Hlavní obsah

Prokopovi se poklonil i Ogier. Oslava bude veliká, jásal český pilot po senzačním výsledku

Radek MalinaSport.czPrávo

Je historicky nejlepším českým pilotem v mistrovství světa! Martin Prokop během víkendu při Německé rallye obsadil senzační čtvrté místo a zopakoval tak vlastní i české maximum, jehož dosáhl minulý rok v Argentině. „Bramborová medaile z Německa je ale cennější," řekl třicetiletý pilot v exkluzivním rozhovoru pro Právo a Sport.cz.

Foto: www.martinprokop.com

Martin Prokop s Fordem Fiesta WRC na trati Německé rallye 2013.

Článek
Fotogalerie

V průběhu sobotní etapy jste se vydrápal na čtvrté místo a v neděli vás od cíle dělilo jen padesát měřených kilometrů. Věděl jste, že zopakování životního výsledku je jisté?

Vůbec ne! V noci na neděli totiž nad rychlostními zkouškami pršelo, při našich průjezdech trať osychala. Nemohli jsme si dovolit žádný oddech. Pořád jsem stál na brzdě, abychom nešli do smyku a udrželi auto na trati. Bál jsem se, abych neudělal nějakou blbost, netrefil obrubník nebo nějaký kámen. Nedělal jsem žádné frajeřiny.

Představuje pro vás čtvrtá příčka z právě skončené Německé rallye vrchol, s ohledem na konkurenci, přestože jste už minulý rok získal stejné konečné umístění v Argentině?

Tehdy byla soutěž extrémně dlouhá, provázelo ji extrémní počasí. V Německu se zase sešla velká konkurence, dokázal jsem se vklínit mezi tovární posádky. A přesvědčil se, že soutěž v okolí Trieru nemusí být pro můj tým jenom hořká jako v minulém roce. I proto si posledního výsledku cením přeci jen o trošku víc.

Navíc minulou sezónu jste v Argentině nestartoval s vlastním týmem ani vlastním vozem.

Přesně tak. I proto má výsledek z Německa větší váhu. Když jsem přijel do servisu, skákali jsme po sobě s mechaniky jako blázni. Nebyla v plánu žádná oslava, ale protože další soutěž jedeme až za měsíc, tak určitě proběhne po návratu domů. A bude hodně veliká. Dáme si něco dobrého k jídlu i k pití. Máme důvod.

Neříkal jste si před startem nedělní etapy, že vedoucí dvojice Sordo-Neuville spolu bude bojovat díky minimálnímu rozestupu o vítězství, a tudíž by se vám v případě výpadku jednoho z adeptů na vítězství mohla otevřít cesta na stupně vítězů?

Minimální rozdíl k daným úvahám sváděl. Neuville hodně tlačil, na poslední rychlostní zkoušce byl dvakrát mimo trať a podruhé zůstal na minutu stát. Takže k třetímu místu bylo hodně blízko. Mechanici mi pak říkali, že jim bušilo srdce. Věděli, že jsou stupně blízko. Já vše zjistil až během přejezdu do servisu.

Litoval jste, že Neuville neměl větší problémy? Nebo jste si říkal, že získat stupně vítězů díky jeho karambolu v posledním testu by nebylo správné?

Každý jedeme podle svých možností. Já nemohu bojovat s kluky z továrních týmů rychlostí, ale vytrvalostí. Tudíž bych ho určitě nelitoval. Třetí místo bylo na chviličku blízko, ale zůstali jsme čtvrtí, což je také super. Musíme prostě bojovat dál.

Měl jste sám nějakou hodně krizovou situaci, kdy jste se bál karambolu s nevratnými následky?

Ne. Několikrát jsem na vlhkém asfaltu uklouznul, ale nikdy jsem auto neztratil z kontroly. Že bych se dostal do situace, kdy by moje tepová frekvence vylétla na dvě stě, se nestalo.

Jaký ohlas měl váš výkon a konečné čtvrté místo přímo mezi soupeři?

Vedoucí muž šampionátu Sébastien Ogier mi říkal, že jsme podali super výkon. I od ostatních jsme slyšeli slova uznání za stabilní výkon.

Před dvanácti měsíci váš vůz v Německu při soutěži shořel. Ani v předešlých letech nebylo Německo ze závodního pohledu zemí zaslíbenou. Změnil jste nyní pohled na tamní soutěž?

Jde o strašně nevyzpytatelný závod. Zdejší rychlostní zkoušky jsou hodně členité, hodně zrádné. Nic nejde plánovat. Člověk nikdy neví, co jej může zastavit. I proto jsem letos byl velmi opatrný ve všech prognózách a nepropadal předčasným oslavám, dokud jsem nezabrzdil v cíli. Žádné tempo totiž při Německé rallye není bezpečné. Sklouznout do vinice může člověk v jediné vteřině.

Připomínkou loňského požáru, při němž z vašeho Fordu Fiesta WRC zůstala jen hromada ohořelého šrotu, byl vzkaz „Co jste hasiči, co jste dělali" na zadním křídle nového stroje. Vzbudil jste velkou pozornost?

Mezi českými fanoušky rozhodně. Chtěl bych příznivcům poděkovat za obrovskou podporu, sešlo se jich v Německu neuvěřitelné množství a moc mě jejich přítomnost hřála. Nápis na autě zaujal i ostatní závodníky. Soupeřům jsem to překládal. Říkali mi, že jsem měl rovnou vše napsat v němčině, jenže to by ztratilo kouzlo ve spojení na naši českou písničku. Navíc my jsme nechtěli nikoho urážet, jen vtipně upozornit, že nás loňský poněkud liknavý zásah hasičů stále mrzí.

Organizátoři se proti nápisu na zadním křídle nijak neohradili?

Ne. Alespoň jsem nic nezaznamenal (směje se).

Další závod vás čeká až během prvního víkendu v říjnu při Francouzské rallye. Jaký bude váš program do té doby?

Měl jsem v plánu letět do Austrálie a absolvovat alespoň trénink, když už nepojedu ostrý závod. Ale nakonec pojedeme do Polska, abychom při tréninku nasbírali data z tamní soutěže, která bude příští rok v mistrovství světa. Pochopitelně budu i testovat na asfaltu s výhledem rallye ve Francii. Mám dobrý pocit z posledních závodů, protože po rozpačitém začátku sezóny jsem nyní v Německu i minule ve Finsku, než nás zastavila technická porucha, zrychloval. A také vyrazím jako divák na Barum rallye, která se jede ve Zlíně nadcházející víkend.

Reklama

Související témata: