Hlavní obsah

Jak na křeče v břišních svalech při běhu?

Dagmar LisáSport.cz
15. 11. 2016 13:48

Zpravidla se to stává při rychlejším běhu nebo při závodě. Nesnesitelná píchavá bolest v některé části břicha. Buď to může být v podžebří nebo ve střední části břicha, nejčastěji v jeho horní části nebo okolo pupku. Bolest vychází z břišních svalů. Cítíte, jak jsou stažené a nejdou uvolnit. Bolí i samotné dýchání. Snažíte se to rozdýchat nebo to místo naopak vyřadit, ale nic nepomáhá.

Foto: Profimedia.cz

Nesnesitelná píchavá bolest? Poradíme, jak na ni. Foto: Profimedia.cz

Článek

Čím je tato bolest způsobená a proč pravidelně trápí právě vás?

Řekli jsme si, že bolest pramení ze stažených povrchových břišních svalů. Nejčastěji se jedná o šikmé břišní svaly nebo přímý břišní sval. Klasické píchání v boku má pravděpodobně jiný původ. Jedná se spíše o stažení určité části bránice. Jsou i teorie, že píchání v boku vychází z obalů vnitřních orgánů (jater nebo sleziny), které nestíhají reagovat na rychle se zvyšující se zátěž. To je ale jiná otázka a my se budeme zabývat křečí v břišních svalech. Dále může být křeč v břiše způsobena vlivem zátěže zrychlené peristaltiky, ale původ této bolesti brzy poznáte, takže ani o ní nebude řeč.

Proč tato křeč břišních svalů vzniká?

Nejedná se o křeč pocházející z minerálové nerovnováhy, taková bývá většinou na svalech dolních končetin, ve kterých je při běhu metabolizmus nejvyšší. Tato bolest vychází z neoptimálního zapojení svalů trupu a bránice a neoptimálního dechového stereotypu. Svaly trupu by totiž měly pracovat tzv. excentricky, to znamená v protažení. Opakem takové práce je stah koncentrický, tedy stažení dovnitř.

Pokud běžíte rychleji než je vaše komfortní zóna a musíte usilovně vydechovat, abyste se co nejdříve mohli nadechnout, tak právě stahujete břicho dovnitř, tedy koncentricky. Při nádechu by se měly svaly protáhnout, ale pokud jsou svaly trvale stažené a nepracuje plně bránice, svaly se ani při nádechu neprotáhnou. Zůstávají tedy stále koncentricky stažené. Čím více je pak takto stahujeme, tím dříve se dopracujeme ke křeči. A protože máme vždy určitou asymetrii, vždy jsou snopce na jedné straně stažené více než na druhé. Ty, co pracují více, budou dříve náchylné ke křeči.

Záleží ale také na postavení páteře. Pokud jste vyhrbení v hrudní páteři, máte vtažené horní břicho. Už jenom toto postavení páteře brání přední částí bránice v dýchání a možnosti břišních svalů se při nádechu protáhnout. Naopak s výdechem horní část břišních svalů vtahujete dovnitř. Pak se ozve bolest uprostřed pod prsní kostí.

Pokud se při běhu „ždímete" v pase, tedy hodně točíte rameny vůči pánvi, budou zase stažené spíše šikmé břišní svaly, tedy křeč dostanete spíše do strany.

Situace bude o to horší, pokud vás trápí alergie či astma. V tom případě jsou dechové cesty zúžené a kladou odpor výdechu. Tento odpor musí překonávat větší prací výdechové svaly, kam právě patří břišní svaly. Může k tomu dojít, i když užíváte léky na alergii, či máte alergii jen velmi mírnou, vlastně o ní ani nevíte, ale při zátěži v přírodě dýchací cesty otečou a to způsobí odpor výdechu.

Co dělat?

O tom, jak by měly svaly trupu (komplex břišních svalů, bránice a zádových svalů) jsme už probrali v článku Střed těla, core, seznamte se! Umíme ho opravdu zapojit?

PÁR TIPŮ, JAK SE BOLESTI ZBAVIT
• Dva dny před závodem neposilujte břišní svaly, nedělejte ani rádoby cvičení na střed těla (prkno apod.).
• Učte se dýchat do břicha při pomalém běhu a postupně to zkoušejte i při rychlém běhu.
• Zátěž nezvyšujte příliš, či pokud se jedná o závod, vyrazte spíše pomaleji a s blížícím se koncem zrychlujte (není nic horšího, než vyrazit rychle a vytvořit si křeč, se kterou pak poběžíte celý závod, i když pomaleji).
• Pokud křeč do břicha dostanete, vyplatí se spíše na chvilku zastavit, předklonit se a do bolestivého místa si intenzivně zatlačit a promasírovat si ho, zároveň zkuste břicho prodechnout, je naděje, že se tímto zákrokem bolesti zcela zbavíte.
• Alergie či astma nepodceňujte a raději na ně užívejte léky alespoň v souvislosti se zátěží, je totiž možné, že si jinak nevědomky měníte svůj dechový stereotyp a napětí svalů v oblasti hrudníku a břicha.

Tento seriál pro vás připravujeme ve spolupráci s BeBalanced.cz.

Reklama

Sdílejte článek
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •  
     
     
     
  •