedes | Nico Rosberg (Německo) | 6 |
Lewis Hamilton (V. Británie) | 44 | |
Sauber | Esteban Gutiérrez (Mexiko) | 21 |
Adrian Sutil (Německo) | 99 | |
Force India | Sergio Pérez (Mexiko) | 11 |
Nico Hülkenberg (Německo) | 27 | |
Williams | Felipe Massa (Brazílie) | 19 |
Valtteri Bottas (Finsko) | 77 | |
Toro Rosso | Jean-Éric Vergne (Francie) | 25 |
Daniil Kvjat (Rusko) | 26 | |
Caterham | Marcus Ericsson (Švédsko) | 9 |
Kamui Kobajaši (Japonsko) | 10 | |
Marussia | Jules Bianchi (Francie) | 17 |
Max Chilton (V. Británie) | 4 |
Kalendář MS vozů formule 1 2014 | |
---|---|
14.-16. března | Velká cena Austrálie (Melbourne) |
28.-30. března | Velká cena Malajsie (Sepang) |
4.-6. dubna | Velká cena Bahrajnu (Sáchir) |
18.-20. dubna | Velká cena Číny (Šanghaj) |
9.-11. května | Velká cena Španělska (Barcelona) |
22.-25. května | Velká cena Monaka (Monte Carlo) |
6.-8. června | Velká cena Kanady (Montreal) |
20.-22. Června | Velká cena Rakouska (Spielberg) |
4.-6. července | Velká cena Británie (Silverstone) |
18.-20. července | Velká cena Německa (Hockenheim) |
25.-27. července | Velká cena Maďarska (Budapešť) |
22.-24. srpna | Velká cena Belgie (Spa-Francorchamps) |
5.-7. září | Velká cena Itálie (Monza) |
19.-21. září | Velká cena Singapuru (Singapur) |
3.-5. října | Velká cena Japonska (Suzuka) |
10.-12. října | Velká cena Ruska (Soči) |
31. října - 2. listopadu | Velká cena USA (Austin) |
7.-9. listopadu | Velká cena Brazílie (Sao Paulo) |
21.-23. listopadu | Velká cena Abú Zabí (Yas Marina) |