Hlavní obsah

Neskutečné časy rozpoutaly další souboj superbot. Rekordní jsou i ceny, přesto jdou na dračku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pár minut po senzačním mužském maratonském světovém rekordu firma Nike přispěchala s informací: „Oba vítězové Chicagského maratonu Kelvin Kiptum a Sifan Hassanová běželi v botech Alphafly, které přijdou na trh v roce 2024.“ O dva týdny dříve využil Adidas ženského maxima k propagaci své obuvi. Maratonské bitvy se dávno neodehrávají jen na trati.

Foto: Profimedia.cz

Etiopanka Tigist Assefaová a boty, v nichž si doběhla pro světový rekord.

Článek

Jistě, když běhal Usain Bolt své sprinterské rekordy, Puma jako jeho hlavní sponzor si na jamajském blesku úspěšně mohla stavět marketingové kampaně. Jenže s vědomím, že na supermoderní sprinterské tretry se před obchody nebudou tvořit fronty.

U silničních běžeckých bot je situace jiná. Městské maratony běhají desetitisíce hobíků a část z nich věří, že když budou mít boty, v nichž padají světové rekordy, snáze překonají i oni své osobní rekordy.

Bylo by vůči čerstvým autorům historicky nejrychlejších časů nespravedlivé jejich úžasné výkony svádět na nové „superboty“, jenže technologický pokrok s uhlíkovými vlákny i speciální pěnou, který přispívá k rychlejším časům na vytrvaleckých tratích, je v posledních letech nezpochybnitelný.

A pro firmy je úspěch běžců v jejich botách tou nejspolehlivější reklamou, která může přesvědčit zákazníky k nemalé investici.

Boty, v nichž Etiopanka Tigist Assefaová vylepšila v září v Berlíně ženský světový rekord o neskutečnou porci více než dvou minut na 2:11,53, byly po závodě uvedeny na český trh za 12 999 korun. A podle informací zahraničních prodejců byl o ně přes vysokou cenu velký zájem a jako vyprodané jsou uvedené i na českých stránkách firmy.

Foto: Patrick Gorski, Reuters

Sifan Hassanová a Kelvin Kiptum, vítězové maratonu v Chicagu.

Model Adizero Adios Pro Evo 1, který váží pouhopouhých 138 gramů, je přitom navržen na uběhnutí jediného závodního maratonu. „Jsou nejlehčí, v jakých jsem kdy běžela,“ hlásila Assefaová. V přepočtu tak jeden kilometr v nich vyjde na 310 korun. „Boty jsou optimalizované na rychlost, ne na trvanlivost,“ upřesnila společnost ve svém prohlášení.

Třiadvacetiletý Kiptum, jenž stejně jako Assefaová běhá maratony teprve druhým rokem, se zase postaral o vydařené promo pro největšího konkurenta adidasu.

Nike vystavil svou reklamní kampaň už kolem Kiptumova rekordního předchůdce Eliuda Kipchogeho, jenž vzdálenost 42 195 m zvládl pod dvě hodiny, byť mj. s pomocí střídajících se vodičů, a tak jeho čas není zapsán v rekordních tabulkách.

V Chicagu obuli Kiptum (2:00:35) i nizozemská běžecká univerzálka Hassanová, která zaběhla druhý nejlepší čas historie (2:13:44), nový typ Alphafly 3. U něj ještě detaily včetně ceny nebyly oznámeny, předchozí verze, v níž běhal své rekordy Kipchoge, se prodává za 320 liber (asi 9000 korun).

Běžecký technologický pokrok se setkává i s kritikou, že ne všichni závodníci tak mají stejné možnosti zabojovat například o olympijské limity, byť asi v žádném sportu nejde zajistit stoprocentní rovnost podmínek v přípravě či výbavě.

Podle pravidel Světové atletiky (WA) z roku 2021 musejí být závodní boty v prodeji i pro veřejnost už před závodem.

Výjimkou je ale tzv. „obuv ve vývoji“. Tu můžou firmy po schválení od WA svým atletům dodat až dvanáct měsíců před uvedením na trh, což neplatí pro olympijské hry.

Reklama

Související témata:
Sportovní boty